Buffervat rondpompen via CV ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door igorfranken »

Goedenavond,
In mijn installatie met buffervat, houtkachel, heatpipes etc. Gebruikte ik het (verwarmde) buffervat water via de CV ketel richting de radiatoren. De CV ketel kon het water een klein beetje bijverwarmen en dat scheelde gas. Echter de laatste jaren vul ik het buffervat zo goed, dat de CV ketel eigenlijk al water van 60-80 graden krijgt en dus ook niet aan hoeft te springen.
Na het plaatsen van wat sensoren kom ik erachter dat ergens (waarschijnlijk in de CV ketel) 5-15 graden verlies optreedt van het CV water. Nou herinner ik me ooit eens een post dat iemand zei dat de CV ketel in zo'n geval als een soort radiateur werkt en het CV water koelt in het gasblok en ik daarmee dus de buitenlucht opwarm... kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Dank!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door pelletpower »

Zeer waarschijnlijk. En meten is weten. Je zoekt eigenlijk bevestiging voor wat je gevonden hebt? Zo vanaf de bank durf ik wel te zeggen dat je de schoorsteen aan t verwarmen bent. De ene cv ketel is de andere niet, maar in jouw geval…. Geen nadere toelichting nodig lijkt me. Even omleiden 😀
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door igorfranken »

pelletpower schreef: 16 nov 2022, 08:02 Zeer waarschijnlijk. En meten is weten. Je zoekt eigenlijk bevestiging voor wat je gevonden hebt? Zo vanaf de bank durf ik wel te zeggen dat je de schoorsteen aan t verwarmen bent. De ene cv ketel is de andere niet, maar in jouw geval…. Geen nadere toelichting nodig lijkt me. Even omleiden 😀
Ja inderdaad dat, ik zoek bevestiging om te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie. Ik verbaas me over het grote verschil in temperatuur van ruim 15 graden bij 80 graden. De lucht in het gasblok lijkt me stil te staan en ik had denk ik niet zoveel warmteverlies verwacht...
Aan de andere kant... wat kan het anders zijn!? als het door de (grotendeels) geïsoleerde leidingen komt, dan is het helemaal veel voor een stukje van max 5 meter.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door JantjeV8 »

Als er geen tegenstroom klepje, terugslagklepje, of hoe je het noemt in hebt zitten, krijg je een natuurlijke stroming van warm naar koud. Welllicht is er dat gaande?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Paul Joosten »

Welke pomp gebruik je? Wanneer het buffer een eigen pomp heeft zou ik buffer en CV-ketel parallel schakelen en in de aanzuigkant van beide pompen een terugslagklep plaatsen. Daarmee voorkom je het probleem dat je schetst. Met je besturing maak je de keuze welke van de twee bronnen je wilt gebruiken. Zelf gebruikte ik daarvoor een relais dat ik liet schakelen op de temperatuur van het buffer. Hiermee stuur je het signaal van je thermostaat naar de juiste warmtebron.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door igorfranken »

Paul Joosten schreef: 16 nov 2022, 10:00 Welke pomp gebruik je? Wanneer het buffer een eigen pomp heeft zou ik buffer en CV-ketel parallel schakelen en in de aanzuigkant van beide pompen een terugslagklep plaatsen. Daarmee voorkom je het probleem dat je schetst. Met je besturing maak je de keuze welke van de twee bronnen je wilt gebruiken. Zelf gebruikte ik daarvoor een relais dat ik liet schakelen op de temperatuur van het buffer. Hiermee stuur je het signaal van je thermostaat naar de juiste warmtebron.
Goede tip!!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door pelletpower »

Jantje, het verlies zit hem in de cv ketel. Daar T val van 15 graden. Geen langzaam, langdurig verlies dat jij schetst.

Die terugslagkleppen werken heel goed. Zo zit het hier ook. Relais om te schakelen is niet nodig. Ze kunnen zelfs tegelijk werken. Dat zit elkaar niet in de weg. Wij hebben twee aparte kamerthermostaten, voor cv ketel en voor buffer. Cv ketel werkt met een of ander protocol en bufferpomp aan/ uit.
Schema’s genoeg te vinden op t forum.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door igorfranken »

Ik heb een ESBE VTA 313 gekocht om de temperatuur uit het buffervat wat te dimmen en het verlies in de leidingen wat terug te dringen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Griend
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2022, 13:24

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Griend »

Dag Igor,

Al de tijd gehad om het esbe ventiel te installeren? Hoe zijn jouw bevindingen? Ik heb namelijk zelf ook interesse in dit type.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Albert van WdJ »

igorfranken schreef: 17 nov 2022, 20:55 Ik heb een ESBE VTA 313 gekocht om de temperatuur uit het buffervat wat te dimmen en het verlies in de leidingen wat terug te dringen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Niet met het specifieke ventiel van ESBE maarwel met eentje van Oventrop
Ik heb altijd al een mixventiel op de buffer staan richting de huisinstallatie. Dit ventiel heeft een externe voeler die ik gewoon op de leiding heb geplakt en goed geïsoleerd.
De temperatuur staat op 54 graden C, maar ik kan hem, net als bij de ESBE ook hoger en lager stellen.
Voordeel is niet alleen dat je de juiste temperatuur in je radiatoren krijgt, maar ook dat de capaciteit van de buffer beter gebruikt wordt. Dit hangt ook af van de inregeling van de radiatoren. Het retourwater uit de radiatoren moet zo koel mogelijk zijn. Bij mij is er standaard een verschil tussen aanvoer en retour van minimaal 25 graden C.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door pelletpower »

Albert, wij gebruiken dezelfde aanvoer T, retour is 45 gr. Hoe krijg je dat voor elkaar verder terug te koelen? Radiatoren bijhangen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door pelletpower »

Mixventiel hebben we van OEG, geen idee welk type/ merk. Gewoon draaiknop om temp in te stellen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 16 dec 2022, 11:41 Albert, wij gebruiken dezelfde aanvoer T, retour is 45 gr. Hoe krijg je dat voor elkaar verder terug te koelen? Radiatoren bijhangen?
Langzamer pompen
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door pelletpower »

Mmm, had ik al geprobeerd. Ik kreeg het idee dat huis dan niet warm werd. Nog eens op herhaling dan, en wat kritischer. Bedankt.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Paide »

als je ergens 15 graden verliest, moet het ergens toch ook lekker warm worden. Ik zou daar eens naar gaan speuren. Is er een ruimte die veel warmer wordt, een muur, een schoorsteen?
Plaats reactie