Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door FritsHoff »

10 miljoen Oekraïners zonder stroom en verwarming, de urgentie wordt steeds groter, zeker gezien het er nu sneeuwt!
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/17/ze ... m-a4148675

Tekening in Sketchup is omgezet via Solidworks naar 3D Steps formaat en offerte is gevraagd bij 24/7 tailorsteel
Kosten 2x 150,-E plus 100,-E levering, ex bodem en deksel.
Vrijdag klaar dus op tijd voor workshop. Nu kijken of LifeLine Ukraine dit kan betalen.
Vuurbeton zak a 52,-E besteld door Peter.

Is dit kacheltje goed voor Oekraïne? We hebben steeds meer kachels nodig dus alles is meegenomen.
195,- tot 507,-E
https://himalayanrocketstove.com/shop/
https://www.youtube.com/watch?v=qnRSgANTn7U&t=55s
https://www.youtube.com/watch?v=v7d3qlJ1duE
Bijlagen
3D step.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door peterberg »

@Frits,
Wat er gemaakt gaat worden tijdens de workshop is een beetje verschillend. De kernen worden in oliedrums ingebouwd, een batchrocket en een J-tube. Die laatste is meer een proof-of-concept, een test in het wild of het bedachte principe ook echt werkt. Dus die onderdelen hoeven daar helemaal niet heen. Als ik de vuurbeton binnen heb en alle onderdelen kan ik mallen gaan maken en gieten. Er moet wel ruimte gemaakt worden, ik heb te veel zooi staan nu.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door pelletpower »

FritsHoff schreef: 18 nov 2022, 14:38 10 miljoen Oekraïners zonder stroom en verwarming, de urgentie wordt steeds groter, zeker gezien het er nu sneeuwt!
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/17/ze ... m-a4148675

Tekening in Sketchup is omgezet via Solidworks naar 3D Steps formaat en offerte is gevraagd bij 24/7 tailorsteel
Kosten 2x 150,-E plus 100,-E levering, ex bodem en deksel.
Vrijdag klaar dus op tijd voor workshop. Nu kijken of LifeLine Ukraine dit kan betalen.
Vuurbeton zak a 52,-E besteld door Peter.

Is dit kacheltje goed voor Oekraïne? We hebben steeds meer kachels nodig dus alles is meegenomen.
195,- tot 507,-E
https://himalayanrocketstove.com/shop/
https://www.youtube.com/watch?v=qnRSgANTn7U&t=55s
https://www.youtube.com/watch?v=v7d3qlJ1duE

Dus de voor en achterkant kosten €400, daar komt deksel en bodem nog bij en de kern?
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door opaBoven »

Paul komt nog met de tip, maak met zulke brandertjes warm water voor een kruik onder je kleding, kun je veel meer mensen energie efficiënt helpen.
@Frits: dat van die kruiken vind ik interessant. Ik kwam dit artikel tegen: https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... ottle.html

Als het om overleven gaat is jezelf warm kunnen houden door isolatie natuurlijk het allerbelangrijkst. Voldoende te eten en te drinken, goede kleren inclusief 2 paar sokken in je schoenen, 2 broeken over elkaar heen, een dikke trui, een goed isolerende jas (liefst lichtgewicht), twee sjaals en twee mutsen over elkaar heen, een goede, ruime slaapzak en dekzeilen om alles droog te houden.

Iets "luxer" dan die slaapzak is een matras met dekens, en in geval er elektriciteit is een elektrische onderdeken (verbruik 60 watt en minder). Dat van die kruiken had ik nog niet eerder van gehoord maar lijkt me heel goed.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door peterberg »

FritsHoff schreef: 18 nov 2022, 14:38 Is dit kacheltje goed voor Oekraïne? We hebben steeds meer kachels nodig dus alles is meegenomen.
195,- tot 507,-E
https://himalayanrocketstove.com/shop/
https://www.youtube.com/watch?v=qnRSgANTn7U&t=55s
https://www.youtube.com/watch?v=v7d3qlJ1duE
Zou kunnen, het ding is specifiek voor kleine ruimtes waar op de vloer gezeten wordt. Vandaar dat-ie zo laag is. Voor zover ik heb begrepen kunnen ze elk exemplaar dat ze maken meteen verkopen, er is vraag naar. Wel vrij ingewikkeld met kleppen en schuiven.

@Pelletpower: 24/7 Taylorsteel is een bedrijf dat enkelvoudige producten kan leveren maar is dan meteen verschrikkelijk duur. De levertijd speelt ook mee, als je het snel wilt hebben wordt het nog veel duurder. Dus die eerste kost een klauw geld, het is niet anders.

Als alles goed gaat dan is die eerste meteen goed maar daar ga ik niet vanuit. Afhankelijk van de aanpassingen moet er mogelijk een tweede prototype komen, die net zo duur is. Is alles dan naar verwachting, dan kan er een order voor 100 stuks ofzo komen, die kosten aanzienlijk minder per stuk. Wordt de oplage 10.000 stuks of zo, dan daalt de prijs nog meer.

Geen idee of we zover komen, ik hoop met het hele ding ergens tussen €150 en €250 maakkosten uit te komen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door pelletpower »

Hoe me op de hoogte. Tailor ken ik, en ik denk dat ik daar onderdoor kan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door peterberg »

pelletpower schreef: 20 nov 2022, 16:19 Hoe me op de hoogte. Tailor ken ik, en ik denk dat ik daar onderdoor kan.
Doe ik.
LifeLine Ukraine zal zeker interesse hebben in een concurrerende prijs.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door kockie »

Tijd voor een prototype Pellet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door pelletpower »

Ja, ik denk het wel, als ik gevraagd word. Als het niet nodig is, dan is het niet nodig. :D
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door Krelis »

FritsHoff schreef: 11 nov 2022, 12:33 Schitterend om alle goede tips en ontwikkelingen te zien! Hart verwarmend.

Gebeld met Peter, ontwerp is al aangepast zie ik en 3Dontwerp voor lasersnijden van staal komt eraan, zoef zoef.
Ik hoop alleen dat het nog mogelijk is bovenop te koken, met een keramisch kook-kijkglas of ringen waarin een pan kan wegzakken, wat het veiligste en simpelste is.

Gebeld met Rocketstove.store: in alle landen is er een groot tekort aan kachels en haardhout, in Hongarije is haardhout duurder dan hier en is er zelfs een exportverbod voor haardhout.
In Oost-Europa is überhaupt betaalbare warmte krijgen belangrijker dan een schone en zuinige verbranding. En het ontbreekt aan kennis over goede kachels.
De productiecapaciteit van fabrieken die kacheltjes maken is veel te klein om nog voor de winter grote aantallen richting de Oekraïne te krijgen.
Koop dus alles op wat maar enigszins betaalbaar op te kopen is, bij bouwmarkten etc.
Maar hij gaat wel nadenken over wat zijn netwerk in metaalbewerking en vuurbeton gieten kan betekenen.

Zijn kacheltjes zijn voor Nederlandse begrippen heel betaalbaar, zuinig, schoon en je kan er op koken. Enige nadeel voor normale huizen is dat ze een kleine vuurkamer hebben en je het gekochte hout dus nog 3 of meer kleiner moet maken. Voor een tiny house geen probleem, voor mensen die veel warmte nodig hebben in nu nog slechter geïsoleerde huizen veel werk, en je hebt er gereedschap voor nodig.

Opkopen van grote voorraden: Duitsland heeft veel kachels verboden, wie heeft contacten daar die kan achterhalen wie daar groot in handelt?
En wie heeft contacten in China waar ze waarschijnlijk gemaakt worden?

De eerste 45 kacheltjes zijn gekocht en gaan zsm naar de Oekraïne. Niet eens een druppel op de gloeiende plaat.
Chinees spul voor UA? Xi ziet dat echt anders.......Door welke landen loopt het vervoer? Hoeveel kacheltjes gaan in een een trailer? Denk even aan de dieselprijzen. Wat is de kans op 'van de vrachtauto vallen'?
Laatst gewijzigd door Krelis op 20 nov 2022, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door Krelis »

ik kijk even op de website van Ketting. Is TonyChocolonely misschien een potentiele sponsor voor je? Niet dat ik het mijn kleinkinderen zou voeren, maar het is wel een policor bedrijf.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door Krelis »

peterberg schreef: 18 nov 2022, 18:13 @Frits,
Wat er gemaakt gaat worden tijdens de workshop is een beetje verschillend. De kernen worden in oliedrums ingebouwd, een batchrocket en een J-tube. Die laatste is meer een proof-of-concept, een test in het wild of het bedachte principe ook echt werkt. Dus die onderdelen hoeven daar helemaal niet heen. Als ik de vuurbeton binnen heb en alle onderdelen kan ik mallen gaan maken en gieten. Er moet wel ruimte gemaakt worden, ik heb te veel zooi staan nu.
Peter, wat wordt het formaat van de workshopstove?

op permies.com werd ook geschreven over een tafelmodel dat de uitlaatgassen via het appartementsraam kon lozen. Kan helaas de link niet meer vinden.
btw, er werd ook gesproken over 'EU gaan de vriesdood tegemoet en niemand neemt voorzorgsmaatregelen’. Ik neem aan dat de stoofjes die nu besteld worden voor de winter van 23/24 zijn. Als de zon schijnt moet je het dak repareren.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door peterberg »

Krelis schreef: 20 nov 2022, 21:24Peter, wat wordt het formaat van de workshopstove?
op permies.com werd ook geschreven over een tafelmodel dat de uitlaatgassen via het appartementsraam kon lozen. Kan helaas de link niet meer vinden.
btw, er werd ook gesproken over 'EU gaan de vriesdood tegemoet en niemand neemt voorzorgsmaatregelen’. Ik neem aan dat de stoofjes die nu besteld worden voor de winter van 23/24 zijn. Als de zon schijnt moet je het dak repareren.
Er worden twee verschillende kachels gebouwd, eentje van twee 200 liter vaten hoog met een batchrocket van 120 mm systeem grootte er in en een vat met een 120 mm J-tube er in. Een batchrocket heeft grofweg een twee keer zo groot vermogen in hetzelfde tijdsbeslag als een J-tube, daarom is die ook kleiner. En er wordt dan ook twee keer zoveel brandstof (door de batchrocket en in hetzelfde tijdsbeslag) geconsumeerd om dat te bereiken.
Er wordt twee dagen voor de workshop uitgetrokken omdat we gewoon niet weten hoeveel tijd we nodig gaan hebben.

Er worden de vreemdste claims gelegd die achteraf nergens op slaan. Eerst zien, daarna pas geloven. We gaan het nog zien of alles doorgaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 20 nov 2022, 16:19 Hoe me op de hoogte. Tailor ken ik, en ik denk dat ik daar onderdoor kan.
een heel klein kacheltje?
ChrisHoltslag
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2021, 18:23

Re: Kachelontwerp gevraagd om Oekraine de winter door te helpen

Bericht door ChrisHoltslag »

Hallo allen,
Ik zou graag bij de workshop aanwezig willen zijn maar ik woon in Finland, dus helaas kan ik er niet bij zijn. Ik zou echter graag bijdragen aan hey ontwerp of het testen ervan. Is er een 3D bestand of bouwtekeningen beschikbaar? Wij hebben hier een clubje rocket stove enthousiastelingen en een werkplaats waar we ook eea kunnen bouwen. Hier is het nu al onder nul dus we kunnen de verschillende modellen testen en ervaringen delen. Mocht er foto of videomateriaal gemaakt worden dit weekend dat zou ook erg helpen aangezien wij nog weinig ervaring hebben met het bouwen van houtkachels.
Mvg
Chris
Plaats reactie