Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door 1980 »

JantjeV8 schreef: 09 nov 2022, 13:53
1980 schreef: 09 nov 2022, 12:48 Aspen heeft ook diesel
Rijst bij mij de vraag of de nesteMy HVO100 hetzelfde is als die Aspen, of wezenlijk iets anders. Maar dat is wel off-topic.
Die kende ik nog niet
Zal daar eens kijken

Bedankt
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door pelletpower »

Sandman79 schreef: 09 nov 2022, 13:01
pelletpower schreef: 09 nov 2022, 07:33 Enne, qua accu ga je ook niet onder LiFePo4 uitkomen. Tenzij je vrede hebt met een bedroevend round trip rendement.
Lifepo heb je nu in Nederland voor een 180 euro per cel van 3.2 volt/180 ah...
Inderdaad, het gaat rap omhoog. Het mijne stond hier voor €60 per cel 200 Ah. Leve de Corona inflatie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef: 09 nov 2022, 07:31Panelen is dc, omvormer dc-ac, acculader ac-dc. Dan blijft er weinig meer over. En wat ga je dan met die dc doen
Ha, ja, daar klopt inderdaad niets van mijn verhaal...

Als je zeker weet dat een hybride omvormer (of zelfs puur off grid omvormer) prima functioneert zonder accu's (ik ga er dan van uit dat het niet afgenomen vermogen ook niet door de omvormer wordt omgevormd) dan is dat een prima oplossing.
Growat had ik al bekeken en zagen er betrouwbaar uit. Dank zover!

PS: wat is het piekvermogen van jouw platen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Pietje »

Roelie schreef: 09 nov 2022, 10:17Je kunt natuurlijk ook een simpel aggregaatje nemen met een voorraadje benzine. Neem dan wel de (dure) Aspen brandstof, die is jaren houdbaar.
Ik heb een klein aggregraatje (2000W), op benzine, en een vaatje 60l Aspen blauw. Rood ook, want de kettingzaag heeft ook wel eens dorst. Maar met 60L benzine kan ik niet heel lang doen, een paneel met omvormer doet het 20 jaar...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door pelletpower »

Toch nog eens een keer met DJ gaan kletsen dan om een vervanger voor benzine te zoeken. 🤔

Mijn panelen varieren van 250 Wp tot 445 Wp. Eerste setje bestond uit 195 Wp panelen. Heeft er tien jaar gelegen en eigenlijk niets gemerkt van degradatie. Ik heb nog wel een set poly, maar die blijft lekker liggen. Het is wel goed zo. Als die Congolees nog een keer langskomt voor de drie laatste, dan zitten we op 25 kWp.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Roelie »

@Pietje, Je hebt gelijk, die benzine gaat bij lange na niet je prikprobleem op de lange termijn oplossen, maar ik had uit jouw vraag niet opgemerkt dat je bedoelde een héél lange tijd, jaren, geen prik meer uit het stopcontact. Ik meende meer een aantal dagen. Dan is namelijk een partij zonnepanelen aanschaffen nogal een investering.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door benthuis »

Pietje schreef: 09 nov 2022, 22:47
pelletpower schreef: 09 nov 2022, 07:31 Growat had ik al bekeken en zagen er betrouwbaar uit.
Er is een truukje om de cloud oplossing te omzeilen en toch gegevens van de omvormer te krijgen. Groet was behoorlijk slordig met zn login... dus verstandig om niet te verbinden met China denk ik.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door JantjeV8 »

Dat had ik ook begrepen, een oplossing voor eventuele calamiteiten.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door pelletpower »

benthuis schreef: 10 nov 2022, 09:57
Pietje schreef: 09 nov 2022, 22:47
pelletpower schreef: 09 nov 2022, 07:31 Growat had ik al bekeken en zagen er betrouwbaar uit.
Er is een truukje om de cloud oplossing te omzeilen en toch gegevens van de omvormer te krijgen. Groet was behoorlijk slordig met zn login... dus verstandig om niet te verbinden met China denk ik.


Ben , hier gaat het niet helemaal goed geloof ik. Wat bedoel je precies?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door benthuis »

pelletpower schreef: 10 nov 2022, 15:09
benthuis schreef: 10 nov 2022, 09:57
Pietje schreef: 09 nov 2022, 22:47 Er is een truukje om de cloud oplossing te omzeilen en toch gegevens van de omvormer te krijgen. Groet was behoorlijk slordig met zn login... dus verstandig om niet te verbinden met China denk ik.
Ben , hier gaat het niet helemaal goed geloof ik. Wat bedoel je precies?
De webinterface van Growat staat wijd open. Is door een achterdeur in batch te beïnvloeden. Dit kan je omzeilen zonder de mogelijkheid van het ontvangen van status data en remote toegang te verliezen

https://tweakers.net/nieuws/199310/hack ... assen.html
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door dormos »

pelletpower schreef: ↑10 nov 2022, 15:09
benthuis schreef: ↑10 nov 2022, 09:57
Pietje schreef: ↑09 nov 2022, 22:47
Er is een truukje om de cloud oplossing te omzeilen en toch gegevens van de omvormer te krijgen. Groet was behoorlijk slordig met zn login... dus verstandig om niet te verbinden met China denk ik.
Ben , hier gaat het niet helemaal goed geloof ik. Wat bedoel je precies?
De webinterface van Growat staat wijd open. Is door een achterdeur in batch te beïnvloeden. Dit kan je omzeilen zonder de mogelijkheid van het ontvangen van status data en remote toegang te verliezen

https://tweakers.net/nieuws/199310/hack ... assen.html
Ik had ook zo'n mooie omvormer, van Omnik, met een webportal. Omnik failliet, webportal met alle data weg.
Heb er nu een Growat en een Goodwe omvormer bij, beide met wifi en een portal in China.
Ben niet zo'n fan van delen van data met China and mogelijke hacks via m'n omvormers.
In plaats daarvan heb ik per omvormer een wifi kWh meter van Homewizard tussen gehangen. Werkt perfect, en heb in 1 overzicht alle drie m'n omvormers en dat zonder data naar China te sturen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Pietje »

Roelie schreef: 10 nov 2022, 09:04 @Pietje, Je hebt gelijk, die benzine gaat bij lange na niet je prikprobleem op de lange termijn oplossen, maar ik had uit jouw vraag niet opgemerkt dat je bedoelde een héél lange tijd, jaren, geen prik meer uit het stopcontact. Ik meende meer een aantal dagen. Dan is namelijk een partij zonnepanelen aanschaffen nogal een investering.
Hoi Roelie,
De dekking hoeft niet jaren te zijn, maar wel een paar keer een paar dagen tot twee weken of zo. En over investering: we zijn gewend om een investering te moeten terugverdienen. Maar je oogst bewaren is prijsloos... :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef: 09 nov 2022, 20:44
Sandman79 schreef: 09 nov 2022, 13:01
pelletpower schreef: 09 nov 2022, 07:33 Enne, qua accu ga je ook niet onder LiFePo4 uitkomen. Tenzij je vrede hebt met een bedroevend round trip rendement.
Lifepo heb je nu in Nederland voor een 180 euro per cel van 3.2 volt/180 ah...
Inderdaad, het gaat rap omhoog. Het mijne stond hier voor €60 per cel 200 Ah. Leve de Corona inflatie
typfoutje... 180 euro voor een cel van 3.2 volt 280 AH ;)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door remco d »

Is investeren in diesel aggregaten en nood accupakketten wel nodig in het land met volgens mij zo'n beetje het beste energie net ter wereld? Een volle vriezer kan wel een paar uur zonder stroom hoor.

Komt mij een beetje als preppen over, zoiets als een atoombom kelder in je tuin graven. Heeft wat mij betreft niet veel meer met consuminderen/ecologie te maken, dan zou je eerder in de hoek van wecken/drogen gaan zoeken.

Dat gezegd hebbende zit mijn vriezer op het moment ook stampvol met overschotten uit de tuin, misschien ben ik naïef.

Mvg Remco
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonnepanelen voor tijdens een stroomstoring

Bericht door Pietje »

remco d schreef: 15 nov 2022, 13:04 Is investeren in diesel aggregaten en nood accupakketten wel nodig in het land met volgens mij zo'n beetje het beste energie net ter wereld?
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. De druk op het net is zo enorm toegenomen, terwijl de uitbreiding ver achter ligt. De kans neemt enorm toe dat er keer een totale uitval komt, en als dat zo is, dan duurt het meer dan een week voordat alles weer opgestart is. Afgelopen januari bijna gebeurd, er is toen in een halve minuut besloten om de hele Po-vlakte af te schakelen om een domino effect te voorkomen.

Geen vooruitzicht waar ik vrolijk van wordt, dus better safe than sorry. Zeker nu ik toch bezig ben de groepenkast aan te leggen.

(overigens; geen accu's voor mij, en geen dieselaggegraat. Klein benzine-gevalletje voor kleine gebruikers. Verder kunnen we best zonder stroom)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie