Kan het rendement naar boven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Kan het rendement naar boven?

Bericht door Orbiter »

Buur kwam langs met de vraag of ik een mening had over zijn houtverbruik. Ongeremd door enige kennis van zakken ben ik langsgegaan en dit gevonden:

Het gaat over een oud huis met op de gelijkvloer een inbouwhaard in de oude schoorsteen gebouwd. Lijkt zeer sterk op onze oude FLAM MT57 maar dan met een andere deur.
2 'warme-lucht pijpen' gaan naar de eerste verdieping.
Bakstenen schoorsteen, geen afvoerleiding of iets anders in de schoorsteen. De muren van de schoorsteen op de eerste verdieping en de zolderverdieping zijn lekker warm, gemeten 30°C à 38°C al naargelang de plek. De schoorsteen zelf schat ik op 8m hoog vanaf de inbouwhaard gemeten. Afvoergassen gemeten in de schoorsteen op een hoogte van +/-5m (=zolderverdieping) : 72°C.

Zover ik begrijp stookt hij een lading hout 'volle bak' en dan een paar uur niets meer. en dan weer opnieuw. Het gebruikte hout is zeer droog (ben zelf een beetje jaloers). Geen zichtbare rook.

Ik zie 2 zaken:
1/ Een houtvergasser ipv een inbouwhaard omdat die een beter rendement heeft. Maar gaat dat verschil echt zo groot zijn dat het de moeite waard is?
2/ Bestaat er een klep dat de schoorsteen dichtknijpt als het vuur opgebrand is (niet helemaal want dat zou gevaarlijk zijn)? Ik vermoed dat er alsnog veel energie opgeslagen uit de schoorsteen naar de vogeltjes gaat door de trek in de schoorsteen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door Albert van WdJ »

1. Een moderne inbouwhaard kan best nog een aardig rendement hebben. Maar een vrijstaande kachel voor de schoorsteen geeft natuurlijk aan alle kanten warmte af. Meestal heb je dan wel minder warmte van de schoorsteen in de bovenliggende verdieping. E.e.a. hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit van de kachel en de stoker.
Houtvergasser in de woonkamer zou ik niet zien zitten. Ze bestaan wel, maar ik geeft de voorkeur aan een kachel met een knapperend houtvuur ipv zo'n straaljager.
Maar smaken verschillen.

2. Als het hout is uitgebrand, kan je ook de luchttoevoer grotendeels sluiten. Dan branden de kolen rustig weg en blijft de kachel nog lang warm. De warme schoorsteen zorgt voor een sterke onderdruk in de kachel waardoor er geen gevaar is dat er verbrandingsgas de kamer inkomt.
De kachelpijp zelf zou ik pas sluiten als het vuur echt uit is. Want anders heb je wel kans dat verbrandingsgas de verkeerde kant op gaat.
Change, before you have to.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door Orbiter »

Ja, die warme schoorsteen op de verdieping geeft daar ook comfort en dat zal toch minder zijn met een vrijstaande kachel al is het maar omdat die 2 warme lucht buizen er dan niet meer zijn. Als ik de informatie kan geloven in de brochures zit er qwa rendement inderdaad niet veel verschil tussen de duurdere inbouwhaarden en de vrijstaande kachels. Waarschijnlijk is dat ook nog eens gemeten op een manier dat in de werkelijkheid wellicht zo goed als onbestaand is.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door TLS »

Ik heb nog een Flam MT75 gehad in m'n vorig huis, en nu een moderner toestel met keramische brandkamer en warmte die wordt onttrokken uit de rookgassen ipv de brandkamer(oude Flam). toch spectaculair verschil in houtverbruik. Maar idd bij een oude kachel gaat heel veel warmte via de rookgassen naar buiten, en als deze via een gemetste schouw binnen de bouwschil lopen heb je nog veel warmtewinst. Geen inox liner plaatsen zou ik zo zeggen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door benthuis »

TLS schreef: 03 okt 2022, 08:25 Geen inox liner plaatsen zou ik zo zeggen.
Dat kan ik beamen! Op last van de schoorsteenveger een liner geplaatst (laatste 2m bevat asbest). Nu is de bovenverdieping z'n warmte bron kwijt... en de vogels zitter er wat warmer bij...

Ik kan me.voorstellen dat ik het ding er weer uit trek. Veeg tegenwoordig zelf. Dit moet dan maar met een feugljjk masker op...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door JantjeV8 »

En als je een enkelwandige buis toepast, in plaats van de dubbelwandige geïsoleerde versie? Die geeft juist wel veel warmte binnen af denk ik.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 04 okt 2022, 07:16 En als je een enkelwandige buis toepast, in plaats van de dubbelwandige geïsoleerde versie? Die geeft juist wel veel warmte binnen af denk ik.
Het is al een enkelen spiraal buis..
Verschil: voor de tijd was de schoorsteen na een stook heet. Nu is amper voelbaar dat het een stook kanaal is.

Helaas kwam er van bevoegd gezag nooit reactie op mijn wens om de rookgassen in de kamer terug te koelen met een maxsa kachel.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kan het rendement naar boven?

Bericht door JantjeV8 »

Oh, is het een buis die door een gemetseld kanaal loopt? Ik was in de veronderstelling dat de buis in het zicht zat..
Plaats reactie