DSR2 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Orbiter schreef: 30 sep 2022, 15:13 Hoe warm worden de buitenste panelen, deze vraag in de dubbele zin van zit daar geen verlies en kan je je eraan verbranden?
De onderste panelen, grenzend aan de DSR2 vuurkamer zelf, worden wel heet. Daar kun je je tengels aan verbranden. Maar de verf blijft gewoon zitten. (En dat is geen hittebestendige verf.) Er zit nu maar 3 cm perlietkorrel tussen.
Als je daar 8-10 cm perliet of vermuciliet tussen hebt zitten, dan houdt je de warmte goed binnen. Aan de achterzijde heb ik aan de riser-kant zoveel ruimte gemaakt en die zijde wordt maar lauwwarm aan het einde van de stook.
Maar het was de afweging of de installatie dus 15-10 cm breder werd, of wat meer warmte afgeeft. In de opstelplaats is een beetje extra warmte geen probleem. Het beetje meer plaatsgebrek wel. Het is ook m'n werkplaatsje, waar het in de winter anders bar koud kan zijn.
Orbiter schreef: 30 sep 2022, 15:13 Welke levensduur valt te verwachten voor een DSR2 haard opgebouwd uit vuurstenen?
Die stenen gaan niet zomaar kapot. Die zijn erop gemaakt. Het zal meer in de specie zitten. Die zou kunnen loslaten naar verloop van tijd.
Maar ik verwacht in mijn contraptie (zoals Kockie het noemt) dat dat geen probleem is. Het staat opgesloten in een metalen omkisting met ook nog eens minstens 150kg gewicht van de boiler erop. Dat blijft wel een aantal jaar gewoon staan.
Change, before you have to.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Orbiter »

Dank voor de informatie.
In Russische voorbeelden zie ik dat ze een soort frame gemaakt van staalprofiel rond de vuurkamer bouwen om alles samen te houden.
Eén en ander redelijk eenvoudig vervangbaar houden lijkt me noodzakelijk.

Welke lijm/mortel precies heb je gebruikt?

Jouw vuurpijpboiler spreekt me enorm aan. Heb nog paar stalen buizen liggen waarvan ik de pijpen zou kunnen vervaardigen, echter maar 2 of 2.5mm staal, Ik denk dat ik beter naar iets dikker op zoek ga.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door pelletpower »

Albert, dat is weer een heel mooi stukje werk :D
Ik heb eerst eens inlaten dalen, knap in elkaar gestoken. Eerst dacht ik nog iets te zeggen over die vlambuizen en of je ze misschien over en weer kon sturen in plaats van alles van de ene naar de andere kant, maar ja, als de temperaturen kloppen, waarom zou je? Nogmaals knap stukje arbeid.

Staalkrullen is ook een interessante vinding, nooit van gehoord. Hoe ga je uitvinden of het werkt? Ben benieuwd!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Orbiter schreef: 01 okt 2022, 20:37 Welke lijm/mortel precies heb je gebruikt?
IMG_20221005_103954.jpg
Ik heb deze gebruikt. Ook in de vorige BBR. Maar die stenen stonden na één stookseizoen redelijk los. De boel was vrij eenvoudig weer uit elkaar te halen. Vooral op die plaatsen waar het heet is geweest. Toch heb ik het weer gebruikt. Omdat ik nog voldoende had staan, en omdat in mijn opstelling de constructie toch geen kant op kan. Ik zou in principe met chamotte-klei als lijm hebben kunnen bouwen. Dat staat net zo vast/los.
Orbiter schreef: 01 okt 2022, 20:37 Jouw vuurpijpboiler spreekt me enorm aan. Heb nog paar stalen buizen liggen waarvan ik de pijpen zou kunnen vervaardigen, echter maar 2 of 2.5mm staal, Ik denk dat ik beter naar iets dikker op zoek ga.
Mijn buizen zijn 4 mm. Komen van een oud klimrek. Maar dat soort buizen komt bij een oud ijzerhandel regelmatig binnen. Als je daar vraagt, houden ze het waarschijnlijk wel apart voor je en kun je het voor weinig kopen.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

pelletpower schreef: 02 okt 2022, 19:38 Staalkrullen is ook een interessante vinding, nooit van gehoord. Hoe ga je uitvinden of het werkt? Ben benieuwd!
IJzerpoeder wordt wel meer gebruikt op plaatsen waar weinig zuurstof moet zijn, bijv. in verpakking van bepaalde soorten voer.

Of het werkt kan ik pas zien als ik de boiler weer een keer open maak en of de krullen roesten.
Eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Het was inderdaad een hele bouwklus.
Maar het resultaat is zeer bevredigend.

En zeker ook de complimenten voor Peter van de Berg voor zijn fantastische kachelontwerpen.
Wanneer je die bouwt volgens zijn voorschriften, dan werkt het ook gewoon.
Bij de opstart heb ik ca. 10 minuten een klein beetje wit/grijze rook uit de schoorsteen.
Maar zodra de stenen wat op temperatuur komen, is dat weg.
En dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste in de bebouwde omgeving waar mijn huis staat.

Eind vorige winter zei een overbuurman, die hier tegenover in een appartement 3 hoog woont, dat hij mij wel altijd met hout zag slepen, maar nooit de pijp zag roken. Hij vroeg zich af of ik het wel zelf opstookte.
Beter compliment kan je niet krijgen voor je stooktechniek.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Hierbij een eenvoudig schema van hoe e.e.a. is gekoppeld aan de buffers en de cv.

Het koelwatercircuit is niet ingetekend. Ook de twee boilersensors zijn niet getekend (1 voor in/uitschakelen pomp, 1 voor in/uitschakelen 12V koelwaterklep).

De pomp is een Laddomat met thermomixventiel van 53 graden C. Daar zit vanzelf een bypass op, maar die heb ik er ook niet bij getekend.
Werd anders een wirwar van lijntjes, kastjes en buisjes.

DSR2 vuurpijpboiler schema.pdf
(14.12 KiB) 77 keer gedownload
Change, before you have to.
Plaats reactie