Power to home

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 26 sep 2022, 10:19 Mmm, dan heb je krap de afschrijving op je batterij terug en nog niets verdiend. Wel is in Belgie salderen afgeschaft.

Maar inderdaad, fantasie slaat nog wel eens op hol. Al of niet gehinderd door kennis van zaken.

binnenkort wordt salderen afgeschaft door ‘Europa’. Energiebedrijven geEUropianiseerd en naar byzantijnse richtlijnen opnieuw ingericht. #clownsworld
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 26 sep 2022, 11:50 Ramon, heb je zonnepanelen? Zo ja, dan is dat niet echt slim. Eerst goed inlezen zou ik zeggen en kosten baten analyse van je zonneopbrengst en accu systeem maken. Als je afneemt betaal je alle belastingen en transportkosten. Als je teruglevert niets. Ik heb ondertussen het allerduurste contract afgesloten met bijbehorende meest gunstige teruglevertarief na salderen. Geleuter in de marge maar wel leuk om te doen. Salderen is niet mogelijk met dyn contract.

Enne, ik geloof niet dat die Marktplaatslink het beste adres is om aan je Tesla te laten sleutelen. Ik geloof niet ik niet eens mijn Fiasco Rotmo daar in onderhoud zou willen hebben.

Maar hier is een voorbeeldaanbieder van een dynamisch contract.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Zelf zit ik er ook aan te denken hoe dit ten gelde te maken, maar het kan gewoon niet uit.
https://studioeco.nl zou het wel kunnen fiksen. Of het financiëel uit kan............? Zeker weten van niet.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef: 27 sep 2022, 13:38 In België is wegentaks voorlopig nul. Verzekering pak je een kilometerverzekering of niet, staat er gewoon als reserve.
Er zijn zot veel mensen die een wagen van 2018 al verkopen. Einde lease, einde afschrijfperiode van bedrijfsauto, ander type auto nodig,....

Afschrijving heb je ook bij een klassieke thuisbatterij. En als je 40 of zestig KW batterij hebt, dan is die in een tweedehands auto beter en goedkoper verkrijgbaar . Maar om eerlijk te zijn gaat het bij het aanbieden van batterij waarbij je mee aan netstabilisatie doet ook om een verdienmodel. Dus goed uitrekenen. :)
Netstabilisatie: dat is in de kop van Noordholland geen item meer. Onhaalbaar.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
https://www.liander.nl/grootzakelijk/tr ... rd-holland
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Power to home

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 26 sep 2022, 11:29
TLS schreef: 26 sep 2022, 09:06 ik ga hier een dynamisch contract nemen
Waar sluit je m af? Ik kan nergens tarieven vinden, of voorwaarden. Wat als je het goed doet, en bijv 5000 kWh voor 10 a 20 ct incl btw gebruikt, en 5000 kWh teruglevert, maal 40 a 50 ct?

30 ct winst netto, of btw eraf, accijnzen eraf etc? Limiet? Wat zijn alle spelregels?
Bij Luminus kan je een 'dynamic' contract nemen, dan betaal en krijg je de prijzen zoals op de EPEX, en een vaste platform-kost. Voor afname komt daar dan uiteraard nog de netvergoeding en belastingen bij. Zo is het in grote lijnen, ben er nog niet verder mee gegaan. Vorig weekend hout gestapeld :-)
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Power to home

Bericht door Sandman79 »

Krelis schreef: 01 okt 2022, 20:11
pelletpower schreef: 26 sep 2022, 10:19 Mmm, dan heb je krap de afschrijving op je batterij terug en nog niets verdiend. Wel is in Belgie salderen afgeschaft.

Maar inderdaad, fantasie slaat nog wel eens op hol. Al of niet gehinderd door kennis van zaken.

binnenkort wordt salderen afgeschaft door ‘Europa’. Energiebedrijven geEUropianiseerd en naar byzantijnse richtlijnen opnieuw ingericht. #clownsworld
Salderen wordt niet afgezschaft 'door Europa'. Lees je in , en geef correcte informatie weer. Europa is niet perfect, maar zeker niet de boeman van Alles. Het net als grote gratis batterij gebruiken is gewoon technisch/financieel niet haalbaar.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Power to home

Bericht door Sandman79 »

Krelis schreef: 01 okt 2022, 20:23
Sandman79 schreef: 27 sep 2022, 13:38 In België is wegentaks voorlopig nul. Verzekering pak je een kilometerverzekering of niet, staat er gewoon als reserve.
Er zijn zot veel mensen die een wagen van 2018 al verkopen. Einde lease, einde afschrijfperiode van bedrijfsauto, ander type auto nodig,....

Afschrijving heb je ook bij een klassieke thuisbatterij. En als je 40 of zestig KW batterij hebt, dan is die in een tweedehands auto beter en goedkoper verkrijgbaar . Maar om eerlijk te zijn gaat het bij het aanbieden van batterij waarbij je mee aan netstabilisatie doet ook om een verdienmodel. Dus goed uitrekenen. :)
Netstabilisatie: dat is in de kop van Noordholland geen item meer. Onhaalbaar.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
https://www.liander.nl/grootzakelijk/tr ... rd-holland
Het probleem wat u aanhaalt, bewijst imho net de businesscase voor netstabilisatie. Ik denk overignes niet dat dit de enige 'wonderoplossing' gaat zijn hoor. Het is een deeloplossing, net zoals vele andere issues op economisch en ecologisch vlak volgens mij niet door 1 wonderoplossing zullen opgelost worden, het gaat een en/en verhaal moeten worden. Of eerder een en/en/en/en/en/en/en/en verhaal, en daar zijn de meeste mensen niet aan gewend.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Power to home

Bericht door Ramon »

https://nos.nl/artikel/2447329-grootste ... n-lelystad
Grootste batterij van Nederland, voor 30.000 megawattuur, in gebruik genomen in Lelystad

In Lelystad is de grootste batterij van Nederland in gebruik genomen, bedoeld voor de opslag van duurzame elektriciteit. In de batterij kan jaarlijks 30.000 megawattuur elektriciteit worden opgeslagen, vergelijkbaar met het verbruik van 9000 huishoudens.
In de batterij kan jaarlijks 30.000 megawattuur elektriciteit worden opgeslagen.

Okee...

Jaarlijks...

Grappig...

Ik ga morgen naar de autodealer voor een nieuwe accu, en dan vraag ik wat de capaciteit van de nieuwe accu is. Ik had er nu een 12v 80ah in, ca 1 kWh.

Nou, zegt hij... De nieuwe accu die er nu bij jou inzit, kan jaarlijks wel 1 mWh in.

1 megawattuur???? Weet je wel hoeveel dat dat is? Ja 1000 kWh. Als je hem elke dag 3x leegtrekt en oplaad, is hij 1 mWh.

Nou nou, bizar. En dat voor maar 200 euro, incl plaatsen. Goeie garage!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Power to home

Bericht door kockie »

Het valt me nog mee dat er geen megawatt staat...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef: 03 okt 2022, 19:44
Krelis schreef: 01 okt 2022, 20:11
pelletpower schreef: 26 sep 2022, 10:19 Mmm, dan heb je krap de afschrijving op je batterij terug en nog niets verdiend. Wel is in Belgie salderen afgeschaft.

Maar inderdaad, fantasie slaat nog wel eens op hol. Al of niet gehinderd door kennis van zaken.

binnenkort wordt salderen afgeschaft door ‘Europa’. Energiebedrijven geEUropianiseerd en naar byzantijnse richtlijnen opnieuw ingericht. #clownsworld
Salderen wordt niet afgezschaft 'door Europa'. Lees je in , en geef correcte informatie weer. Europa is niet perfect, maar zeker niet de boeman van Alles. Het net als grote gratis batterij gebruiken is gewoon technisch/financieel niet haalbaar.
je gaat mij toch niet lokken naar een politiek praatje? :roll:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

Ramon schreef: 06 okt 2022, 22:07 https://nos.nl/artikel/2447329-grootste ... n-lelystad
Grootste batterij van Nederland, voor 30.000 megawattuur, in gebruik genomen in Lelystad

In Lelystad is de grootste batterij van Nederland in gebruik genomen, bedoeld voor de opslag van duurzame elektriciteit. In de batterij kan jaarlijks 30.000 megawattuur elektriciteit worden opgeslagen, vergelijkbaar met het verbruik van 9000 huishoudens.
In de batterij kan jaarlijks 30.000 megawattuur elektriciteit worden opgeslagen.

Okee...

Jaarlijks...

Grappig...

Ik ga morgen naar de autodealer voor een nieuwe accu, en dan vraag ik wat de capaciteit van de nieuwe accu is. Ik had er nu een 12v 80ah in, ca 1 kWh.

Nou, zegt hij... De nieuwe accu die er nu bij jou inzit, kan jaarlijks wel 1 mWh in.

1 megawattuur???? Weet je wel hoeveel dat dat is? Ja 1000 kWh. Als je hem elke dag 3x leegtrekt en oplaad, is hij 1 mWh.

Nou nou, bizar. En dat voor maar 200 euro, incl plaatsen. Goeie garage!
bedenk eens hoeveel gezinnen zo kunnen worden voorzien van groene stroom.........Schijnt ook een maatstaf te zijn in de communicatie van de groenwassers.
Laatst gewijzigd door Krelis op 11 okt 2022, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 06 okt 2022, 22:17 Het valt me nog mee dat er geen megawatt staat...
Rob Jetten gaat je nog wel influisteren.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

https://www.hln.be/nieuws/duitsland-ove ... ~ae584356/ :mrgreen:

nationalisatie Duitse energiereus Uniper. Staatssteun zou van ‘Europa' niet mogen.

biomassa: https://www.uniper.energy/netherlands/p ... energy-hub Onder de rook van Oostvoorne.
Laatst gewijzigd door Krelis op 11 okt 2022, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef: 03 okt 2022, 19:44
Krelis schreef: 01 okt 2022, 20:11
pelletpower schreef: 26 sep 2022, 10:19 Mmm, dan heb je krap de afschrijving op je batterij terug en nog niets verdiend. Wel is in Belgie salderen afgeschaft.

Maar inderdaad, fantasie slaat nog wel eens op hol. Al of niet gehinderd door kennis van zaken.

binnenkort wordt salderen afgeschaft door ‘Europa’. Energiebedrijven geEUropianiseerd en naar byzantijnse richtlijnen opnieuw ingericht. #clownsworld
Salderen wordt niet afgezschaft 'door Europa'. Lees je in , en geef correcte informatie weer. Europa is niet perfect, maar zeker niet de boeman van Alles. Het net als grote gratis batterij gebruiken is gewoon technisch/financieel niet haalbaar.
‘europa’ tussen aanhalingstekens. Wel lezen voordat je mij beticht van onheus bejegenen van ’Timmermans en von der Leyen’.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Power to home

Bericht door dormos »

Misschien moet jij dan iets duidelijker formuleren. Of moeten wij raden wat er in jouw hoofd omgaat als je Europa tussen apostrofs plaatst?
Wat wilde je hier nou eigelnlijk mee zeggen? Is het cynisme, sarcasme of serieus?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Power to home

Bericht door JantjeV8 »

Ik was 'm al lang kwijt, ook in andere topics. Ik geef m'n eigen IQ dan maar de schuld. :fff
Plaats reactie