Power to home

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Power to home

Bericht door Ramon »

https://link.marktplaats.nl/m1887910162 ... ialbuttons

Zou dit wat zijn??? Ik heb er al vaker over nagedacht, kan ik mijn electrische auto niet als buffer gebruiken? Opladen wanneer het tarief laag is en terugleveren wanneer het hoog tarief is? Nu misschien nog niet aantrekkelijk, maar als het salderen stopt/afgebouwd wordt?

Of zou dat niet rendabel zijn?

Iemand ervaring met auto batterij leegtrekken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Power to home

Bericht door kockie »

Krelis' buren hebben er ervaring mee!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Power to home

Bericht door pelletpower »

Ervaring niet, beetje zitten rekenen wel. Ik kom op een prijsverschil uit van €0,90. Misschien €0,60 als je wat gunstiger afrond. Niet echt interessant dus, hoe graag ik dat ook zou willen. Bovendien moet je dan naar een dynamisch contract en gooi je daarmee de salderingsregeling uit het raam. Bovendien gaan ontwikkelingen zo snel dat nu investeren omdat iets misschien ooit gaat veranderen echt volledig achterhaald is tegen de tijd dat die verandering misschien plaats gaat vinden.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Power to home

Bericht door TLS »

wordt massa's over gefantaseerd, feit is dat enkel een nissan leaf (chademo DC stekker) het momenteel ondersteunt, en dan heb je nog een speciale laadpaal van 8000 euro nodig.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Power to home

Bericht door TLS »

ik ga hier een dynamisch contract nemen, maar verschillen tussen piek en dal zijn door de band genomen maar 20-30c/kwh. toch genoeg om m'n thuisbatterij aan 't werk voor te zetten.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Power to home

Bericht door pelletpower »

Mmm, dan heb je krap de afschrijving op je batterij terug en nog niets verdiend. Wel is in Belgie salderen afgeschaft.

Maar inderdaad, fantasie slaat nog wel eens op hol. Al of niet gehinderd door kennis van zaken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Power to home

Bericht door Ramon »

TLS schreef: 26 sep 2022, 09:06 ik ga hier een dynamisch contract nemen
Waar sluit je m af? Ik kan nergens tarieven vinden, of voorwaarden. Wat als je het goed doet, en bijv 5000 kWh voor 10 a 20 ct incl btw gebruikt, en 5000 kWh teruglevert, maal 40 a 50 ct?

30 ct winst netto, of btw eraf, accijnzen eraf etc? Limiet? Wat zijn alle spelregels?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Power to home

Bericht door pelletpower »

Ramon, heb je zonnepanelen? Zo ja, dan is dat niet echt slim. Eerst goed inlezen zou ik zeggen en kosten baten analyse van je zonneopbrengst en accu systeem maken. Als je afneemt betaal je alle belastingen en transportkosten. Als je teruglevert niets. Ik heb ondertussen het allerduurste contract afgesloten met bijbehorende meest gunstige teruglevertarief na salderen. Geleuter in de marge maar wel leuk om te doen. Salderen is niet mogelijk met dyn contract.

Enne, ik geloof niet dat die Marktplaatslink het beste adres is om aan je Tesla te laten sleutelen. Ik geloof niet ik niet eens mijn Fiasco Rotmo daar in onderhoud zou willen hebben.

Maar hier is een voorbeeldaanbieder van een dynamisch contract.

https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Zelf zit ik er ook aan te denken hoe dit ten gelde te maken, maar het kan gewoon niet uit.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Power to home

Bericht door Sandman79 »

Nog eens terug.

In Nederland heb je verschillende aanbieders, in Belgie omenteel enkel Engie. Ecopower draait momenteel wel al een test.

https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... oorwaarden kan je dagelijks de prijzen downloaden voor België.

Hier kan je de gemiddelde maandprijzen zien voor Nederland: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Een openingstopic met een overzicht van Nederandse aanbieders : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /0#prijzen

Opletten:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag je maar 5000watt op 1 fase terugleveren, en 10000 over een 3 fase aansluiting. Die beperkingen gelden ook voor Batterijen, maar veel thuisbatterijen kunnen standaard maar veel minder aan, zeker de goedkopere. Ook een opletpuntje als je bvb zwaardere apparatuur wilt ansturen met je batterij.

Qua je auto als opslag gebruiken, voorlopig idd enkel chademo, vnl met de Leaf, maar voor modeljaar 2013 lukt dat niet, en model erna slechts over een redelijk beperkt deel van de batterij dacht ik, (38%), slechts vanaf modeljaar 2018 heb je meer als 90% van de batterij ter beschikking.

Ik ben in mailcontact met de invoerder van de bidirectionale laadpalen in België en ik ga kijken als de auto ook op deze manbier als slimme buifferbatterij kan ingezet worden.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Power to home

Bericht door pelletpower »

Max 10.000 W? Das mooi dan, je 25 a aansluiting is dan dus 15 A!

Enne, auto als thuisbatt gebruiken heb ik toch mijn bedenkingen bij. Geen idee of ik dat zou willen..,
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Power to home

Bericht door Sandman79 »

Als je het puur economisch bekijkt is het relatief makkelijk uit te rekenen. Een tweedehands leaf van 2018 met 40 kWh batterij kan je vinden vanaf een 12000 euro. Laadpaal voor een 5 a 6000. Vooropgesteld dat de leaf en laadpaal slim genoeg zijn om gebruik te kunnen maken van de uurtarieven.

40kWh aan thuisbatterij lijkt me ongeveer het dubbel te kosten, zeker de versies die voldoende snel kunnen ontladen. Je hebt er als bonus een reserve auto bij.

Extra panelen lijkt me op zich rendabeler, al weet je het nooit niet in deze tijden wat de energieprijzen gaan doen, maar je moet ook voldoende geschikte plek hebben natuurlijk.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Power to home

Bericht door LeaD »

Extra wagen erbij is ook extra verzekering, autokeuring, onderhoud, wegentaks, afschrijving ...
En dan de hamvraag, waarom doet men een tweedehandse auto van 2018 al van de hand ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Power to home

Bericht door Sandman79 »

In België is wegentaks voorlopig nul. Verzekering pak je een kilometerverzekering of niet, staat er gewoon als reserve.
Er zijn zot veel mensen die een wagen van 2018 al verkopen. Einde lease, einde afschrijfperiode van bedrijfsauto, ander type auto nodig,....

Afschrijving heb je ook bij een klassieke thuisbatterij. En als je 40 of zestig KW batterij hebt, dan is die in een tweedehands auto beter en goedkoper verkrijgbaar . Maar om eerlijk te zijn gaat het bij het aanbieden van batterij waarbij je mee aan netstabilisatie doet ook om een verdienmodel. Dus goed uitrekenen. :)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 25 sep 2022, 21:30 Krelis' buren hebben er ervaring mee!
totdat een van de twee denkt dat het gras elders groener is en de ev meemeent. :mrgreen:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Power to home

Bericht door Krelis »

TLS schreef: 26 sep 2022, 09:03 wordt massa's over gefantaseerd, feit is dat enkel een nissan leaf (chademo DC stekker) het momenteel ondersteunt, en dan heb je nog een speciale laadpaal van 8000 euro nodig.
ombouwen kost een paar duizend euro heb ik gehoord.
Plaats reactie