Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 13 sep 2022, 16:45 Een koudebrug is een verbinding tussen de warme binnenkant en de koude buitenkant. Die verbinding werkt als een geleider waardoor warmte vrij snel richting de koude getransporteerd wordt, verlies dus.

Voorheen werd daar bij hout vrij makkelijk over gedaan, dat die koudebrug wel mee viel. Maar de nauwkeurige bereken- en meettmethodes laten wel anders zien. Je zult begrijpen dat langs een koudebrug ook makkelijk condensatie optreed. Ook dat zorgt voor problemen, het isolatiepakket wordt nat en het hout gaat rotten.
Vanzelfsprekend heb je dat hout nodig om een constructie te vormen, maar een goede zo doorgaand mogelijke isolatielaag voorkomt verlies en problemen.
daarom ook bouwfolie/spinvlies. Dan trekt de damp naar buiten. Wel ter hoogte van de houten balken. In de praktijk (ervaringsdeskundige :D ) zie ik geen klammigheid.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

Ramon schreef: 14 sep 2022, 22:27
Voorheen werd daar bij hout vrij makkelijk over gedaan, dat die koudebrug wel mee viel. Maar de nauwkeurige bereken- en meettmethodes laten wel anders zien.
Als dat waar is, dat hout een goede geleider is, dan kunnen dragende dakelementen toch nooit hun rc waardes halen?
daarom is op het dakhout isoleren ook beter. Maar schroef je de PIR platen met een lange schroef op het dakhout dan word de Rc een kwartje minder. Dus het liefst in een balk schroeven ;-) Goed mikken.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houtskeletbouw - opbouw en isolatie

Bericht door Krelis »

turesnuur schreef: 12 sep 2022, 11:25 Allen,

Bedankt voor jullie input. Ik ga het weer wat verder uitwerken en zal hier (met tekening) nog wel terug komen voor feedback.

Paar punten:

- Ok, gips nodig voor afwerking en brandveiligheid. (Wel jammer want gipsplaat is toch niet echt ecologisch?)
- Alles gebeurt met een vergunning en constructieberekeningen - weet niet of ik zo maar balken door i-joists mag vervangen
- Extra isolatieschil voor de koudebruggen van het hout is de moeite waard
- Ruimte wordt nu nooit verwarmd (is slaapkamer) maar ivm studeren kinderen zal dat wel vaker gebeuren en koel in de zomer is ook prettig

Overigens: constructie tekening gaat nu uit van 120mm staanders met een hoh van 500mm. Bij 120mm vind ik steenwol platen met een RD van 3.4. Ga ik naar 140 mm dan loopt dat op naar 4.
neem je gipsvezelplaat. Naar het schijnt afval uit de kolencentrale en te koop bij de ecobouwmaterialenhandel......
Plaats reactie