van het gas af in een huurwoning, kan dat?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door dubje76 »

Nu de gasprijzen per maand verdubbelen wil ik het volgende onderzoeken.
Niet alleen voor mij, maar ik help ook vaak mensen die problemen hebben om de energie rekening te betalen.
Ik woon in een energie klasse A appartement met twee slaapkamers en een oppervlakte van 64 m2.
Niet groot dus en daar wonen we met 3 a 5 personen in.
Ons verbruik nu is 2000 kw/h elektra en 700 kuub gas.
Stel we willen van het gas af (of moeten) wat zijn dan de opties?
Electra koken kan inmiddels ook op 230 volt en 1 fase heb ik begrepen, voor de keuken zijn er kleine elektrische boilers die voor warm water zorgen.
Maar wat is het meest efficiënt om de ruimte te verwarmen en hoe kunnen we nog warm douchen?
En bovendien, weegt al die extra stroom verbruik op tegen het voordeel van gasloos?
Ik heb hier weinig tot geen mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen, er wonen nog mensen boven mij en de tuin is met 3 meter ook niet heel diep.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Ramon »

ik help ook vaak mensen die problemen hebben om de energie rekening te betalen.
...
Maar wat is het meest efficiënt om de ruimte te verwarmen en hoe kunnen we nog warm douchen?
En bovendien, weegt al die extra stroom verbruik op tegen het voordeel van gasloos?
Mijn wedervraag is dan: Hoe help je die mensen dan, als je het zelf niet weet???

Het is een simpel rekensommetje:

De energie van 1 m3 gas is ca 10 kWh? x prijs per m3 = ...

10 kWh stroom kost 10 x prijs per kWh = ...

Bij een electrisch verwarmingstoestel met bijv COP van 1 : 3 kun je de prijs/energie dan delen door 3.

Simpel toch???
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Adriaan Kragten »

Volgens mij is het toch niet zo simpel als je het hier voorstelt. Je moet niet alleen de kosten van de diverse energiedragers met elkaar vergelijken maar ook de investering en dus de afschrijving per jaar, voor de apparatuur die nodig is om de betreffende energiedrager te kunnen gebruiken. De meeste mensen zullen al wel een cv-installatie of een gaskachel hebben waarmee ze aardgas verbranden. De kosten daarvan, die zijn dus al gemaakt. Maar als je het hebt over een COP van drie, dan heb je het over een warmtepomp en die vereist een behoorlijke nieuwe investering, zeker als ook nog eens vloerverwarming moet worden aangelegd omdat de temperatuur van het water dat uit de warmtepomp komt te laag is voor normale radiatoren. Dit maakt gebruikmaking van elektriciteit voor verwarming aanzienlijk duurder dan alleen de kWh-kosten.

Als je zonnepanelen op je dak legt, dan vereist dat ook een behoorlijke investering. Je kunt dan de benodigde elektriciteit die nodig is voor verwarming zelf opwekken en hoeft dat dus niet duur in te kopen. Maar dit geldt alleen zolang de salderingsregeling nog geldt. Als die afgeschaft wordt, wat zeker een keer gaat gebeuren, dan krijg je voor de 's zomers geleverde energie haast niets terug terwijl je 's winters de hoofdprijs gaat betalen. In december wordt maar ongeveer 2 % van de jaaropbrengst opgewekt en zelfs als een groot deel van je dak vol ligt met zonnepanelen dan heb je nog lang niet genoeg voor je warmtepomp. Een 300 W paneel wekt in december gemiddeld maar 7,2 W op (zie mijn notitie op mijn website onderaan het menu KD-reports). In België is de salderingsregeling van de ene op de ander dag afgeschaft en de terugverdientijd van zonnepanelen werd daardoor opeens zeer veel langer.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door JantjeV8 »

De waarde van de investering in een (z)onzinnige warmtepomp, daar kun je nog steeds behoorlijk wat kuubs voor inkopen.... Maar ook best een paar pakken isolatie.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Ramon »

Volgens mij is het toch niet zo simpel als je het hier voorstelt. Je moet niet alleen de kosten van de diverse energiedragers met elkaar vergelijken maar ook de investering en dus de afschrijving per jaar, voor de apparatuur die nodig is om de betreffende energiedrager te kunnen gebruiken.
Je maakt het veel te moeilijk. Dat is stap 2.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door TLS »

Momenteel krijg je in België (saldering is afgeschaft) >20c/kWh, door de hoge prijzen op de energiemarkt. Dus injecteren zonder saldering is ook gewoon rendabel. In Nederland zijn de prijzen voor elektriciteit even hoog, dus ik vermoed dat er ook energie-leveranciers zijn die je flink vergoeden voor injectie.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. Wel een beetje wild west hier. Ik ben al sinds de lagere school verwikkeld in een ver pis wedstrijd met een maatje van. Ik koop een zonnepaneel, hij koopt er tien, wij een lappie grond, hij twee hectare. Affijn, is wel grappig. Nu had ik een terugleververgoeding van €0,40, hij natuurlijk €0,60. Echter, dat was Enoco, die ja, die vorige week in het nieuws was. Met twee weken gaat de teruglevering naar €0,09. De boeven, bij een nieuw contract betaal je €1,03 voor een kWh.Creatief is dat maatje van me wel, hij heeft toch een club gevonden waar ie binnen twee weken terecht kan. Energiebedrijven, banken, verzekeraars, overheid, allemaal dezelfde club die erop uit is jou als brave burger een poot uit te draaie.😃😃😃😃 Ach, dat maakt t allemaal weer spannend
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 02 sep 2022, 12:03 Inderdaad. Wel een beetje wild west hier. Ik ben al sinds de lagere school verwikkeld in een ver pis wedstrijd met een maatje van. Ik koop een zonnepaneel, hij koopt er tien, wij een lappie grond, hij twee hectare. Affijn, is wel grappig. Nu had ik een terugleververgoeding van €0,40, hij natuurlijk €0,60. Echter, dat was Enoco, die ja, die vorige week in het nieuws was. Met twee weken gaat de teruglevering naar €0,09. De boeven, bij een nieuw contract betaal je €1,03 voor een kWh.Creatief is dat maatje van me wel, hij heeft toch een club gevonden waar ie binnen twee weken terecht kan. Energiebedrijven, banken, verzekeraars, overheid, allemaal dezelfde club die erop uit is jou als brave burger een poot uit te draaie.😃😃😃😃 Ach, dat maakt t allemaal weer spannend
Ik vind het zo komisch dat dit een ecologieforum is, en geen economieforum.

En dat er hier nog mensen zijn die durven te beweren dat ze het milieu belangrijk vinden, maar alleen maar over hun portemonnee praten.

Begrijp me goed: ik ben geen haar beter... Maar durf het dan wel eerlijk te benoemen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door pelletpower »

Klopt helemaal. Aan bovenstaand verhaal ligt geen enkele ecologische grondslag. Is puur een investering. Ik vind geld verdienen niet vies en doe dat liever zo dan aandelen Monsanto.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 03 sep 2022, 09:16 [Maar durf het dan wel eerlijk te benoemen.
Dat doet PP toch ook??
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door TLS »

geld kunnen verdienen aan zonnepanelen zorgt voor méér zonnepanelen; het kan me niet schelen waarom mensen het doen zolang er maar méér zonnepanelen komen. Elk dak moet vol.... En neen, ik doe niet in zonnepanelen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door pelletpower »

Elk dak moet vol.... En neen, ik doe niet in zonnepanelen
Inderdaad, zo denk ik er ook over. Weilanden is een ander verhaal, ook al is de biodiversiteit nul. Weilanden en bomen zijn nodig om de zaak te koelen. Niet normaal hoe warm die daken, met of zonder panelen, worden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Krelis »

dubje76 schreef: 27 aug 2022, 12:59 Nu de gasprijzen per maand verdubbelen wil ik het volgende onderzoeken.
Niet alleen voor mij, maar ik help ook vaak mensen die problemen hebben om de energie rekening te betalen.
Ik woon in een energie klasse A appartement met twee slaapkamers en een oppervlakte van 64 m2.
Niet groot dus en daar wonen we met 3 a 5 personen in.
Ons verbruik nu is 2000 kw/h elektra en 700 kuub gas.
Stel we willen van het gas af (of moeten) wat zijn dan de opties?
Electra koken kan inmiddels ook op 230 volt en 1 fase heb ik begrepen, voor de keuken zijn er kleine elektrische boilers die voor warm water zorgen.
Maar wat is het meest efficiënt om de ruimte te verwarmen en hoe kunnen we nog warm douchen?
En bovendien, weegt al die extra stroom verbruik op tegen het voordeel van gasloos?
Ik heb hier weinig tot geen mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen, er wonen nog mensen boven mij en de tuin is met 3 meter ook niet heel diep.
als je niet betaalt word je afgesloten.......ik neem aan dat het vastrechtdeek van gas ook vervalt. Energiesubsidie denk ik niet zolang je stroom houdt.

propaangaskacheltjes van DRU zijn momenteel erg in trek. De gaslozen hè? #groenegekkies
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 08 sep 2022, 08:41 propaangaskacheltjes van DRU zijn momenteel erg in trek. De gaslozen hè? #groenegekkies
Krelis, ik verwacht niet dat het zo diep gemeend is, maar de ander wegzetten als "gekkie" doet hen en jou tekort... Iemand die gek is hoef je niet serieus te nemen? Ik denk het tegenovergestelde momenteel! Mensen die scheef denken op deze manier moet je denk ik heel serieus nemen, er zijn er nog al wat van...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: van het gas af in een huurwoning, kan dat?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 08 sep 2022, 15:33
Krelis schreef: 08 sep 2022, 08:41 propaangaskacheltjes van DRU zijn momenteel erg in trek. De gaslozen hè? #groenegekkies
Krelis, ik verwacht niet dat het zo diep gemeend is, maar de ander wegzetten als "gekkie" doet hen en jou tekort... Iemand die gek is hoef je niet serieus te nemen? Ik denk het tegenovergestelde momenteel! Mensen die scheef denken op deze manier moet je denk ik heel serieus nemen, er zijn er nog al wat van...
ze doen niets aan het probleem. Het is niet af te kopen met een Dru propaankacheltje.

Eerst subsidies opstrijken en terugleveren van stroom, nul op de meter. En nu blijkt gratis niet te bestaan. Het gaat niet over anders denken m.i.
Plaats reactie