Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door FritsHoff »

Het is zomer maar het wordt steeds duidelijker dat de gasprijzen deze winter gigantisch zullen zijn. Duitsland is in paniek, in Nederland doet onze regering alsof er nog niks aan de hand is, airco’s in winkels draaien nog volop met de deuren open, ‘s avonds branden de kacheltjes op de terrassen nog, de hele nacht blijft de straatverlichting nog aan etc. etc.
Dus zeker in deze zomer moet je met haardhout bezig zijn. Tijd voor een update van discussies omtrent de ideale houtklover lijkt me. Graag jullie suggesties!

Voor mijn Vuur&Leem rocket stove heb ik 5 tot 7m3 haardhout per jaar nodig om ons hele huis warm te houden (beneden 19,5 graden, boven 14 graden). Per keer gaat er ongeveer 6kg hout in van 30cm lengte. Hout krijg ik vaak van mijn broer met zijn oude hoogstam boomgaarden, diameter tot 50cm. Zo’n stapel hout kloof ik niet graag met een bijl, te vermoeiend en gevaarlijk als je niet zo handig bent.

Mijn goedkope 5 tons horizontale Chinese klover heeft het tot mijn verbazing 10 jaar vol gehouden met minstens 5m3 kloven per jaar. Een dikke knoest werd hem toch fataal, de aanduwbuis verboog.
Nadeel van het apparaat was de lage hoogte, met 3 betonstenen onder de wieltjes werd dat redelijk verholpen. Met mijn lengte van 1.97m toch nog iets te laag.
Daarnaast duurde het lang voordat de terugloop klaar was, door de pomp aan te houden kon je hem gedeeltelijk terug laten lopen maar dan moest er wel iemand bij om het hout erop te leggen.
Ook sprong er wel eens een stuk hout weg van het mes, zeker als er een knoest in zat. Vandaar dat je ze tegenwoordig met een vierkante tunnel erom ziet.

Huren kan alleen met de goedkopere klovers voor 60,-E. Met ophalen en terugbrengen ben ik al gauw 4 x 30min = 2u bezig. En dan maar hopen dat degene voor je het ding goed behandeld heeft. Dan is kopen toch de moeite waard.

Ik kijk nu naar een 8 tons klover om wat meer reserve te hebben.
De kinetische klovers lijken aantrekkelijk, veel sneller dan die terugloop klovers. Maar wat gebeurt er als het mes vast komt te zitten?
Hoe lang gaat zo’n klover mee?
Zijn ze gevaarlijker dan gewone klovers?
Sandman79 is er tevreden over maar heeft de dure 34 tons van 2000,-E viewtopic.php?f=3&t=6309&p=96113#p96113

Op Marktplaats adverteert Groentechniek Habers met de Wematik Turbo Klover Eco voor 749,-E.
1500 W
Stammen kloven tot 400 mm lang en een diameter van ca. 280 mm in slechts 3 seconden!
De robuuste mechanische tandheugelaandrijving is zeer duurzaam en er wordt géén gebruik gemaakt van hydrauliek.
H 98 cm, met verhogingsset met werktafel.
90kg
Firma heeft slechts 1 review op Google, wel 5 sterren, vreemd.
Lijkt een vader / zoon firma te zijn met keurige website https://www.groentechniekhabers.nl/over-ons/
Filmpje laat zien dat er een kooi omheen zit waardoor dikkere stammen niet mogelijk zijn
https://www.groentechniekhabers.nl/kloo ... lagkracht/

Wematik blijkt een grote Duitse firma te zijn sinds 2013 https://wematik.de/ueber-wematik
Het filmpje maakt duidelijk dat de machine klein is, vandaar de smalle diameter! Maar wel snel.
https://wematik.de/forstmaschinen/holzs ... r-8-tonnen
De 10 tons is slechts 100,-E duurder en kan lengtes aan tot 52cm en 35cm diameter. Dikkere stammen moeten dan omgedraaid en nog eens gespleten worden
https://www.youtube.com/watch?v=21GgnJBrHrw

HHS tuinmachine’s adverteert op Marktplaats met Spjalter Wylch 8 – 10 ton vanaf 799,-E, met demo of lakschade (transport schade ), zelf monteren 30 – 60minuten.
Tot 45 cm lengte en 45 cm diameter, afhaneklijk van houtsoort.
1500W
7 jaar ervaring
geen standaard fabrieks machines maar in nederland ontwikkeld verzwaard en verbeterd! sterker materiaal en dikker materiaal dan de elders aangeboden machines
wij zijn de importeur
wij stellen de machines zo af dat de slagkracht behaald en benut wordt
en dat er minimaal slijtage komt bij de draaiende delen van de machines
slijtage omgerekend per kub hout is dan ook nog geen 20 cent !!
met slip beveiliging (koppeling) tegen overbelasting
setprijs met verhoogd onderstel (75,-E ex btw) en tafel achter machine (55,-E ex) 825,-E uitverkocht!
Verzending 50,-E ex.

Dergelijke teksten maken mij sceptisch maar wellicht zijn jullie ervaringen juist goed?
35 positieve en 2 negatieve ervaringen op marktplaats, voor van alles en nog wat.
Krijgt bij Google reviews een 4,6 uit 49 reviews. Een vermeld dat zijn 2 jaar oude Wematik kapot ging en bij de importeur geen service kreeg, hier wel.
Harmannus heeft de website https://gebruikte-tuinmachines.nl/nieuw ... outklovers
Op Youtube zie je de klover in werking. Verhoogd onderstel ziet er nog te laag uit, tafel erachter handig om het hout zo in de kruiwagen te laten vallen. Tempo is trager dan je zou verwachten. https://www.youtube.com/watch?v=mMxnxa1eyvw

Of gaan we voor een staande hout klover met een Nederlandse firma er achter zoals de ACG Comfort 8 tons?
ACG Holten komt degelijk over, duidelijke no-nonses filmpjes en werving. Familiebedrijf in Holten met 10 jaar ervaring, naam betekent Alleen Contente Gebruikers. Productie zal gedeeltelijk ook in China zijn om concurrerend te blijven maar ze zijn lid van de Metaalunie dus eigen ontwerp / aanpassingen lijken er te zijn. Eigen reparatiedienst. Klovers die verder dan 30m van het stopcontact gebruikt worden kunnen gebruik maken van krachtstroom op 400V.
https://www.acg-holten.com/nl/ons/
Een 8 tons staande klover is er in 2 versies, de Eco van 640,-E of de Comfort van 800,-E. Verzendkosten 40,-E
De Eco wordt geadviseerd tot 20m3 per jaar, de comfort tot 50m3 per jaar.
Voordelen:
Uniek mes met 40% meer splijtkracht dan standaard in de markt, dus beter door dikke knoesten
Klooft houtblokken tot wel 60 cm diameter (concurrentie 35/40 cm)
Lengtes van 20 tot 52 cm
Klooft efficiënt met traploze lengte-instelling met uniek 3-puntsmechanisme
Uitgerust met snelle terugloop
Voorkom ongelukken met de veiligheidsstop
Extra opklapbare tafeltjes om gekloofd hout weg te leggen (compact in de opslag!)
Extra veiligheid door valbescherming op de bedieningsarmen.

3500W motor is meer dan 2x zo sterk dan de Chinese, mes zou nog eens 40% meer splijtkracht hebben, samen met de 8 tons hydrauliek klinkt dat zeer degelijk.
https://www.acg-holten.com/nl/product/h ... -230v-eco/
Uit het filmpje blijkt dat hout niet snel wegschiet door de 2 grijparmen eromheen. Het mes snijdt erdoor alsof het boter is maar wel traag! De terugloop is daarbij echter snel, ook al omdat je makkelijk de afstand instelt wat bij veel goedkope horizontale klovers niet mogelijk is. Hij lijkt makkelijk te vervoeren en compact op te bergen.
Wat is dan het verschil met de 160,-E duurdere Comfort?
Klooft blokken tot 60 cm diameter door ergonomische gebogen bedieningsarmen.
Ook scheef gezaagd hout klooft u gemakkelijk met onze gepatenteerde “opdruktafel”. U drukt met de voet een pedaal in dat de klooftafel omhoog brengt. Op deze wijze drukt u het hout vast in het kloofmes, beide handen zijn nu vrij voor het kloven.
Kloof tot 2x sneller met de door ACG ontwikkelde lengte-instelling met magneet, deze is met één hand te bedienen. Zo hoeft u de machine niet meer uit te zetten tijdens het instellen.
U verwerkt zelfs dikke knoesten zonder problemen met behulp van de kloofbeitel met twee snijzones.
Uw hout gaat altijd doormidden doordat het kloofmes tot vlak boven de tafel komt.
U werkt met extra ruimte door opklapbare zijtafels met als bijkomend voordeel weinig verspilde ruimte tijdens opslag.
Er is ruim baan voor laden en lossen van hout middels een veerconstructie die de bedieningsarmen automatisch naar buiten draait, dit werkt erg prettig.
https://www.acg-holten.com/nl/product/h ... v-comfort/
Voor 40,-E extra kun je een extra breed opzetmes kopen om hout zonder knoesten sneller te splijten.

Conclusie voor mij:
Snel werken lijkt me heerlijk dus een kinetische klover?
Een Wematik 10 tons kost 850,-E en is minstens 2x zo snel als een verticale klover maar zal bij knoesten eerder vast komen te zitten? Fruithout is niet zo egaal als ander hout.
En heeft een dure stabiele tafel nodig die ik niet kan opbergen.
De goedkopere 10 tons is wellicht niet sterk genoeg om lang mee te gaan?
ACG Holten met zijn verticale houtklover wekt het meeste vertrouwen
Een verticale houtklover is wellicht ook beter voor lange mensen, minder gebukt staan.
Een extra verhoging of tafel is niet hier nodig.
Compact op te bergen.
De duw stang wordt niet zijdelings belast zoals bij de horizontale machine’s.
Ik zou dan gaan voor de Comfort van 800,-E
Maar wel veel geld :(
Wat zouden jullie doen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door pelletpower »

Ik gebruik een oude 21’ laag profielband van een Ram Van icm een grote bijl van de Cranentroep. Werkt goed, geen herrie en prima workout. Moet ik wel bijzeggen dat het coniferenhout betreft.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door Pietje »

Fiskars x27
Ivm met een ketting en een trampoline veer een monster om in 2 minuten een stam in 25 stukjes te meppen.

Met stijgende energie prijzen wordt ook elektrisch kloven duurder. Bouw een Ingmars klyv, zie youtube
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: 05 jul 2022, 17:06 monster om in 2 minuten een stam in 25 stukjes te meppen.
Haha, da's ook goed om de mentale gesteldheid op peil te houden... (of weer terug op peil te brengen :shock: )
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door remco d »

Ik doe het tegenwoordig zo, de kers die het betreffende jaar aan de beurt is zaag ik om, laat ongeveer 60-70 cm staan. Daarop monteer ik een oude band en vervolgens met de kloofbijl is het zo kort. Scheelt weer één keer sjouwen. Heb een rocket stove van ramepa, hier vaker besproken op het forum. Vreet alleen heel kort hout, kost veel te veel tijd met een kloof machine.

Mvg Remco
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door markb »

Exact. Kloofmachines zijn duur, kosten veel tijd om klaar te zetten en schoon te maken en weer op te bergen. En ze nemen veel ruimte in en gaan regelmatig stuk.

Een goede kloofbijl en/of kloofhamer pak je zo uit de schuur en is na enige oefening vaak nog sneller dan de meeste kloofmachines. Daarnaast is het een goede en gezonde workout. Scheelt je ook weer een abonnement op de sportschool. Daarnaast vind ik het ook leuk om er steeds beter in te worden. Kijk maar eens op Youtube; daar staan heel wat filmpjes van mensen die daar echt goed in zijn (bucking billy ray, skillcult, Ben Scott etc). Dan heb je echt geen machine meer nodig.

Als ik veel hout heb om te kloven dan doe ik dat niet in 1 keer maar dan pak ik af en toe de bijl als ik er zin in heb en wat energie kwijt moet en ga een uurtje kloven. Heerlijk!

Zeker voor 5 a 7 m3 per jaar zou ik je dat - als je gezond bent natuurlijk - echt kunnen aanraden. Wel voorzichtig beginnen totdat je de juiste techniek een beetje onder de knie hebt.

En als dan uiteindelijk dat grote houthok weer helemaal vol ligt dan weet je ook weer hoe het voelt om een echte man te zijn :mrgreen:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door LeaD »

Niet iedereen is atletisch gebouwd en heeft energie in overschot om met een bijl aan de slag te gaan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door Krelis »

LeaD schreef: 13 jul 2022, 09:15 Niet iedereen is atletisch gebouwd en heeft energie in overschot om met een bijl aan de slag te gaan .
Gaan we het lgbti wapen in de strijd gooien? :oops:
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door markb »

Dit heeft niet veel te maken met geslacht hoor.

Hier kan menig mannetje nog wat van leren:
https://www.youtube.com/watch?v=7fWo0P0MdJM
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door benthuis »

Misschien wel het meest aangehaalde filmpje hier ;-) (Dame met mooie techniek en holt vuer t hoes)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik kloof ieder jaar ca. 15m³ met de Fiskar kloofbijl . Stukken van 40cm. lengte. (Eik, beuk, berk, prunus, iep, kastanje etc.)
Daarvan kan ik ongeveer een have kuub niet met de bijl in stukken krijgen vanwege de knoesten of gedraaid hout.
Die halve kuub gaat met de 8tons klover van Mupas. Die draait bij mij dus maar een/twee uurtje per jaar. Opstarten en klaarzetten van zo'n klover stelt niks voor. Binnen 5 minuten staat hij gereed.

Ik verdeel de werkzaamheden wel, ben nl ook niet de jongste meer.
Eerste zaag ik 2 of drie m³ in stukken van 40 cm die ik vervolgens strak naast elkaar zet en opstapel tot max. 1,2 m hoogte. Van die blokkenstapel kloof ik de bovenste stukken, vier of vijf volle kruiwagens die ik vervolgens in het houthok leg. Ik maak de blokkenstapel weer netjes en dan een halve dag of hele dag later gaan we weer verder.
Zo heb je een paar keer in de week één tot anderhalf uur sport.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door benthuis »

Albert van WdJ schreef: 18 jul 2022, 12:37 Zo heb je een paar keer in de week één tot anderhalf uur sport.
Je bent misschien niet de jongste, maar doet wel mee aan een trend in wording.... Agro-gym of de Boeren-Sportschool!
Hele gekke uitvindingen, maar de kern is dat je door fysieke arbeid je lichaam in conditie brengt ;-)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 18 jul 2022, 12:44
Albert van WdJ schreef: 18 jul 2022, 12:37 Zo heb je een paar keer in de week één tot anderhalf uur sport.
Je bent misschien niet de jongste, maar doet wel mee aan een trend in wording.... Agro-gym of de Boeren-Sportschool!
Hele gekke uitvindingen, maar de kern is dat je door fysieke arbeid je lichaam in conditie brengt ;-)
boeren zijn herkenbaar aan de trekker en niet aan de koeien met hoorntjes.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hoge energieprijzen betekent meer haardhout verbruik, welke klover koop ik in 2022?

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 16 jul 2022, 23:28 Misschien wel het meest aangehaalde filmpje hier ;-) (Dame met mooie techniek en holt vuer t hoes)
mevr. Tunberg?
Plaats reactie