Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Erikvr »

Met een beetje taai hout of een knoest in het blok sla je een stalen wig er snel te ver in en wil die alsnog niet splijten. Langs de randen 'afpellen' is dan veiliger
groet,
Erik
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

Ik doe het zo.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ernest Dubois »

Oh man oh man. Ik sla rond de 30 cube in de jaar stuk van allerlie soorten hout, meestal slecht en taai kronhout. Ik heb in mijn bezit zelfs geen zogenoemd kloofbijl en het is vrij zeldzaam dat een splijtwig aan de orde komt. De moielijkhied lijkt mij niet in de gereedschaap keuze te zitten zelfs niet in het hout.
Werken, das leuk.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

Met een beetje taai hout of een knoest in het blok sla je een stalen wig er snel te ver in en wil die alsnog niet splijten. Langs de randen 'afpellen' is dan veiliger
Inderdaad, is ook mijn ervaring. Zie vaak filmpjes waarin men begint met een schijf doormidden te slaan, maar plakken van de buitenkant gaat veel beter.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door RuudBalk »

Hi,

Op 2 kuub eik heb ik 3 stukken "niet te kloven".
Die gaan naar de vuilverbranding in Rijnmond voor warm water.
Is wel zo veilig,

De groeten van Ruud.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

Met twee splijtwiggen is het inderdaad mogelijk die blokken klein te krijgen. Maar wat een werk...!
En de punt van de wig moet echt slank / spits zijn. De blauwe wig komt van Erikvr, die kregen we alleen het hout in door eerst met de kettingzaag een snee van een paar cm te maken. Die rode wig wat met geen mogelijkheid het hout in te krijgen. Behalve natuurlijk als de blauwe wig een flinke barst had veroorzaakt.
Bijlagen
2021-03-17 at 22.06.13.jpeg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

2021-03-17 at 22.06.07.jpeg
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Met dat soort taaie blokken ga ik nooit door met kloven middenin het blok.
Daar heb je het meeste hout, dus ook de meeste kracht nodig om de boel uit elkaar te krijgen.
In dit soort gevallen begin ik juist aan de rand van het blok. Daar kan je vaak nog wel stukken afhakken en zo het blok steeds kleiner maken.
Maar ook dan heb je wel blokken die maar gedeeltelijk te kloven zijn.
Vervolgens gaan ze op een stapel in afwachting van de 8-tons klover. Zelfs die komt door sommigen niet heen.
Dan wordt het als laatste de elektrische kettingzaag. Die loopt overal doorheen.

Naar de afvalverbranding gaan ze nooit.
Eerst heb ik de boom gezaagd, vervolgens uit het bos gehaald, op de kar gedaan, naar huis getransporteerd, weer afgeladen, naar de opslag gebracht daarna proberen te kloven. En dan zou ik na zoveel werk het blok weggooien? No way!
Hij gaat in stukken en ik stook hem zelf op. Altijd!
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

En zo ist!!!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

Albert van WdJ schreef: 20 mar 2021, 09:42 Met dat soort taaie blokken ga ik nooit door met kloven middenin het blok.
Zeg nooit nooit... ;-)

Ik ben aan de rand begonnen met wiggen, precies zoals jij dat doet. Maar bij deze houtsoort (beuk) bleek het dat de wig er het makkelijkst in gaat door hem er radiaal in te zetten. Oftwel: het splijten van deze stam ging het makkelijkst door de kern heen. De scheur zoekt zelf de weg van de minste weerstand, en die is door het midden heen.

Een paar maanden geleden had ik een moeraseik (Q. palustris) meegenomen, ook 70cm. Deze kreeg ik met de Fiskars nog wel in stukken, maar alleen zuiver radiaal! Het verschil tussen haaks op de jaarringen (door het midden) en evenwijdig met de jaarringen (randjes er afkloven) was mega groot: met de jaarring mee ging echt bijna niet, ook al waren het spitse pizzapunten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Ik werk nooit meer met splijtwiggen. Mij te link en te zwaar werk.
Als ik vanaf de randen hak, doe ik dat gelijk met de Fiskars kloofbijl.
Wanneer er dan na 5 pogingen geen effect te zien is, gaat hij op de stapel voor de kloofmachine.
Maar die stapel wordt meestal niet erg groot. Meeste is op deze manier prima te kloven.
Nu 8 kuub gekloofd deze winter, en slechts één blok moest met de kettingzaag aangepakt worden.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door pelletpower »

Foto's zijn even moeilijk, maar eindelijk een off grid systeempje opgezet voor verkleinen stookhout.

Ian, bedankt! Batterij lijkt het goed te doen! Ben, je hebt een leuke kans laten liggen.

Van iemand uit het dorp een lader gekregen, ook een mazzeltje.

Hier slingeren nog ergens 3 zonnepaneeltjes ( aan het eind van mijn dak hiel ik deze over), mooi om die met het batterijpack te combineren.

Foto's komen nog.

Nu eens experimenteren met LiFePo4 .
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door 1980 »

Ben benieuwd naar de foto’s
Bim1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2021, 10:31

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Bim1 »

Mijn ‘take’ op het verkleinen van hout

Ik doe wel eens achterstallig boomonderhoud, bij knotwilgen klim ik in de knot en beveilig ik mezelf. Ik heb een 2 kettingzaagplan:
Het meeste snoei/verkort ik met een lichte sterke Stihl MS 201c-m (greep achteraan, niet bovenaan). Die zaag is met zijn automatische carburatie zo zuinig dat ik niet de moeite neem zelf te mengen, gewoon motomix erin. Geen gedoe/startproblemen met oude benzine na een tijdje stilstand. Doe ik doorgaans 10-30 kuub/jaar divers hout mee. Zeer handige zaag, licht en sterk en volhaakse harde tand op de 3/8 picco ketting. Kan veel vijlbeurten aan, grote tand voor 3/8 picco.

Moet ik bomen vellen dan neem ik de MS 441c-m met de grote 3/8 volhaakse ketting. Ik vind de Stihl kettingen precies harder en dus langer meegaan tussen slijpbeurten dan de andere tot nu toe geteste kettingen (Oregon, Husqvarna, Kox). Seizoenen waar ik deze veel nodig heb ga ik wel zelf mengen, is al wat gulziger met zijn 70cc. Wel uitkijken om de motorblok dicht bij mijn lijf te houden (ergonomie) anders vermoeit ie snel. Deze gebruik ik ook uitsluitend met beide voeten op de grond en snedes onder schouderhoogte, anders heb je er onvoldoende beheersing over.

Ik slijp één à 2 keer per dag: een keer ‘s middags tijdens de lunch op het veld met een zaagbokje van Oregon die je met de sapie in een stuk hout kan kloppen, of ‘s avonds bij het kuisen in de werkplaats op de bankschroef. Ik gebruik de ronde vijl met geleider en een magneetplaatje waarop de hoek staat aangegeven, kan ik meteen zien hoe onnauwkeurig ik ben. Ik vijl de tand in 3-4 streken. Zit er een kortere tand tussen, sla ik hem dan een paar keer over. Zolang er geen katastrofes met de ketting gebeurt, gaat dit prima. Vijlen duurt 3 minuten, niet de moeite om de ketting eraf te nemen (en achteraf terug correct te spannen). Ik merk niet veel verschil tussen een nieuwe ketting en een pas geveilde ketting. Maarkeerstift is ook nuttig. Om de 3-4 vijlbeurten doe ik de dieptesteller tussen de tanden met de platte vijl. Ik hou niet zo van de 2-in-1 vijl, hou ik de hoek minder goed mee. Vijl ook best van Stihl (=Pferd), metaal is harder. Zachtere vijl op hardere tand heeft ook geen zin. Na afloop met fijne staalborstel (zgn. File card) de splinters uit de vijl borstelen (stofmasker!) anders slibt de vijl vol na verloop van tijd.

Toen het vijlen me minder goed afging werkte ik wel eens met een botte ketting en ik moet toegeven dat dat vreselijk is.

Het grappige van mijn 2 zagen plan is dat ik er nu 4 heb: een stok kettingzaak van Husqvarna (deelbare bosmaaier) wat me soms toelaat voor lage knotbomen niet in de knot te moeten kruipen. Vermoeiend in de nek bij langere sessies (gereedschap afwisselen!) maar veiliger, vanop de grond ben je zo weg, in de knot kan je geen kant uit als de stam verkeerd valt, soms best eng. ik gebruik deze ook met de heggeschaar voor hoge hagen (tot ca 3,5m).

Toen mijn buren terecht begonnen te klagen dat ik in het snoeiseizoen ‘s avonds teveel lawaai maak bij het afkorten van m’n brandhout (na de kantoor werkdag) met mijn ms 201 heb ik een batterij Li-Ion zaag van Makita gekocht, DUC 356 want ik had al voor mijn gereedschap een boel 18V accu’s.

Hoewel niet de agressieve brede stihl ketting wél een zeer stille zaag. Hoewel geen volhaakse tand krijg ik hem redelijk scherp. Aan een halfhaakse ketting heb je minder tand om mooi scherp te krijgen, vergeeft dus niet zo op vijlfoutjes, maar ‘t lukt wel als je na een set accu’s steeds voorzichtig opnieuw scherpt. Bomen moet je er niet mee vellen, ketting loopt sneller vast en is te fijntjes naar mijn gevoel. Bij het opschonen van reeds gevelde bomen ook zeer nuttig, scheelt heel wat benzine als je wat accu’s mee hebt. Deze accu zaag heeft een hoog koppel bij lagere toeren vergeleken met benzine, dus komt er goed mee weg als ik vergelijk met de toch sterkere/snellere MS 201.

Ook bij inkorten van brandhout thuis sta je niet de halfverbrande naft/oliemengsel in te ademen (olie met extra hechtende kankerverwekkende additieven, zowel de motorolie als de bio ketting olie), ook al gebruik je nog zo’n goede alkylaatbenzine. Ik sta dan dicht bij de gevel waar weinig wind is, vroeger kon je de benzine ruiken in mijn kleren en haar na een paar uur inkorten.

Ik doe 15 kuub tijdens een stil seizoen en 40 kuub als het er een druk is, voor eigen gebruik.

Klieven doe ik met de 1,8kg Fiskars X27, soms met een 3,5kg bouwmarkt kliefhamer. De Fiskars gaat bijna net zo goed. Alles wordt om de maand op de bandslijper vlijmscherp gezet (laag toerental - geen opwarming). Het geheim bij klieven is te klieven met een vlijmscherpe kliefbijl terwijl het hout nog vers is (loofhout). Als het hout opdroogt, krimpt het en trekken de houtvezels ineen, waardoor de blok harder wordt. Met de kliefbijl kan ik intimiderende schijven beuk of eik als boter klieven, zolang ze maar vers zijn. Ik ben smal en niet bijzonder sterk.

Lastige stukken doe ik soms met de wig en 4kg hamer (bril tegen metaalscherven + gehoorbescherming), ik pak ook wel eens de MS 441 voor lastige kliefstukken met weren. Ik zaag dan met de houtvezel mee, lijkt wel spaghetti (als er houtstof uit je zaag komt, zaag je in de verkeerde as en werkt de vezel je tegen, OF is je zaag bot). Wel zien dat de ketting niet heet wordt (ophouden te drukken bij stoomwolken op de ketting, of deze verliest zijn hardheid). Als je dit respecteert, behoudt je zaagblad zijn verflaag, en je ketting dus zijn scherpte (na gevijld te zijn). Het heeft natuurlijk geen zin een zacht geworden kettingtand te vijlen.
Op zich niets mis met een blad waar de verf van af is, zaagt niet beter of slechter. Maar is vaak een teken dat het blad en ketting te heet worden, en er dus nog werk is aan de zaagtechniek.

Ik had vroeger een Husqvarna 435 instapmodel. Heb ik zowat alle beginnersfouten mee gedaan. Bij het veelvuldig onderhoud stripte de schroefdraad van de starterbehuizing los. De schroeven waren rechtstreeks in het plastic getapt! Bij betere modellen zit de schroefdraad in metaal, houdt beter (ook daar zijn verschillen tussen zelftappende schroef in dun metalen plaatje, of echt massief metaal dat getapt is (beter maar duurder).

Enfin, terug aan’t werk (saaie dag)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door pelletpower »

1980 schreef: 11 apr 2021, 15:47 Ben benieuwd naar de foto’s
winst van de dag.JPG
Uurtje of anderhalf/twee voor een m3, het begint allemaal een beetje op zijn plek te vallen.

mobiele zaagunit.jpg
Achter op de aanhanger staat het batterijpakket met omvormer. Lekker stil werken zo.

https://www.youtube.com/watch?v=rYM0e7VNgwU

En ja, was te verwachten dat de ketting eraf zou lopen. Het wordt weer eens tijd voor een zaagdag, dan kan ik ook nog eens wat leren. Nul ervaring en dat spul is niet zonder gevaar.
Plaats reactie