Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef: 15 feb 2021, 16:27 Dat ding in je aanhanger zetten en zagen, nog minder bukken! :)
Nou, dat valt nog tegen. Er ontstaat dan een enorme laag zaagsel in je kar. Heb dat ook eens geprobeerd. Stammen met de kraan boven de kar draaien en dan inkorten. Uiteindelijk echt niet handig gebleken.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Nog even wat anders. Voor de buurman ben ik zijn prive terrein vlakbij een viswater (overloop van het riviertje de Drentse Aa) aan het uitdunnen qua bomen. Een eik van een meter 10 hoog heeft te lang met zijn voeten in het water gestaan en is omgevallen. Hangt echter in een tweetal andere bomen. Onderuit zagen is een term die ik vaker gehoord heb. Hoe zou ik dit veilig en goed kunnen doen? Via youtube vind ik nog niet het gewenste voorbeeld.
mvg, Harold
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

Beginnen met een schuine zaagsnede van boven naar beneden tot ongeveer halverwege. Daarna van onder naar boven zagen om op de eerder gemaakte zaagsnede uit te komen. Op het moment dat de zaagsnedes elkaar raken zal de stam van het onderste deel afglijden. Op deze manier kun je een hangende boom de kant op laten "wandelen" die je wilt en totdat 'ie uit de ander bomen valt. Wel met beleid doen...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Broekhoest schreef: 25 feb 2021, 12:43 Hangt echter in een tweetal andere bomen. Onderuit zagen is een term die ik vaker gehoord heb. Hoe zou ik dit veilig en goed kunnen doen?
Dit is meestal wel een gevaarlijke zaagklus. Nooit in je eentje doen. (sowieso kun je beter geen bomen omzagen in je eentje).
Opletten dat zo'n boom vaak onder spanning staat. Soms breekt hij ineens open, halverwege het zagen. Of hij gaat een kant op die je niet verwacht. Zorg voor een werkplek zonder obstakels en een mogelijkheid om weg te kunnen komen.
In het geval een boom in een andere boom hangt, zaag ik liever de staande boom ook om. Dat is ook niet 100% veilig, maar je kan wel meer sturen waar het hout neer gaat vallen incl. hangende boom. Ook dan moet je met beleid te werk gaan en steeds tussendoor kijken of alles nog hangt/staat zoals moet.
Change, before you have to.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

Broekhoest schreef: 25 feb 2021, 12:43 Een eik van een meter 10 hoog heeft te lang met zijn voeten in het water gestaan en is omgevallen. Hangt echter in een tweetal andere bomen. Onderuit zagen is een term die ik vaker gehoord heb. Hoe zou ik dit veilig en goed kunnen doen?
Daar kan je zo niks zinnigs over zeggen. dat kan gemakkelijk en veilig of moeilijk en erg riskant. En alles daar tussenin. Als je het niet vertrouwd, begin er niet aan maar vraag advies van iemand die dit aankan en die ter plaatse komt kijken.
Het hoeft maar één keer mis te gaan!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Alles hierboven is waar. Niet onmogelijk, en aanvoelen wat die boom doet. Tijdens het zagen kun je zien en voelen wat de boom gaat doen. Je voelt of hij de zaag 'vast' wil zetten of een andere kant op wil.
Wellicht kun je er even een touwtje aanzetten, strak genoeg dat ie nooit bij je op schoot terecht komt. Wellicht kun je hem er met een trekker uit slepen, of een lier zetten.
Zorg dat je zelf vrij staat en weg kunt stappen naar achteren.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Bij het onderuitzagen een paar weken geleden knapte de boom een stuk hoger op uit zeichzelf...
Dit had potentieel een enorme misser kunnen worden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Allen dank voor de reacties. Aangezien een kennis van me met de nodige zaagervaring de komende tijd (te) druk is, heb ik besloten om de boom waar ie in hangt ook maar om te zagen......nu maar hopen dat beide bomen niet in een andere blijven hangen :lol:
mvg, Harold
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

Nog wat inspiratie:
https://youtu.be/2dBULPgWfUc
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Het onderuit zagen van de geklemde boom heeft wat vetraging opgelopen.
Na het zagen van afgelopen zaterdag de Husqvarna 55 netjes weggezet (schoon, brandstof en olie gevuld en ketting gevijld).
Op zondag startte ie ineens niet meer. Nauwelijks compressie ook. Vreemd. Tijdens het zagen de laatste keer geen problemen gehad.
Aangezien de onderdelen van de tankbeluchting binnen waren moest ie na een beurt 2 wkn geleden nog terug naar de dealer.
Daar kwamen ze al snel tot de conclusie dat ik een vastloper had gehad. De zaag blijkbaar te heet geworden..?
Na 15 jr dus tijd voor een nieuwe, gelukkig stond er nog een demo-model met ca 30 werkuren, welke ik voor een nette prijs kon kopen.
Husqvarna 550 XPG, een aardige upgrade zo lijkt het. Zal me benieuwen. Jakkert erdoor verzekerde een kennis me.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Een vastloper zal je niet gehad hebben, dat merk je wel :lol:
Dan trek je aan het touwtje, en gebeurt er niks.

Een vastloper krijg je door te weinig smering, of vervuilde lucht/benzine (slecht/defect luchtfilter).
Dan stopt de zaag met lopen en zit er geen beweging meer in het touw. De zuiger zit echt vast.

Een warmloper krijg je door de zaag te schraal af te stellen (te weinig benzine staat tot lucht), of verminderde/geen geforceerde luchtkoeling. Dan gaat/gaan de zuigerveer(en) verkleven aan de zuiger, waardoor ze niet meer goed afsluiten tegen de cilinder aan.

Meestal volstaat een nieuw setje zuigerveren. Soms is licht honen van de cilinder nodig.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door LeaD »

En hoon je dan grof of fijn ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Bij een warmloper kunnen er fijne groefjes in de cilinder komen. Vaak is dat niet zo. Vaak zitten de zuigerveren alleen vast (verkleefd) aan de zuiger. Dus soms is licht honen, fijn dus, nodig, heel soms icm een nieuwe zuiger.

Als er grove groeven inzitten, door bijvoorbeeld het scheuren/breken van een zuigerveer, dan kun je het meestal niet met honen oplossen. Tenminste, niet zo dat hij weer zo lekker loopt als nieuw. Vaak zitten de groeven boven de uitlaatpoort. Hij verliest dus een gedeelte druk. Je krijgt hem echt wel lopend...
Alleen starten en stationair lopen is vaak het probleem.

Als hij grof gehoond of gedraaid moet worden, kun je eigenlijk niet meer met de normale zuiger volstaan. Dat wordt dan een overmaat zuiger. In dat geval, kun je beter een andere zaag kopen in mijn optiek.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door dormos »

In het kader van de ecologie kun je ook een nieuwe cilinder en zuiger monteren. Is zelf economische vaak beter, tenminste als je het zelf kunt.
Maar echt rocket science is het nou ook weer niet.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ramon »

Klopt,

Maar als de zuiger en cilinder echt aan vervanging toe zijn(bijvoorbeeld bij vastloper), is vaak ook je bigend lager ingesleten/niet goed meer. Dan moet je je krukas vervangen en dat is dan best wel weer een operatie. En dan kun je beter ook gelijk je krukaslagers vervangen, etc etc.

Dan gaat het echt geld en tijd kosten
Plaats reactie