Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door sjoerd »

ik zou ook voor een stihl gaan.
maar dan denk ik toch net wat meer vermogen. zeker als je er een 40 cm blad op wil hebben.
rond de 4 pk ongeveer. ik heb zelf een stihl ,husqvarna en een dolmar. alle hebben hun voor en nadelen.
stihl is en goed allround merk dat makkelijk te onderhouden is. dolmar vind ik een fijne zaag voor het brandhout zagen. hij trekt goed door in de lage toeren.
husqvarna is een fijne zaag maar moet wel goed onderhouden worden.
hoop dat je hier wat aan hebt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

@ Jos,

We hopen je bij een volgende forum meeting weer met je verzameling te mogen begroeten. Ik zal persoonlijk voor een standje o.i.d. zorgen.
Prachtige verzameling met heel veel tekst en uitleg.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

@ nck: Zullen we dan de volgende meeting weer hier houden? Hier weet je inmiddels (bijna) alles te vinden :). Een stand voor bonkelaar zal er kOmen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Hallo Jan,

Merk dat je weer terug bent op het forum, heb je een tijdje gemist hier.
Ben zelf ook niet zo actief met reacties. Men is mij al vóór, of mensen hebben veel fantasie en zijn adviesbestendig.
(vertaald uit het Duits, 'beratungsresistent'.)
Beetje weinig zelfbouwers die wat in de benen krijgen.
Heb laatst nog wel een prettig contact gehad met een mede Atmos stoker uit de hoek van Kockie, is bij me geweest om instellingen te bespreken.

Prachtig weer van je te horen, moeten nodig weer eens ergens wat slijpen en lassen.

groet Jos.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

@ Kockie

Ik ga al vast zagen poetsen.

groet Jos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Beetje offtopic: dan kom je zaterdag toch even aanwaaien.... (misschien wel letterlijk als ik zo naar buiten kijk....) Jan komt ook al, beetje slijpen, draaien en sleutelen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Kan er wel van komen, even zien hoe het weer zich ontwikkeld, ben nog aan het zagen en kloven, ging gisteren prima, vandaag niet eens begonnen.

groet Jos.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

De eerste keer dat ik het woord beratungsresistent van je hoorde was dit ook al aanleiding tot de nodige hilariteit onder ons.
Ik denk dat ik serieus moet overwegen om dergelijke overgetelijkheden in de wiki op te nemen.
Overigens ben ik nooit echt weggeweest maar enigszins op de achtergrond gebleven.

Het duurt even maar wanneer je na een dag of wat voorzichtig je weg weet bij Kockie in de schuur denk ik inderdaad dat ik voldoende attributen weet op te scharrelen voor een standje of zo.
Het scheelt dat het inwendige van zijn schuur ergens iets bekends heeft :fff


Lijkt me leuk, ff bijkletsen, als alles volgens plan gaat proefstook, altijd aanleiding tot heel klein versnaperingetje.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Ik denk dat ik serieus moet overwegen om dergelijke overgetelijkheden in de wiki op te nemen.
+1
nck schreef:Het duurt even maar wanneer je na een dag of wat voorzichtig je weg weet bij Kockie in de schuur denk ik inderdaad dat ik voldoende attributen weet op te scharrelen voor een standje of zo.
Drie schuren en een aanbouw waar nog wat ligt. Minstens genoeg voor 2 stands!
nck schreef:Het scheelt dat het inwendige van zijn schuur ergens iets bekends heeft :fff
Haha, het is dat je het noemt, vandaar dat ik me er zo thuis voel.

Voor Kockie de mazzel dat ie af en toe rijker is dan ie dacht. :wink: [/koppeling gevonden modus]


Groet, Cp
Verwijderd.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Ben ook wel nieuwsgierig naar kockies installatie.

Moet toch tijd vinden naar Zeddam te komen, zal wel middag worden.

Proefstook wil ik me eigenlijk niet laten ontgaan.

groet Jos.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Haha, het is dat je het noemt, vandaar dat ik me er zo thuis voel.
Poeh, kom ik daar ff onverwacht goed weg!!
:lol:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nooitgintijd »

@bonkelaar
Bonkelaar schreef: Spijt me dat ik een lans breek voor Echo maar ik ben verzamelaar van deze zagen en moet er ook het bos mee in want ik heb niets anders.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Ik gebruik al jaren kettingzagen bij mijn werkgever en we hebben vele jaren Echo gehad. Eerst een CS4500, daarna een CS5000. Deze zijn elk na meer dan 10 jaar/12 jaar gebruik aan de kant gelegd omdat er wat kosten aan kwamen en er wat onderdelen nodig waren.
Het importeurschap voor de Benelux is een aantal keren gewisseld, het werd de importeur ontnomen vanwege te geringe omzet-aantallen is me verteld. Door die wisselingen was de onderdelenvoorziening soms lastig.
Het zal ook wel de reden zijn dat de naamsbekendheid van deze machines minder is, de landelijke reclame wordt toch vaak door een importeur verzorgd
Momenteel gaat het weer goed overigens met de onderdelenvoorziening, we hebben ook een aantal bladblazers van Echo waar ik soms wat voor nodig heb.

Nu zagen we weer enkele jaren met Stihl, hier zijn we ook goed over te spreken maar ze zijn zeker niet beter dan de Echo's.
Ik doe zelf het onderhoud van de machines, motorisch hebben we met geen van beide merken ooit problemen gehad.
Bij een Stihl zaag heb ik een versleten zaag-olie pomp gehad, deze ging lekken.
We laten meestal 3 kettingen inlopen op 1 zwaard, wanneer deze versleten zijn(daar gaan meestal wel een seizoen of drie overheen) worden deze vervangen inclusief het tandwieltje en lagertje.
Belangrijk is om het functioneren van de kettingrem en kettingvanger in de gaten te houden, we hebben ook wel eens de trillingsdempers vervangen. Trillingen zijn slecht voor de mens, zeker bij langduriger gebruik van deze machines moet je hier goed op letten.
Het is uit het oogpunt van trillingen ook voornaam om de tanden van de ketting secuur gelijkmatig te vijlen.

Sinds een jaar of twee gebruiken we overigens Aspen benzine, peperduur spul voor de werkgever maar vanwege arbo-regels verplicht. Inademen van deze dampen zal ook zeker niet gezond zijn maar het is minder kankerverwekkend dan gewone mengsmering wordt gesteld.

Groet Marc
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jan 2012, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door recumby »

ik zaag al enkele jaren met een redelijk zware, semiprofessonele stihl (MS390). Af en toe eens een kleine reparatie, maar verder tevreden. Veelvuldig de ketting vijlen werkt het prettigst. Idealiter is dit telkens je benzine bijtankt, maar ik doe het meestal maar om de 2- 3 vullingen...

Een kennis zaagt al 15 jaar met dezelfde echo. Hij is er ook erg tevreden over.
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Taita »

Afgelopen vrijdag heb ik mijn Stihl 271 opgehaald. Leuke deal gesloten met zaagbroek, helm, 20 liter benzine, kettingolie en vijlset. Ik ben erg onder de indruk van deze zaag. Hij zaagt zo snel dat ik vaak niet eens vol gas hoef te geven geef om door een blok hout heen te komen. Dikkere blokken en stammen gaan moeiteloos. Ik heb me alleen een beetje verkeken op het gewicht van deze zaag. Als je er een dagje mee om gaat moet je wel spierballen hebben.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Taita schreef: Ik heb me alleen een beetje verkeken op het gewicht van deze zaag. Als je er een dagje mee om gaat moet je wel spierballen hebben.
Voordat je het weet heb je er 2... en 3... of meer, voor het lichtere werk, voor het zware werk.

Goed dat je ook op veiligheid hebt gelet, helm en broek zijn vooral in het bos zeer nuttig.

groet Jos.
Plaats reactie