Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

jgroot schreef: 26 jan 2021, 13:07 Hoe halen jullie de gezaagde stammen uit het bos?
Het moet wel leuk blijven he.
20171227_141625-800x600.jpg
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pietje »

jgroot schreef: 26 jan 2021, 13:07 om nog maar een vraag erin te gooien die met leeftijd te maken heeft :) . Hoe halen jullie de gezaagde stammen uit het bos?
Ik heb een Mallejan gemaakt om de houten balken voor de bouw van ons huis te verplaatsen. Ik heb er met de hand stammen van 500kg mee van het bos naar huis geduwd. Nu lagen deze op een verhard parkeerterrein, dus dat was niet zo zwaar. Maar ze hoeven dan ook geen 500kg te zijn. In combinatie met een mini-shovel of touw met katrollen kun je daar leuke dingen mee doen.
Een collega heeft een beugel gelast op de achteras van een busje. Ook goed te gebruiken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Ieder zal het naar eigen inzicht op de eigen manier doen.

Maar ik ga geen grote stukken hout het bos uit sjouwen. Als ik een boom om heb liggen. Pak ik het kleine zaagje, werk me even door de kruin heen en gooi dat struikhout even opzij. Vervolgens zaag ik het karkas direct in de stooklengte. De boom fungeert dan als zaagbok. Zo kom je zo bij de stam in de buurt. Die zaag je in mootjes, ook op stooklengte, maar kun je bijna nooit direct doorzagen. Dus zover mogelijk inzagen, wakker blijven dat je niet klem komt, dan een keer de stam doorrollen en dan de laatste stukjes doorzagen.
De stamstukken rol je wat bij elkaar en laad ik met de kraan op de wagen. Het dunnere hout raap je op en gooi je op de kar. Inderdaad, dat is wel wat bukken geblazen.
Ik zoek dus wel altijd een spoor om met de kar nabij het zaaghout te komen om zo min mogelijk te lopen. Een Unimog is handig, maar vrij lomp. Een tractor is wat wendbaarder, een mintractor zou ik ruim volstaan. Maar ja, ik ben wel redelijk machinaal ingesteld.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

JantjeV8 schreef: 27 jan 2021, 17:55
Broekhoest schreef: 26 jan 2021, 11:58 Gisteravond startte de Husqvarna ineens weer wel. Vreemd hoor.
Dat lijken toch echt onderhouds verschijnselen. Schoonmaken is eigenlijk het belangrijkste daar bij. Niet alleen carburateur, maar ook het tankje van binnen, slangetje, tankfiltertje vernieuwen. Even kijken dat je ontstekingsmodule netjes vrij van je vliegwiel loopt. Dat soort dingen.
Dank voor de info, Jan. Wat ook opvalt bij vullen van de brandstof met de zaag op de kant, dat er wat brandstof lekt aan de onderkant. Geen grote hoeveelheden, maar goed is het niet. Lekken doet ie alleen als ie op zijn kant ligt.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Als ik zaag in het bos zaag ik ook zoveel mogelijk al op klooflengte ter plekke (heb ik de rommel er thuis ook niet van). Vervolgens met de kruiwagen naar de aanhanger. Wel fysiek werk, maar als je veel uren in de week achter een bureau zit is dat juist lekker.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sandman79 »

Ik probeer meestal alles op meterstukken te zagen. Mijn kliever klieft ook meterstukken en dat schiet redelijk snel op. In mijn zaagbok zet ik achter een hele bult hout die dan op maat zaag, halve meters voor mij, 33 cm voor wat kennissen. Met de meterstukken blijf ik flexibel wat betreft de uiteindelijk grote, en ook stapelen deze stabieler om te drogen.

Het hout in het bos probeer ik meestal met een kleinere boomezel of mallejan tot de kliever te krijgen. Dit kan in de toekomst nog wat veranderen, aangezien ik ook denk om wat waardevol hout ter plekke te verzagen met een logosol of woodmizer...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Groot groter grootst..... Ik probeer in het bos zo weinig mogelijk te zagen. Ik neem het liefst zo groot mogelijke stukken mee. Vaak zagen, dan lieren naar de plek waar het opgehaald kan worden, daar 2 meter stukken zagen en met mijn getrokken kraantje achter de trekker opladen. Vaak wordt er met meerdere gegadigden gezaagd. De achterliggende gedachten van de 2 meterstukken zijn hetzelfde als van Sandman79. Verschillende maten te zagen van hetzelfde hout

Thuis gaat het hout van de wagen op de rollenbank met elektrische afkortzaag en vandaar op de klover (dit wil ik nog graag een keer in 1 werkgang)

een lintzaag om waardevoller hout (voor mezelf) te creëren staat hier ook op het wensenlijstje. Zelfbouw zou ik fantastisch vinden, maar ik twijfel nog of ik daarvoor de juiste capaciteiten/handigheid bezit...

Een paar weken geleden met Benthuis en kompaan het bos in geweest om dode bomen te zagen, dat ging op deze manier goed. De kraan is daarbij vervangen door bloeddruk. De meeste 2 meterstukken waren goed met de hand op te laden.

2 stukken met de motorzaag in de hand tot planken en een balkje gezaagd. De planken pronken nu boven het aanrecht en op de kamer van mijn zoon. Ze worden erg gewaardeerd, ondanks, of misschien wel dankzij, de onregelmatigheden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sandman79 »

Ik probeer net zoveel mogelijk in het bos te zagen en klieven, ik woon in een wat drukker bevolkte buurt en de kliever op benzinemotor en de stihl maken best wel wat kabaal. Het afkorten van de meterstukken gebeurd thuis veelal met een elektrische makitazaag. Krachtig en snel genoeg, maar onhandig om olie bij te vullen, en naar mijn smaak niet genoeg olietoevoer om te ketting te smeren en koelen.

Moet wel eerlijk zijn, denk niet dat de ontwerpers hadden gedacht dat zo een zaagje continu in 40 CM dik materiaal zou steken... ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Sandman79 schreef: 29 jan 2021, 20:24 Moet wel eerlijk zijn, denk niet dat de ontwerpers hadden gedacht dat zo een zaagje continu in 40 CM dik materiaal zou steken... ;)
Dat deel ik met je. Het verbaast mij wel hoeveel hout je kunt zagen met 1 scherpe ketting. Ik heb alle thuisapparatuur elektrisch, scheelt een hoop lawaai en stinkerij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door 1980 »

Snap de elektrische zagen wel

Alleen duurt het mij te lang om daar een bv 40cm stam mee door te zagen

Heb daar een pro zaag voor gekocht van 51cc (jaar of 8 geleden)
Dat gaat echt een stuk sneller namelijk

Zorg natuurlijk dan wel voor een scherpe ketting
En zaag met koolzaadolie en de helaas duurdere motomix

Wel gewoon op de oprit, zaagsel kan in de tuin weer gebruikt worden
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door alefarendsen »

Sandman79 schreef: 29 jan 2021, 20:24 Krachtig en snel genoeg, maar onhandig om olie bij te vullen, en naar mijn smaak niet genoeg olietoevoer om te ketting te smeren en koelen.
Je kunt olietoevoer toch regelen? Tenminste, die bij mij wel. Of is dat ook niet genoeg. En olie bijvullen is bij die van mij eenvoudig. Gewoon net zo'n draaidoppie als bij de Husqy. Welk type heb je?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Ik vind bij het thuis zagen ook wel fijn dat ik niet hoef te bukken en tillen.Alles gaat rollend
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sandman79 »

alefarendsen schreef: 29 jan 2021, 21:12
Sandman79 schreef: 29 jan 2021, 20:24 Krachtig en snel genoeg, maar onhandig om olie bij te vullen, en naar mijn smaak niet genoeg olietoevoer om te ketting te smeren en koelen.
Je kunt olietoevoer toch regelen? Tenminste, die bij mij wel. Of is dat ook niet genoeg. En olie bijvullen is bij die van mij eenvoudig. Gewoon net zo'n draaidoppie als bij de Husqy. Welk type heb je?

Hi Alef,

Afbeelding
De olie vuldop zit onder een belachelijke idiote hoek van 45 graden tov de zijkant, wat het moeilijk maakt om vlot te vullen. Ik kan je garanderen dat op mijn Stihl 181 en 362 het veel makkelijker is :) , ook de sluiting daarvan is een stukje beter als het flut draaidopje op de Makita.

Ik heb eigenlijk 2 makita's, een oudere; met lang stroomsnoer, en daarvan kan je de olietoevoer niet regelen.
Een nieuwe , met kort snoer, en daarvan kan je de olie toevoer wel regelen. Deze is beter, maar niet voldoende. Nu denk ik wel dat ze niet origineel ontworpen zijn om een paar uur aan een stuk in de zaagbok te werken...

Afbeelding
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Erikvr »

Broekhoest, als je zaag niet goed loopt en brandstof lekt op zijn kant dan is waarschijnlijk de het brandstofslangetje lek. Doordat er lucht via het lek in de slang komt gaat hij raar lopen, al eerder gehad bij dit type zaag. Vervangen is wat gepriegel, vernieuw dan meteen het brandstoffilter in de tank. succes
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef: 30 jan 2021, 10:11 Broekhoest, als je zaag niet goed loopt en brandstof lekt op zijn kant dan is waarschijnlijk de het brandstofslangetje lek. Doordat er lucht via het lek in de slang komt gaat hij raar lopen, al eerder gehad bij dit type zaag. Vervangen is wat gepriegel, vernieuw dan meteen het brandstoffilter in de tank. succes
Mogelijke andere oorzaak is het vlotternaaldje in de carb. wat niet afsluit. Je zaag verzuipt dan. Onderhoud dus...
Plaats reactie