Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Hier zelfde euvel met een Stihl
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Erikvr »

Met kouder weer is de luchtdichtheid groter dus klopt het mengsel niet meer helemaal. Dit kun je compenseren door de H schroef ietsje (1/8e) uit te draaien
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Precies wat Erik zegt. Afstellen dus. En als je dat niet afgesteld krijgt, bougie en ontsteking nakijken.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Bij een Stihl heb je een zwart schuifje achter het luchtfilter, dat je bij koud weer op z'n kop moet terugplaatsen.
En niet vergeten weer te veranderen bij warmer weer.
Als dat geen invloed heeft, eerst de H stelschroef proberen en anders gewoon helemaal opnieuw afstellen. De gebruikshandleiding geeft meestal wel aan hoe.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door benthuis »

Ok! Dank voor de tips. Ik heb de zaag gekregen als een "defecte" , met dit euvel. Daarom heb ik m naar de lokale garage gebracht. Ging er vanuit dat hij dan goed wordt afgesteld. Maar dat kan best eens binnen in de warme werkplaats zijn geweest!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

bertocello schreef: 05 dec 2020, 12:52 Herkent iemand dit fenomeen? Ik gebruik Aspen 2takt.
https://www.youtube.com/watch?v=yo977tAynSo
De kettingzaag valt stil zodra ik bruusk de gashendel bedien. Als ik langzaam opbouw blijft ze weleffe op volle snelheid.
Mijn kettingzaag loopt weer als vanouds. Ik had helemaal niet verwacht dat de oorzaak bij de brandstof zou liggen aangezien ik Aspen 2takt gebruik. Toch kan ook dat product verouderen en dat is precies wat er aan de hand was. Mijn ervaring is dus Aspen, van 5 jaar oud zorgt voor problemen.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door LeaD »

Aspen maximum 2 jaar, gewone benzine 6 maand .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Zit misschien wel met hetzelfde euvel.
Gister was ik met de Husqvarna 55 bezig met het op lengte zagen van dikke stammen.
Voor deze zaag geldt al jaren: starten is lopen zonder problemen.
Gister na 30 min zagen begint ie stationair minder toeren en lawaai te maken om vervolgens af te slaan. Kreeg 'm niet weer gestart.
Deze zaag gebruik ik niet heel veel meer (vanwege veel gebruik van elektrische zaag), dus de gebruikte Aspen 2-takt is ook al 2-3 jr oud.

Of zijn er andere oorzaken aannemelijk?

mvg, Harold
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door 1980 »

Rubbers in carburateur vervangen?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

Ik mix nu weer zelf en voeg fuel fit toe om de brandstof langer houdbaar te houden.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Broekhoest »

Gisteravond startte de Husqvarna ineens weer wel. Vreemd hoor.
Misschien juiste moment om 'm eens weg te brengen voor een winterbeurt.

Andere vraag.....ik word toch ook een jaartje ouder (40+ inmiddels) en de rug wordt wat kwetsbaarder.
Ben op zoek naar een goede zaagbok, waarbij ik weinig hoef te bukken om te zagen. En bovendien wat dun spul tegelijkertijd kan afkorten.

Iemand suggesties?

Online kwam ik de Lumberaid tegen, lijkt me ideaal. Is alleen niet meer te krijgen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door alefarendsen »

Broekhoest schreef: 26 jan 2021, 11:58 Andere vraag.....ik word toch ook een jaartje ouder (40+ inmiddels) en de rug wordt wat kwetsbaarder.
Bah, daar begin ik (ook 40+) ook lichtelijk last van te krijgen. Ik moet er echt iets aan gaan doen. Zou bijna het y-woord in de mond nemen, maar dat is me nog echt te veel van het goede :shock:
Broekhoest schreef: 26 jan 2021, 11:58 Ben op zoek naar een goede zaagbok, waarbij ik weinig hoef te bukken om te zagen. En bovendien wat dun spul tegelijkertijd kan afkorten.

Online kwam ik de Lumberaid tegen, lijkt me ideaal. Is alleen niet meer te krijgen.
Te krijgen? Met een vier 2x3'tjes en een paar latjes is dit toch in een uurtje of 2 zelf in elkaar gefabriekt? Of heb ik het mis. Als ik zin heb zal ik eens kijken, want dit lijkt me ook wel wat en ik heb nog genoeg liggen wat nog afgekort moet worden. Als het lukt, post ik foto's.

gr.,
Alef
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door jgroot »

om nog maar een vraag erin te gooien die met leeftijd te maken heeft :) . Hoe halen jullie de gezaagde stammen uit het bos?

Wij nog met de kruiwagen en spierkracht, maar soms zou ik daar toch wel een andere methode voor willen (zoals een rupsdumpertje ofzo).
Welke attributen/hulpmiddelen worden gebruikt?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sandman79 »

Broekhoest schreef: 26 jan 2021, 11:58

Andere vraag.....ik word toch ook een jaartje ouder (40+ inmiddels) en de rug wordt wat kwetsbaarder.
Ben op zoek naar een goede zaagbok, waarbij ik weinig hoef te bukken om te zagen. En bovendien wat dun spul tegelijkertijd kan afkorten.

Iemand suggesties?
Mn vorige zaagbok was ook kapot.. en ook 40+'er hier...

Suggestie: Wolfcraft Zaagbok:

Niet te duur, snel opplooibaar, je gooit er meterstukken op die je dan in 2 3 of 4 kan zagen, de gezaagde bundel is meestal in 1 keer te pakken per deel uit de bok en ergens anders te stockeren, het hout is op een redelijke hoogte in de zaagbok, zodat je niet door de knieën of rug moet gaan omdat je tot de grond moet zagen en hierdoor verklein je meteen het risico om met je kettingzaag de onderste dwarsbalken van de zaagbok bij te werken. Eventueel koop je / maak je er twee dan kan een persoon de bok vullen , de andere zagen en opruimen, dan ga je heel snel...

https://www.wolfcraft.com/products/wolf ... k/p/P_5121
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Broekhoest schreef: 26 jan 2021, 11:58 Gisteravond startte de Husqvarna ineens weer wel. Vreemd hoor.
Dat lijken toch echt onderhouds verschijnselen. Schoonmaken is eigenlijk het belangrijkste daar bij. Niet alleen carburateur, maar ook het tankje van binnen, slangetje, tankfiltertje vernieuwen. Even kijken dat je ontstekingsmodule netjes vrij van je vliegwiel loopt. Dat soort dingen.
Plaats reactie