Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Bossie »

Wij zijn ondertussen best flink opgeschoten met de verbouwing van ons boerderijtje uit 1913. We hebben de buitengevel geïsoleerd (rd4.5) en het dak volledig vernieuwd en geïsoleerd (rd6). Glas is drie laags.
Binnen nieuwe vloeren gestort (ook eerst geïsoleerd) vloerverwarming geinstalleerd en deze week de nieuwe dekvloer gemaakt.
Naast de vloerverwarming zijn alle muren (binnen en buitenmuren) voorzien van wandverwarming. Er zit totaal bijna 2klm aan verwarmingsleiding in. Ik wilde dit graag om met een lage aanvoertemperatuur te kunnen werken waardoor we allerlei opties hebben wat betreft de warmtebron en vanuit gedachten met betrekking tot temperierung en conservering van de woning.

Voor een deel van de warmtevraag hopen we een (+-) 100m3 paardenmest biomeiler te gebruiken. Als je echter kijkt naar wat de apv zegt over mestopslag moet dat op onze locatie ten minste 50m van de woning van onze buren af liggen. Op zich geen probleem, begrijp ik best. Op de plek die we voor ogen hebben, hebben we dan wel een 75m lange (geïsoleerde) warmwaterleiding nodig.
Als ik naar prijzen daarvoor kijk schrik ik wel. €50 per m1 voor een geïsoleerde leiding waar de aanvoer en retour samen in zit. Als ik daar 75meter van nodig heb wordt de aan te leggen infrastructuur dusdanig kostbaar dat we de biomeiler zouden moeten heroverwegen.

Heeft iemand van jullie een goed idee wat te doen om deze afstand te overbruggen voor een stuk minder kosten?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

Draadloos... :lol:

Pvc 125mm, de 2 leidingen met afstandhouders erin leggen, bovenop de pvc om de meter een klein gaatje boren, en omdebeurt volpurren. Gaatjes afkitten.

De vraag is wat het qua kosten scheelt, en of je het werk er voor over hebt.

Zelf heb ik alupex leidingen, 2 x 20mm met 2x buis isolatie. 20mm inwendig, 9mm dik, en 40mm inwendig met 10mm dik. Kom je uit op 6cm dikke leidingen. Die heb ik in een plastic hoes(kous) getrokken. Het was een heidens karwei. Wat ik ermee bespaard heb... Geen idee. En de plastic kous is heeel dun, schop in de grond en hij is lek, repareer ik met ductape.

Edit: buis folie heet het
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door kockie »

Zo heb ik het gedaan: viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=houtcv+z ... 195#p25531

Denk eraan dat je 2-componenten pur gebruikt, anders wordt het resultaat een pur-drapje onderin de mantelbuis. 1-Componentenpur heeft vocht uit de lucht nodig om uit te harden.

uiteindelijk is het zo geinstalleerd: viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=houtcv+z ... 210#p25910
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door jgroot »

ik heb zelf de flexalen dubbel voorgeïsoleerde leidingen. Deze zijn iets prijsvriendelijker dan de bekende merken.
Wel even goed kijken dat je de juiste kiest i.v.m. hoge temperaturen.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Bossie »

Dankjewel voor het meedenken!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

75m is wel een enorme afstand. Ter vergelijking:

2 leidingen van 25mm dik, hebben een oppervlak van:
0.025 x 75 x 2 = 11.78 M2!!!

Dat heeft een buffervat van 2m3 nog niet eens...

Inwendig 20mm:

0.1 x 0.1 dm x 3.14 x 750 x 2 = 47,1 liter wat afkoelt naar grondtemp per paar uur...

Ik zou toch achter mijn oren krabben...
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Woz »

Dat wordt ook een stevige circulatiepomp..
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door LeaD »

11,78 m2 mag ook nog eens met Pi worden vermenigvuldigd, brengt dit op 37 m2 .

Als je over 100 m3 paardenmest beschikt zal je heus nog wel wat stro over hebben om er een biologische isolatie van te maken . De 100 m3 warmtebron staat ook gewoon buiten zonder extra isolatie .

Om het energieverlies in de leiding enigszins te beperken kan je het verpompen in batchen organiseren, vraagt natuurlijk ook weer twee extra boilers, grotere leidingdiameters en een pomp met hoger debiet .

Als er jaarlijks 100 m3 paardenmest wordt geproduceerd, dan zou ik eerder een actieve compostering voorstellen i.p.v. een biomeiler . De hoop wordt sneller kleiner en het eindresultaat is hoogwaardiger voor de planten ( grassen ) en je bespaart op het openrijden van mest zowel in tijd als in volume .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

11,78 m2 mag ook nog eens met Pi worden vermenigvuldigd, brengt dit op 37 m2 .
Nee helaas, het blijft 11.78. ik had het in de berekening goed gedaan, alleen vergeten op te schrijven

Wel alert...
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door JantjeV8 »

Nou je dat zo zegt.. Wij hebben een paar keer mee mogen werken aan renovatiewerk waarbij enkele flatgebouwen ook omgebouwd werden op 'stadsverwarming'. De warmte kwam van een industrieterrein een km of 10 verderop. Al die flats kregen een soort grote buffer. Het leek heel erg op een normale huissituatie, maar dan XXL. Naar die flats werden de leidingen gelegd, een aanvoer en een retour. Ik schat in ca. 80mm doorsnede van de buis zelf. Daaromheen zat een isolatiemantel, ik denk amper 40mm en ook maar een gewoon PE foam-achtig spul, wel met een glad laagje afgewerkt.

Hoe blijft dat warm dan?
2020-06-05 at 09.00.56 (1).jpeg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 16 jun 2022, 15:45 Hoe blijft dat warm dan?
Het heeft gewoon ontzettend veel verlies.
Hoe bedoel je: hoe blijft het warm?

Het is gewoon ter vergelijking: als je een buffervat van 2 m³ a 12 M² op 60 graden zou hebben, en hij zou na een paar uur 15 graden zijn, dan zou iedereen het erg vinden.

Nu heb je 2 leidingen met vergelijkbaar oppervlak, en die verliezen binnen paar uur 40 graden aan temp.

Het is gewoon zonde.

En bij stadsverwarming is het vaak restwarmte van een of andere fabriek, waar veel warmte bij vrij komt, dus alles is meegenomen, maar dit...

Je gaat ook geen zonnecollector aan het einde van de straat plaatsen terwijl je zonneboiler thuis in je kamer staat.

Of 2 straten verderop je CV ketel hangen, en dan thuis gaan douchen.

Ik hoop dat je de vergelijkingen snapt
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Bossie »

We hebben een buffer van circa 16-18m3.
De motivatie achter de biomeiler zit hem vooral in de combi van een bruikbaar eindproduct (grote groentetuin en de nodige hectares weiland waar enkel ruwe stalmest/gecomposteerde mest mag worden toegepast).
Daarbij is de mest gratis geleverd aan huis. Als je nu nog een biomeiler met houtsnipper zou bouwen kan dat in onze situatie niet uit.
De 100m3 is geen jaarproductie maar meer de omvang van een levering.

Ik begrijp de vergelijking met een zonneboiler aan het einde van de straat, maar ik neem aan dat dit probleem bij een biomeiler wel vaker zal spelen. Het is toch nagenoeg onmogelijk om zo'n hoop daar te plaatsen waar de warmtevraag is. Vanuit wetgeving in ieder geval niet.
Maar €55 per meter uitgeven maakt het wel heel kostbaar. Gelukkig zijn er blijkbaar wel goedkopere oplossingen maar €35 per meter is nog steeds wel kostbaar (als het om 75m gaat).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, voor dat geld heb je ook een zonneboiler op je eigen erf staan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 17 jun 2022, 18:42 Het heeft gewoon ontzettend veel verlies.
Hoe bedoel je: hoe blijft het warm?
Ik snap de techniek wel, die vraag kwam eigenlijk meer uit verbazing of ongeloof voort. Dat professionele installaties waar fors geld in omgaat, zo bezuinigen op een fatsoenlijk laagje isolatie om die buizen.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Woz »

Misschien omdat het aan de bron gaat over hoge volumes warm water met een relatief lage temperatuur?
Plaats reactie