Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

Het is vooral een kosten/baten kwestie.
Dat zie ik bij bijna iedereen.

2000 euro aan spouwmuurisolatie, of elk jaar 400 extra verwarmingskosten?
5 M3 hout per jaar met isolatie, of 10 M3 hout zonder?

De meeste kiezen voor het 2e.
En waarom? Je moet het geld NU over hebben. Meestal als je een nieuw huis koopt, of een project calculeert, is de aanschaf NU te duur. Je project of huis is namelijk een investering, en een investering is meestal op leenbasis. Dat wil je zo laag mogelijk, want je betaald alles dubbel over de jaren.

En als je er eenmaal aan gewend bent, of zit, of "het" zit er, ga je niet zo snel meer zulke dingen veranderen...
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door trix »

ik zit net dit topic te lezen, en nou vroeg ik mij af (en ja ik weet dat het waarschijnlijk een domme vraag is, maar ik weet nog niet waarom :?: )
als je het water snel door de leiding pompt, dan krijg het minder de tijd om af te koelen......klaar, opgelost,..geen dank :fff

waarom werkt dat niet ?
tnx.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door Ramon »

Dat werkt zeker, maar helpt nauwelijks.

Ik zal je het proberen uit te leggen, allereerst moeten we dan wat dingen gaan stellen om het "vatbaar" te maken.

1. Bij aanvang is je leiding is op grondtemperatuur.
Je gaat water van 60 graden door een leiding pompen die op grondtemperatuur is. Je leiding is massa, je isolatie niet. Hoe lang ga je pompen? Je leiding zal toch die 60 graden temperatuur bereiken. Als je je leiding gaat opwarmen, koelt je water af.

2. Als je begint met pompen, heb je 75 x 2 x ... x ... = x aantal liter leidingwater, wat al afgekoeld is (van 60 graden naar grondtemp) en op grondtemperatuur! DAAR zit het meeste verlies, en dat verlies krijg je nooit weg.

3. Als je zo hard gaat pompen dat je je leiding, tijdens de reis nauwelijks opwarmt, zal je water IN HUIS nauwelijks tijd krijgen om te doen waar het voor bedoeld is, namelijk om juist warmte te VERLIEZEN! En zul je dus veel WARM water weer retour sturen, waardoor er 2!!! warme leidingen zijn die afkoelen, en je langer moet gaan pompen omdat het water in huis zijn warmte te weinig heeft afgestaan....
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2013, 14:36

Re: Ondergrondse warmwaterleiding (biomeiler) 75m

Bericht door trix »

dan zou je in huis het warme water nog kunnen bufferen, maar ja.....dat koelt ook weer af natuurlijk.
duidelijk bedankt.
Plaats reactie