Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

Bericht door markb »

Wij hebben een cv-ketel met ingebouwde boiler (voor sanitair warm water) van 50 liter. De ketel is geschikt als naverwarming voor een zonneboiler.

Nu vraag ik mij af of het uit kan om hier nog een elektrische boiler voor te plaatsen die ik dan met de (over)productie van onze zonnepanelen ga verwarmen. Bijvoorbeeld met een tijdschakelaar op die nieuwe boiler zodat hij alleen overdag (als hopelijk de zon schijnt) inschakelt.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Zo ja wat bespaar je ongeveer met zo'n opstelling aan gas?

Wij gebruiken niet erg veel sanitair warm water. 2-persoons huishouden en douchen niet erg lang. De keuken heeft voor warm water een aparte elektrische close-in boiler.

Ter verduidelijking:
Ik zit te denken aan een goedkope kleine eenvoudige elektrische boiler van zo'n 50 liter.
Momenteel hebben wij op jaarbasis geen overproductie van onze zonnepanelen. Ik verwacht de komende jaren dat we ongeveer het eigen verbruik zullen opwekken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

Bericht door pelletpower »

Als je geen stroom over hebt, hoe wil je dan de boiler met je eigen zonnestroom gaan verwarmen?
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

Bericht door markb »

We gaan een aantal grote energieslurpers uitfaseren en verwachten dan met zo'n nieuwe elektrische boiler ongeveer ons eigen verbruik op te kunnen wekken.

Daarnaast wordt salderen afgebouwd en ik verwacht dat je in de toekomst beter je eigen overproduktie (als de zon schijnt overdag) zelf kunt gaan benutten dan dit terug te leveren aan een energiemaatschappij die er op dat moment niets voor terug geeft.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

Bericht door pelletpower »

Ja, dat denk ik ook. Waarschijnlijk moeten we allemaal aan het variabel tarief, op termijn. Dat is echter nog heeeel ver weg. Nu al, daarom een boiler voor je gasketel zetten en daarme verliezen introduceren zou niet mijn keus zijn. Salderingsregeling is pas weer met twee jaar verlengd. En ineens afschaffen is niet aan de orde, voorlopig wordt dat op termijn afbouwen. Niets doen denk ik, behalve natuurlijk die energieslurpers eruit gooien. En dan, als er stroom over is verkopen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Electrische boiler voor cv-ketel met boiler

Bericht door LeaD »

pelletpower schreef: 31 mei 2022, 22:16 Nu al, daarom een boiler voor je gasketel zetten en daarmee verliezen introduceren zou niet mijn keus zijn.
Niet kijken naar de verliezen maar naar de behaalde winst .

Grootste winst behaal je met je te wassen met koud water . Of iedereen daar fan van is laten we eventjes in het midden .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie