Ventilatielucht warmtepomp gebruiken om ruimte te koelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lecram
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2022, 13:48

Ventilatielucht warmtepomp gebruiken om ruimte te koelen

Bericht door Lecram »

Wie heeft er ervaring om met een WP die gebruikmaakt van de lucht in de ruimte de ruimte ook actief te koelen?

Dit is de situatie:
Ik heb in mijn huis Tado zoneverwarming. Om pendelen van de CV ketel te voorkomen heb ik een 300 liter hygieneboiler geïnstalleerd waarvandaan de radiatoren worden verwarmd en waar ik ook tapwater in verwarm. Ik heb een 5kW airco laten plaatsen die de woonkamer en open keuken gaat verwarmen, dus daar hebben de radiatoren nauwelijks nog een functie.
Zonder die airco kon de ketel al op het laagste vermogen draaien en dat werkte prima. De warmtevraag in de andere kamers is zo gering dat daar ergweinig vermogen voor nodig is.

De ketel hangt op zolder en de kamer aan de zuidkant kan flink warm worden. Nu dacht ik: als ik een ventilatie WP neem (bijv. een Inventum Spaarpomp), die in plaats van de CV ketel hang, dan kan ik de warme lucht afzuigen uit die warme kamer en de afgekoelde lucht terugblazen naar die kamer. Voor de daadwerkelijke centrale ventilatie gebruik ik al een Duco box, dus het gaat niet om het terugblazen van vervuilde afgezogen lucht.

Als de kamer niet gekoeld hoeft te worden, dan kan ik de lucht uit de vliering boven de zolder halen en de koude lucht naar buiten afvoeren.
Plaats reactie