Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Afgelopen weekend ook een PV systeem aangelegd. Eindelijk. Ja eindelijk. Eigenlijk veel te laat begonnen, maar een fatsoenlijke ruimte om ze enigzins gunstig neer te leggen was er niet. Op de woning wil ik perse niet. Zonde van het aanzicht, maar ook wil ik die gelijkstroom niet op m'n dak. De keet is van hout en voor een paar kW zul je maar net de pech hebben dat je tent afbrand. Daarom moest er eerst voor gezorgd worden, dat er een gunstige plek ontstaat. Een oude schuur met hellend dak richting oost/bossage/buurman moest het veld ruimen. Op diezelfde plattegrond een nieuwe schuur gebouwd (lees: aan het bouwen), en met een zadeldak met een heel groot west gericht vlak. Kan best zijn dat ik eventueel oost er nog bij ga leggen, een gedeelte daarvan kan behoorlijk wat ochtendzon opnemen.

Het PV systeem heb ik op de Enphase techniek ingericht. Die gelijkstroom zinde mij niet. Met een Enphase systeem wordt elke paneel direct in wisselstroom netspanning omgezet. Ik had de ruimte om 14x 390Wp te leggen, dat is benut. Op 3 Fases verdeeld en met een Enoy-s metered de zaak aangesloten. Die Envoy-s metered is slim genoeg om straks nog een batterij aan te hangen en daar zo slim mogelijk mee om te springen. Voorlopig is dat niet aan de orde.

Ik ben benieuwd. De jaarbehoefte zal er wel redelijk me afgedekt worden, maar in hoeverre dat leveren/verbruiken synchroon kan gaan lopen in ons gezin zal blijken.

Ondertussen, het zet je steeds vaker aan het denken, wat hebben we allemaal al wel bereikt:
viewtopic.php?f=3&t=781&hilit=attack&start=75
viewtopic.php?f=3&t=4922&p=73977&hilit= ... ren#p73977
Zonneboiler autonoom, biomassa verwarming, spouw geïsoleerd, kapconstructie geïsoleerd, heel veel kierdichtingen, dubbel glas/kozijnen vervangen.

Begane grond is de volgende grote klus. Een geisoleerde vloer er in en een lage temperatuur verwarming aanleggen.

Gasverbruik is al een jaar of 14 <50m³ per jaar. Wellicht nu ook elektrisch gaan koken. Als nu ook de stroomrekening met 75% daalt... WIe doet ons wat qua financiën. Het gevoel dat je veel minder afhankelijk bent van de diverse instanties is onbetaalbaar. Ook dat telt mee in het toekomstbestendig maken van je woning. We zijn fit en vitaal, maar mocht daar een kink in de kabel komen, dan hangt de energiebehoefte niet direct als een zwaard boven je. :D

Voorlopig erg blij mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door kockie »

:pp

welkom bij de club van eco-aflaten bezitters :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Was het wachten waard Jantje! Flinke installatie. Fotooos!

Ja, die dc baard me ook zorgen. Dan zijn beste spanningen. AC wil ik dan ook weer niet op mijn dak. Daar kun je ook goeie opdonders van krijgen. En je hoeft maar een draadje te pakken, bij dc allebei. Omvormers onder de panelen? Die sneuvelen ook nogal eens. Dan kan het desbetreffende paneel eruit. Tsja, wanneer doe je het goed? Als je het zelf goed vind natuurlijk.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Oh ja, brand op het dak? Hoe dan?

Productie fout in paneel. Komt zeer zelden voor, maar het zal je maar gebeuren. Dit is te voorkomen door glas glas panelen te gebruiken. Dit brand niet. Normale panelen hebben een plastic onderlaag.

Verder eigenlijk alleen montage fouten, niet uitwisselbare connectoren of half gemonteerde connectoren. Jouw kennende heb je ze zelf gelegd dus valt de onderste af te strepen. Sorry, geen connectoren natuurlijk.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Foto's zullen nog volgen.

Brand ja, niet vaak, maar toch. Een knetterend stekkertje is voldoende. Dat zit tussen m'n oren en dan wil ik daar vanaf. Dat Enphase systeem is toch wel een mooie oplossing daarvoor. Die dingen gaan minimaal 25 jaar mee in tegenstelling tot de conventionele omvormer. Al zou er in een Enphase systeem wat gaan knetteren, dan springt de aardlek. Goeie kabels met goeie connectoren, alles klikbaar en geborgd. En nooit hoge spanningen op je dak.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Nou heb ik dit systeem zo ingericht, dat ik verbruik, opwekking, export naar het net en import vanaf het net allemaal kan aflezen. Je kunt per fase zelfs zien wat op dat moment de waardes zijn. Nou vind ik het ineens :shock: interessant om te zien hoe het nachtverbruik van onze woning is, en dan wil je weten wat (ab)normaal is. De getallen die ik nu te zien krijg heb ik totaal geen gevoel bij.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Haha. Verslavend? Jazeker.
Ik vrees dat ons sluipverbruik veel te hoog is, 600-700 W. Die nieuwe ijsblokjeskoelkast is fijn maar verbruik stoort me aardig. 200-300 is mijn streven. Moet goed te doen zijn zonder drastische maatregelen. Maar ook hier geldt, geen idee hoe dit bij een ander is.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

20220511_200110.jpg
20220511_200015.jpg
De hut in aanbouw.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door TLS »

Ik ken toch enkele installateurs die zijn afgestapt van omvormers per paneel. Die gaan nooit kapot tot ze kapot gaan, en dan is het wel miserie. Voor wie niet van DC houdt (om welke reden dan ook) kan de oppervlakte/magnetische veldsterkte van de lus beperken door deze connectietechniek:'leapfrog-wiring'. Je moet er je gedachten wat meer bij houden terwijl je ze legt maar werkt even goed én je hebt minder solar kabel nodig: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD

Ikzelf adviseer enkel (AC/DC)optimizers wanneer absoluut nodig: bij gedeeltelijke beschaduwing.

Succes met je project, ziet er alvast keurig uit!
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Het hutje is al geruime tijd wel af en in gebruik. Fijne ruimte.
20220911_101828.jpg
Nou zijn we ook een half jaar onderweg met de zonnepanelen. Het lijkt er op dat we tot op heden nog elke dag een hogere opbrengst hebben dan er verbruikt wordt, los van het moment waarop dat plaats vindt.

Maar snappen doe ik het allemaal nog niet.

De PV wordt geregistreerd via een plc: EnvoyS metered heet dat ding, dat is al voorbereid op het slim schakelen tussen eventueel een accu laden/ontladen op het moment dat je eigen stroom hebt. Een slim apparaat. Vanzelfsprekend alles via een app uitleesbaar, en via een 'manager' omgeving in tal van rapportages zichtbaar te maken. Dit houdt me bezig om ooit eens een accu systeem op te gaan bepalen, of iets anders wat de onafhankelijkheid kan vergroten in elk geval.
Deze Envoy meet inkomend en uitgaand middels spoelen. Om elke inkomende fase in de meterkast zit een spoel, en ook over elke pv-leverende fase zit een spoel. Dat apparaat zou slim genoeg moeten zijn om dus de richting van elke stroom een getal te kunnen geven.

Nu heb ik eerst eens botweg het domme vergelijk gedaan tussen wat m'n zogenaamde slimme Enexis meter aangeeft, en deze Enoy. Feitelijk mag dat niet heel veel verschil geven toch?

Meterstand Enexis:
Levering 1 & 2, opname op 1 juni en op 15 november, daar het verschil tussen: 1.756kWh verbruikt.
Teruglevering 3 & 4, opname op 1 juni en op 15 november, daar het verschil tussen: 1.789kWh terug geleverd.

Opgave Envoy:
Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG
En in het kader van de compleetheid nog een screenshot van de app:
Screenshot_20221116-083038_Enlighten.jpg
En ik krijg met geen mogelijkheid die cijfers op een logische manier bij elkaar. Op z'n minst moeten de Enexis-cijfers binnen een paar % verschil liggen t.o.v. de Envoy systeemcijfers. Die Envoy wordt opgegeven op 2,5% toegestane meetonnauwkeurigheid.
Of snap ik gewoon iets niet goed?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

Hoi Jantje,

Wat was je verbruik vóór PV? Het verschil in verbruik Enexis en Envoy, kan dat blindstroom zijn? Ik neem even aan dat de Envoy niet zo intelligent is dat ie dat ook kan meten. De meter van Enexis kun je niks meer mee (voor deze analyse), want die meet niet de stroom die direct verbruikt wordt vanaf je PV systeem.

De Envoy tabel moet dus eigenlijk staan: Geproduceerde Energie / Ingekochte energie?

Want verbruikte energie is natuurlijk wat anders dan ingekochte energie, binnen je eigen netwerkje.

Klopt dit?

Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Ja, ik denk dat je uitleg klopt.

Maar de Enexis meter geleverd: 1.756kWh.
De Envoy: 386,5kWh geimporteerd.

Mijns inziens zou dat gelijk moeten zijn.

Enexis terug geleverd: 1.789kWh.
Envoy geexporteerd: 2.4MWh.

Volgens mij zouden die waarden gelijk moeten zijn, althans zo begrijp ik die begrippen. Export doet het ding pas na eerst het eigen verbruik er van weg te nemen, het overschot wordt geëxporteerd.
Komen we zon te kort ('s-ochtends, 's-avonds), dan heb je import. En import op de Envoy is volgens mij 'levering' op de Enexis.

Ons jaarlijks verbruik lag op 5.700kWh. Dat kwam redelijk terug. Als ik die Envoy uitlees, na 6 maanden, dan was het maandelijks verbruik in de zomer rond 300kWh. Vanaf september werd dit minder naar een goeie 100kWh in oktober. In de zomer de airco aan, de zwembadpomp aan. Dus een inzinking in september snap ik. Echter vanaf eind oktober ga je toch ook veel meer en langer lampen aan hebben. Goed, alles is ondertussen led van een paar Watt, maar ik snap met 100kWh/maand niet hoe ik dan over een half jaar op 5700 uit ga komen. Kortom, abracadabra.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

Jantje,

Domme vraag misschien, maar zit het goed aangesloten? Google tochtje op internet leverde veel foto's op waarbij de hele kabel door de spoel getrokken is en niet alleen de fase.

En zijn de spoelen bi-directioneel? Staat er een doorvoer richting op?

Krijgt de spoel spanning van dezelfde groep waar hij op meet, of in ieder geval, weet die envoy dat per spoel? P=UxI. Dus 230V van fase 2 is heel wat anders dan de 250V uit de omvormer op fase 1.

Groet,
Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Ja klopt Tim.

Elke fase is op elkaar uitgelijnd. Dus F1 op de hoofdschakelaar, wordt F1 op de groepsschakelaar, wordt F1 op de Envoy, wordt F1 op het Qrelais, wordt F1 naar de panelen.

Ja, die CT spoelen hebben een pijl, en die pijl wijst altijd richting de meterkast.

Doe je dat niet, dan geeft de 'manager' een dat er een meetfout wordt geconstateerd. Z'n interne rekensommetje (Inkomend, opgewekt, verbruikt) klopt dan immers niet. In de manager geeft hij in groene tekst aan: 'systeem functioneert normaal'.

Heel in den beginne had ik een CT spoel met een fase omgewisseld, dan komt die groene tekst als rode tekst met de meetfout melding.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door LeaD »

Ik had 1700 Wp richting zuiden en rechtstaand . Dat leverde 400 kWh op gedurende 1 jaar . Rendement heb ik niet meer naar gerekend :fff Wij hebben als beloning ook nog het prosumententarief, dus dat werd het hem niet met die opstelling .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie