Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Nou Ramon, daar lijkt het wel steeds meer op. Gisteren even de tijd gehad, niet in de groepenkast zelf geweest, maar wel eens door alle instellingen heen gelopen.

Dat werkt wat omslachtig. Je moet je telefoon verbinden met die Envoy, de gewone wifi uit en dan direct met dat apparaat. Daarnaast heb je je laptop aan met de "installatiemanager", daar wijzig je de instellingen en die piepen enkele minuten later over naar die Envoy. Het werkt wel, maar je moet het even door hebben.

In dat installatiemenu stond de verbruiksmeter niet ingeschakeld.
20221120_112949.jpg
Als je daar op klikt, dan krijg je een menu met 'laden met zonneproductie' of alleen 'laden'. Die dus maar omgezet op de linkse afbeelding.
20221120_112500.jpg
In het basismenu komt dan het vinkje ook op groen te staan. Dat lijkt nu dus te kloppen.
20221120_115308.jpg
De zaak afgesloten en wat later komend e 1e metingen binnen. Maar, niet goed, daar waar voorheen in groene tekst alles normaal functioneerde, komt nu in rode tekst een foute meetwaarde van de CT's.
Screenshot_20221121_072102_Enlighten.jpg
En de tabel van na de instelling klopt van geen kanten.
Screenshot_20221121_072051_Enlighten.jpg
Zoek je de bijbehorende foutmelding op, dan wijst Enphase naar de positie van de spoelen. Dus eerdaags toch die groepenkast open trekken, alle touwtjes uit elkaar hangen en pijlen controleren.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

De positie van de spoelen is volgens mij niets mis mee. In elk geval die op de ingaande kabel zitten. Er komen 3 fases op de hoofdschakelaar. Van daaruit gaan die 3 fases elke op een verdeelblok.
In de kabel naar dat verdeelblok zijn die spoelen geplaatst. Of zou het verschil maken als die spoelen nog voor die hoofdschakelaar geplaats worden? Lijkt mij niet toch.
Met de multimeter op weerstand heb ik de fase uitlijning nog gecontroleerd. F1 op die hoofdschakelaar is nog steeds F1 op die Envoy. Zodra ik kruislingsmeet klapt de groepenschakelaar om.
Nu kon ik zo gauw niet bij de toevoerkant, dat komt nog, maar tot daar zie ik geen fouten.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

JantjeV8 schreef: 09 dec 2022, 08:28In de kabel naar dat verdeelblok zijn die spoelen geplaatst. Of zou het verschil maken als die spoelen nog voor die hoofdschakelaar geplaats worden? Lijkt mij niet toch.
Nope. Dat is dan goed.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Gisteravond de meterkast eens goed open gegooid en alle touwtjes ontrafeld. Met een stift er bij stap voor stap de touwtjes gemerkt met een I, II of een III voor de betreffende fase.
En nndju, een ct-spoel van fase 2 zat op 1 en andersom dus. Eigen misser dusssssss :oops:
Nogmaals met de multimeter de stroomfases op uitlijning gecontroleerd, van ingaand tot en met de pv-groep toe, daar vond ik niets in.

Afijn, ct-spoel omgezet en de meting gecontroleerd. De Envoy bleef echter een meetfout aangeven, ook nadat de dataoverdracht meermaals gerefreshed werd. Dus nog eens op die Envoy ingelogd. De fout wordt dan aangegeven bij de verbruiksmeter, niet bij de productiemeter. Dus vervolgens schakel je eerst die verbruiksmeter uit, refreshen en synchroniseren, maar dat duurt elke keer een minuut of 5 :fff :fff .
Daarna die meter weer inschakelen en dan doorloop je een wizard. Nu dus dusdanig gekozen dat die meter op laden MET zonnestroom uit komt en warempel, de foutmelding was vrijwel direct weg......

Tot een halfuur geleden... :twisted: weer de meetfoutmelding, en nou weet ik het ff niet meer. :cry:

De meting tot dat moment zag er heel logisch uit, een begrijpelijk verbruik, een begrijpelijke zonneproductie en dat keurig met elkaar verrekend.
Screenshot_20221215_120356_Enlighten.jpg
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Bij deze stap in de checklist gaat het denk ik niet goed, ik begrijp niet goed wat ze bedoelen met waar die consumptie-ct's zitten.
Knipsel.PNG
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Gisteren eerst nog bezig geweest terwijl de zon flink scheen, alle stapjes voor de instelling nog eens doorlopen, geen vreemde getallen gezien.
Gisteravond nog eens, maar dan dus zonder de zon.

De productiemeter geeft dan dit beeld:
Screenshot_20221215_195456_Toolkit.jpg
Er loopt wel iets stroom, negatief, maar die 4W per fase, is dat verwaarloosbaar of zit daar iets niet goed?

OP datzelfde moment heb ik de verbruiksmeter gecontroleerd.
Screenshot_20221215_195434_Toolkit.jpg
Al wat ik lees klopt gewoon. De fases opgeteld is het verbruik op dat moment. Invoer vanuit het netwerk geeft hij zelf ook aan. En dat actuele verbruik heb ik ook vergeleken met wat de Enexis meter aangeeft. Er zit misschien 10w verschil, die meter knippert een beetje op en neer. Maar een 3F boormachine aangezet en beide meters gaan gelijk omhoog, d'n baas ging aan het stofzuigen en idem, de verbruiksgetallen op beide meters gingen gelijk op en neer.

Vervolgens heb ik de instelling op beide instellingen ingevoerd, dus laden MET en laden ZONDER zonnestroom, maar de foutmelding blijft staan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Hmm, beetje apart, maar de app geeft nu al een paar dagen "normaal" aan en geen meetfout meer.
Ik denk dat dat komt doordat dat Envoygeval niet direct zijn metingen upload. Je ziet dus niet direct resultaat vaan een gewijzigde instelling.
Zaak is nu om het enexis verbruik te vergelijken met de enoy, komende dagen eens wat standen bijhouden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

Jantje,

Mooi, toch wat gevonden. Altijd lastig als je niks kan vinden en er toch iets mis is.

Speaking of, jou baas heeft een 3F stofzuiger?

Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Ja, fysiek dus toch 2 ct-magneten omgedraaid, verder wat met die instellingen aan het rommelen geweest.

Ehh, nee, gewoon een 1F stofzuiger, maar laat ze maar denken dat het ding er 3 heeft, dan hoeft ze voorlopig geen andere, d'r is echt niks beters te krijgen heb ik d'r verteld.. :fff
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

JantjeV8 schreef: 20 dec 2022, 13:34d'r is echt niks beters te krijgen heb ik d'r verteld.. :fff
Same here. Snoer was te kort voor de dagelijkse vluchtjes naar t bos.

Tim :mrgreen:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Nou, een jaar rond met PV gedraaid, en van de week de jaarafrekening van Essent ontvangen.

Gasverbuik over afgelopen jaar: 38m³.
Stroomverbruik na salderen: 748kWh.

Qua spreiding moeten wij nog veel ons zelf anders aanwennen, het grootste verbruik vindt plaats in de daluren.
Qua financiën zie ik ook terug dat ik in de winter wel dure afname heb gehad, dat is de afname na salderen tegen de opbrengst. Maar die opbrengst was in de winter veel te weinig terwijl toen de prijzen erg hoog waren. Hoewel ik dacht dat salderen per jaar gebeurde, gebeurt dat op m'n jaarafrekening per periode dat er (denk ik) een prijswijziging tussentijds is geweest.

Wat ik nog probeer te begrijpen, in voorgaande jaren is het verbruik >5.500kWh geweest, dit jaar is dat 3.900kWh geweest. Ik kan nog niet goed terug zien of dat verschil wellicht het direct verbruik is geweest van de PV-opbrengst. Want dat gedeelte ziet de Enexis meter helemaal niet langskomen. Dat zou ik uit de Envoy moeten aflezen, maar die heeft een periode met verkeerde instellingen mee gelopen. Tevens heb ik die Enexis meter niet slim gemaakt, die registreert dus enkel de meterstanden die wij zelf opnemen/opgeven.

Kostentechnisch worden we nu op een voorschot(je) gezet van € 33,- per maand, de harde kosten bedroegen zo'n € 360,- voor het jaar :D
Tevreden? Nee, nog niet, het verbruik kan weliswaar omlaag, maar vooral de momenten van het verbruik kunnen beter gekozen worden. Tevens komende tijd de beschikbare contractvormen eens bekijken, om de dure wintermaanden niet in de piektarieven te vallen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Ja. Er kunnen weer langere contracten gesloten worden. Knapt de jaarrekening wel van op😀
Plaats reactie