Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wilma D
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 13:48

Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door Wilma D »

Hoi allen,
Ik heb al veel informatie van dit forum gehaald, maar mijn installatie-technische kennis reikt niet ver genoeg om de vele adviezen te vertalen naar mijn eigen situatie, vandaar dat ik een nieuwe thread start in de hoop dat ik dingen beter ga begrijpen :D
Alle hulp is welkom!

De situatie is als volgt:
Deze zomer gaan we onze benedenverdieping renoveren; de vloer uitbreken, goed isoleren (vloer maar ook nieuw glas) en dan vloerverwarming er in. We stoken ons huis al enige jaren met een pelletkachel, Dielle scirocco idro 14 (3kw stralingswarmte, 10kw waterzijdig) en we hebben een cv op gas als backup, die al een heel jaar ongebruikt is voor verwarming. Er zijn in de rest van het huis 2 radiatoren (badkamer en garage). In de toekomst lonken wat zonnecollectoren, maar voorlopig is tapwater uit dit systeem (en dus een hoge buffer temperatuur) geen onderdeel van onze plannen.

Ik heb vragen over het hydraulische systeem en de aansturing, dus ik zal beginnen met het hydraulische schema zoals ik dat nu getekend heb op basis van wat ik (denk dat ik) begrijp. Allereerst de vraag of dit schema klopt.

Informatie op een rij indien nodig:
kachel 3kw stralingswarmte, 10kw waterzijdig
buffer 500 l (op aanraden fabrikant kachel), 1 spiraal
vloerverwarming 90 m2
vv poging 1.jpg
Wilma D
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 13:48

Re: Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door Wilma D »

Van een installateur gehoord dat een pelletkachel niet op een spiraal van een buffer mag worden aangesloten. Waarom dat zo is kon hij me niet uitleggen (misschien iemand op dit forum wel?). Dat levert me dus versie 2 van mijn schema op:
vv poging 2.jpg
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door GTV6 »

Het gratis kachelforum, weinig ecologische insteek.
Wilma D
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 13:48

Re: Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door Wilma D »

GTV6 schreef: 24 apr 2022, 19:57 Het gratis kachelforum, weinig ecologische insteek.
Ah, een mede Alfa liefhebber :D . Ik begrijp dat het zo over komt, ik ontvang echter weinig begrip bij installateurs die de pelletkachel liever kwijt dan rijk zijn lijkt het; vandaar dat ik me richt tot een community die wel mee lijkt te denken. Uiteindelijk hoop ik een efficiënte installatie neer te zetten, en de kennis daarover hier te delen. Mocht deze thread ongewenst of ongepast zijn, hoor ik het graag van een moderator :?:

Inmiddels heb ik alweer wat stappen gezet; in de onderstaande (incomplete) afbeelding heb ik het mix ventiel van mijn kachel ingetekend (volgens de fabrikant 55 graden, maar op het ventiel zelf staat toch echt 50 graden). Daarnaast een andere oplossing voor het buffervat zodat er zo weinig mogelijk verticale stroming in het vat ontstaat, dat komt de effectiviteit van de buffer weer ten goede. De t-stukken dienen dan dicht bij de buffer te staan. Bron: https://youtu.be/CaGD5qsy0bk
vv poging 2a.jpg
Wilma D
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2022, 13:48

Re: Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door Wilma D »

Inmiddels via een ander forum de antwoorden gevonden, bedankt voor het meedenken en de informatie via PM allemaal.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pelletkachel, CV, Vloerverwarming, Buffer

Bericht door JantjeV8 »

Wilma D schreef: 24 apr 2022, 22:29 Uiteindelijk hoop ik een efficiënte installatie neer te zetten, en de kennis daarover hier te delen.
Ik zou zeggen, deel maar dan.. :D
Plaats reactie