Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HanvanK
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2022, 13:43

Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door HanvanK »

Goeiemiddag,

ik (Han) ben nieuw hier, en heb afgelopen twee jaar mijn huis (1933) zoveel mogelijk geprobeerd te verduurzamen. O.a. met een zonneboiler (Remeha) met 2 zonnecollectoren, pal op het zuiden op schuin dak geplaatst (+- 45 gr.). In de lente en zomer schakelt het systeem zich echter al heel snel uit wegens oververhitting van de collectoren (>temp.max 120 gr.). Met als gevolg dat het water in het vat maar rond de 25 gr. blijft terwijl er zoveel geoogst zou kunnen worden.

Ik zoek nu een manier om oververhitting te voorkomen. Remeha is totaal niet behulpzaam. Maar nu lees ik op dit forum in oudere berichten twee mogelijkheden:
- collectoren rechtop plaatsen (niet op schuin dak dus...)
- collectoren afdekken met doek of een (elektrische) screen.

Vraag: wie hebben hier ervaring mee?
(Ik vind het trouwens onvoorstelbaar dat de fabrikanten voor het voorkomen van oververhitting geen goede geintegreerde oplossing aanbieden.)

Bedankt, groeten,
Han
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door kockie »

Als het water in het vat maar 25 graden blijft en de collectoren oververhitten, is óf je pomp kapot, óf iets in de regeling; of de stekker zit er gewoon niet in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
HanvanK
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2022, 13:43

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door HanvanK »

Dank voor je reactie.
De pomp werkt, en die hoor ik ook. Stekker zit erin :).
Ik trek nu de installateur er weer bij. Volgens de Remeha-folder moeten die 2 collectoren in een jaar nl. minimaal 1700 kwh opleveren. Ik kom nu aan 290..... :(
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door JantjeV8 »

Lucht.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door kockie »

Die was ik nog vergeten Jan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door Paide »

Ik heb er ook zo een gehad, maar herken maar deels je verhaal. Dit is een terugloopsysteem, toch?
Normaal bij volle zon verwarmt hij het water tot een graad of 80. Dit is bij een lekker weertje en goede plaatsing meestal rond 13:00 al geregeld vanwege het kleine vat. Dan slaat hij af. Maar als je dan warm water gaat gebruiken en de temperatuur in het vat daalt, slaat hij niet meer aan omdat het paneel op het dak inmiddels te heet is geworden.
Is dit bij jou ook het geval?
Ik weet niet of het een bug of een feature is. Het zou kunnen dat de regeling zo werkt om een grote klap op de collector van het temperatuurverschil te voorkomen, of het is gewoon een fout in het design. Ik kon het niet terugvinden in de handleiding in ieder geval.
Je kunt het handmatig oplossen door even de stekker er uit te halen. Daarna zal het systeem weer inschakelen en rond gaan pompen. Dit is natuurlijk geen structurele oplossing.
Lecram
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2022, 13:48

Re: Oververhitting zonnecollectoren voorkomen: tips?

Bericht door Lecram »

Vervangen door PV panelen, verwarmen met een verwarmingselement en als het vat op temperatuur is terugleveren
Plaats reactie