Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door rijpezweer »

Liefste allemaal,

In ons huisje willen we graag van het gas af. Huidig verbruik:
- 2000 kWh/jaar elektriciteit
- ~5000 kWh gas voor verwarming
- ~2000 kWh gas voor sanitair warm water

Zoals je aan de verbruikscijfers kan merken is ons huisje vrij goed geïsoleerd. Momenteel zorgt een 24 kW gas-doorstromer op zolder voor verwarming en sanitair warm water. De pompen voor de vloerverwarming én de aansluitingen op staan op zolder. Ons dakoppervlak is relatief beperkt. Op zolder willen we ook niet te veel aan ruimte of rust (lawaai warmtepomp!) inboeten.

Met mijn beperkte kennis van zaken lijkt de oplossing te liggen in de richting van:
- maximaal zonnepanelen op het dak
- vloerverwarming via lage temperatuur stille warmtepomp op zolder
- sanitair warm water dankzij dezelfde warmtepomp met in serie/als naverwarming een eenvoudige extra geïsoleerde elektrische boiler

Merk op dat we in Vlaanderen wonen. Elektrisch piekverbruik wordt dus zwaar gestraft. Ik had graag een eenvoudige elektrische doorstromer gebruikt als naverwarming van 35 naar 55 graden, maar dat voel je helaas in de portemonnee. Een simpele elektrische boiler met een dikke extra isolatiejas zou dan een stuk voordeliger moeten uitpakken en maar minimale warmteverliezen vertonen.

Iemand met meer verstand van zaken die hier iets nuttigs over kan zeggen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door Ramon »

2000 kWh stroom is idd heel weinig. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

780 m3 gas per jaar totaal is ook echt niet veel.

Heb je er niks naast? Geen houtkachel, etc?
Wat zijn de isolatie waarden van dak, muren en vloer?
Hoe warm stook je het?
Wat voor glas?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door alefarendsen »

Ramon schreef: 06 apr 2022, 12:50 2000 kWh stroom is idd heel weinig. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

780 m3 gas per jaar totaal is ook echt niet veel.

Heb je er niks naast? Geen houtkachel, etc?
Wat zijn de isolatie waarden van dak, muren en vloer?
Hoe warm stook je het?
Wat voor glas?
Aanvullende vragen:
  • Met hoeveel ben je in huis
  • Hoeveel van je huis verwarm je
  • Hoe kook je
  • Heb je vrieskist
  • Grote koelkast
  • Heb je droger
Afhankelijk van antwoorden op deze vragen is 2.000kWh wel haalbaar toch?

a
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door Brutus Groenus »

Ramon schreef: 06 apr 2022, 12:50 2000 kWh stroom is idd heel weinig. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
780 m3 gas per jaar totaal is ook echt niet veel.
Dat valt toch wel mee?

Wij zitten op 1400kWh en 480m3

Vrijstaand, 80m2, drie personen, heteluchtverwarming.

Wij stappen over op een lucht-lucht warmtepomp (airco unit dus) voor onze verwarming.
- Word geen slaaf van je bezit -
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door rijpezweer »

Ramon schreef: 06 apr 2022, 12:50 2000 kWh stroom is idd heel weinig. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Vrij energiezuinige apparaten. Geen grote televisie, maar twee kleine laptops. Twee mensen maar.
780 m3 gas per jaar totaal is ook echt niet veel.

Heb je er niks naast? Geen houtkachel, etc?
\
Neen.
Wat zijn de isolatie waarden van dak, muren en vloer?
- 26 cm papiervlokken in het dak
- iets minder in de muren van de achterbouw; die is voor de rest vrij proper luchtdicht afgewerkt
- buitenkant bestaande voorgevel 10cm hardschuimplaten (pur of pir?)
- idem op het kleine stukje uitstekende zijgevel
- vloer 14 cm pur op het beton

Hoe warm stook je het?
Mijn partner zweert bij 21 graden. Voor mij mag het minder, zowel vanwege het milieu als vanwege Putin Huylo.
Wat voor glas?
Driedubbel glas 0.6 overal. Uw is natuurlijk een fractie slechter, maar niet veel...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door TLS »

Je hebt al een zeer laag verbruik, ik vrees dat vloerverwarming een grote kost gaat zijn die je er niet snel gaat uithalen.

Wat voor mij een no-go is, is SWW op gas in de zomer wanneer er gigantisch veel zonnestroom is. Mijn advies is om een el.(of WP) boiler met manuele drieweg klep uit te rusten, zodat deze zomer en tussen-seizoen op zonnestroom werkt en in de winter kan je toch goedkoper op gas. Voor de rest is een luch-lucht WP een vrij bescheiden investering en daarmee kan je februari tot april met zonnestroom toch al een redelijke bijdrage leveren aan de verwarming; idem najaar.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door rijpezweer »

Dank voor je tips.
Je hebt al een zeer laag verbruik, ik vrees dat vloerverwarming een grote kost gaat zijn die je er niet snel gaat uithalen.
We hebben al vloerverwarming. Een eventuele lucht/water-warmtepomp zou enkel de warmtebron van de vloerverwarming vervangen.

Misschien moet ik wachten tot de gasboiler het begeeft om de overstap te doen. Alleen loop ik dan een stevig bedrag aan subsidie mis, terwijl de gasdoorstromer nu 9 jaar oud is. Die heeft ook het eeuwige leven niet...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door TLS »

ah ok, dan zet je toch gewoon een lucht/water in cascade met je gasdoorstromer? Dan heb je meteen een hybride oplossing en kan je kiezen welke bron de meest voordelige is op dat moment.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door StefanG »

Hier een gelijkaardige gasverbruik: 715m³

Alleen ons elek verbruik licht wat hoger 4000kwh waarvan de helft met PV wordt gecoverd. (dus 2000kwh na aftrek PV).

Wij zijn van plan om onze gas cv samen met een oude 2dehands boiler te vervangen door een l/w warmtepomp met een hygiënische boiler.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Milieuvriendelijk en kosteneffectief overschakelen van gas naar ...?

Bericht door TLS »

dat kan maar weet dat een L/W WP moeite heeft om SWW volledig op temperatuur te krijgen in de winter om compressor alleen, dit is dikwijls met boosterweerstanden wat het verbruik uiteraard niet ten goede komt. Zo weet ik ondertussen dat mijn eigen L/W WP een dT (buitentemp vs water) van ~45°C kan overbruggen op compressor.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie