pv panelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

pv panelen

Bericht door hatz »

bij zonnepanelen word altijd gesproken van jaar opbrengst,
ik wil weten wat een zet per uur opbrengt.
Waarom wil ik het weten ik wil ofgrit verwarming-s element aansluiten.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: pv panelen

Bericht door Pietje »

de opbrengst van een paneel varieert zo enorm per uur, dat het weinig zin heeft daar iets over te zeggen. Vandaar jaaropbrengst; dat middelt de weersinvloeden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: pv panelen

Bericht door hatz »

ik wil graag weten hoeveel panelen er op een 3 kw of 5 kw verwarming element moeten aangesloten worden.
vandaar deze vraag.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pv panelen

Bericht door pelletpower »

En dat wil je dan weten om s nachts te verwarmen? Of in de winter? Dat is een beetje hetzelfde als de vraag, wat kost een auto?

Hoe is je orientering, dakhoek, schaduwval, passief of actieve opstelling etc.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: pv panelen

Bericht door hatz »

Weet zo'n ontwijkend antwoord waar niemand wat mee kan,
wil gewoon antwoord op de vraag bij zonnig weer panelen op het zuiden hoeveel heb ik nodig voor 3 of 5 kw verwarmings element .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: pv panelen

Bericht door kockie »

Bij mij leveren ze op dit moment niets op.

Bij volle zon leveren ze ongeveer op wat er op het typeplaatje staat.
hatz schreef:Weet zo'n ontwijkend antwoord waar niemand wat mee kan,
BTW: het is hier een forum, de ecologiehelpdesk is op zondag gesloten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: pv panelen

Bericht door JantjeV8 »

Bij zonnig weer gaan verwarmen. Dat klinkt heel tegenstrijdig. Ligt eens wat meer toe omtrent uw bedoelingen.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: pv panelen

Bericht door hatz »

Ik probeer het stook seizoen wat te verkorten door in het voorjaar en najaar warmte uit een buffervat te halen,
en deze op te laden door pv panelen waarom geen heatpipe's omdat ik dan zomers de stroom kan gebruiken voor bv koelen en of iets anders en met de warmte niks kan.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pv panelen

Bericht door pelletpower »

Veel zal dat niet helpen, wel de manier zoals ik het ook zou doen. Als je die kant op gaat, wordt het eigenlijk heel simpel: knal je dak zover mogelijk vol. Kijk wat je jaarverbruik is, deel dat door 0,8 voor een groffe schatting qua watt piek. Dat is wat je nodig hebt zolang de salderingsregeling er is. Als je dan nog dak overhebt, ook volleggen! Dat kan een beetje de verwarming ondersteunen.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: pv panelen

Bericht door hatz »

Zoveel mogelijk panelen leggen is ook de bedoeling,
ik stook nu de cv tussen de 40 en 55 graden maar heb wel gezien dat dat ook nog naar beneden kan, mooi zomerklusje water moet eraf.
paar radiatoren vervangen en speedcomfort plaatsen,
modulerende pelletketel
hygienevat
en dan gaan we weer kijken
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: pv panelen

Bericht door pelletpower »

Ik heb nog ergens tekeningen voor een losse pelletbrander. Die schijnt het ook leuk te doen. Moet ik ze eens boven water halen voor je? Als je die voor een rocket zet, kun je altijd nog terugvallen op stukhout.
hatz
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 15:09

Re: pv panelen

Bericht door hatz »

Ik heb nu een Thermo-Tech 25 kw
dat is een pelletketel met onder aanvoer maar heeft 1 nadeel hij brand altijd door,( branderbak met 1 vijzel die hem vult met pellets)
dus heb hem eind oktober aangestoken en als het warm genoeg is doe ik hem uit neemt bij geen of weinig gebruik 1 kg pellets per uur ook met dat mooie weer als er geen warmte vraag is.
Deze ketel kan ook stukhout in maar dat heb ik nooit gedaan heb wel houtkachel op cv aangesloten.
Plaats reactie