BBR200 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Hierbij een informatief draadje van de bouw en het stoken van een BBR200 cv-systeem
Voor degene die ook al langer bezig zijn met dit idee, of het misschien al vorm hebben gegeven.

In de zomer en najaar van 2021 heb ik een BBR200 gebouwd met de bedoeling om een buffer van 1000 liter op te warmen. Deze buffer staat gekoppeld aan het gas gestook cv systeem van de woning.
Die bufferkoppeling is eenvoudig, hij staat gewoon op de retour van de cv-ketel. Is er warmte in het buffer, brandt de cv niet of weinig. Ik heb mijn radiatoren zo ingeregeld dat het retourwater uit de woning maximaal 30 graden C is. Ook als het buffer koud is, zal het retourwater uit de woning niet boven 30 graden C komen.

De BatchBoxRocket is gebouwd volgens de maatvoering van de site batchrocket.eu
Het enige wat anders is gedaan, is de riser. Het inwendig rond maken van de riser is gedaan met een mengsel van 20% vuurbeton en 80% perliet.
Bijlagen
IMG_20211006_102036.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

IMG_20211006_115110.jpg
IMG_20211007_175125.jpg
IMG_20211007_175132.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

IMG_20211015_124424.jpg
IMG_20211015_124354.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

De uitgang van de riser komt tegen onderkant van de boiler, rookgassen gaan naar de voorzijde en via zes vuurpijpen weer terug naar de achterzijde waar ze richting het rookkanaal gaan.
De boiler is een rechthoekige bak met netto ca. 50 liter waterinhoud. De boiler zelf is drukloos, heeft een expansie mogelijkheid van ca. 5 a 6 liter door een stalen buis van 22 cm, die bovenop de boiler is gelast.
In de vuurpijpen liggen gegolfde stroken metaal om de rookgassen te laten wervelen.
Boven de vuurpijpen liggen 3 spiralen koperbuis van 16mm, elk met een lengte van ca. 4 meter. Ze komen samen in een 22 mm buis aan voor en achterzijde. Een laddomat met thermomixventiel zorgt voor een retourtemperatuur van minimaal 55 graden. De koperen buis staat onder druk van de buffer (en dus het cv-systeem) van 1,5 bar.

Rondom de Rocket zelf is een stalen mantel geplaatst met enkele cm ruimte voor perliet-isolatie. Ook rond de boiler is een dunwandige mantel geplaatst waarin zich perliet-isolatie bevindt.
IMG_20211015_124145.jpg
IMG_20211015_124152.jpg
IMG_20211015_124222.jpg
IMG_20211027_091303.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

IMG_20211206_135133.jpg
IMG_20211206_140157.jpg
IMG_20211206_135009.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

IMG_20220114_163856.jpg
IMG_20220114_163844.jpg
IMG_20211206_145251.jpg
IMG_20220114_163938.jpg
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Wat aanvullende technische dingetjes:
-de primaire luchttoevoer is 100% af te sluiten met een klep.
-de opening van de luchttoevoer heeft aan de binnenzijde een geperforeerd stuk rvs, zodat vonken niet naar buiten kunnen spetteren.
-voor de riser is de maximaal mogelijke hoogte aangehouden.
-de schoorsteen is 90% af te sluiten met een klep.
-bij de uitgang van de vuurpijpen is een thermometer gemonteerd met een voeler die 25 cm in die rookgasruimte steekt. Hiermee wordt de uitgaande rookgastemperatuur gemeten direct voordat deze rookgassen de de schoorsteen ingaan.
-Aan beide zijde van de vuurpijpen zit een deksel voor reiniging en inspectie.
-Bovenin de boiler zitten twee boilerschakelaars met voelers van een oude Nefit-boiler. Eén schakelaar zorgt voor in/uitschakelen van de Laddomatpomp. De andere schakelaar is iets bijgesteld zodat deze bij 95 graden C inschakelt. Hierop zit een 12V solenoid voor de waterleiding. Mocht de boiler te heet worden, dan zal koud leidingwater worden ingevoerd en via een overloop wordt dan heet water afgevoerd naar het riool. Zo kan de boiler niet gaan koken, mocht de pomp weigeren of de de stroom uitvallen. De 12V solenoid zit nu aangesloten op een oude autoaccu, die ik regelmatig op spanning houdt.

Het systeem werkt zoals verwacht, maar is nog niet perfect. Dat komt omdat ik gewerkt heb met beschikbaar materiaal en voor de boiler vrijwel niets heb berekend. De boiler is volledig gebouwd van afvalijzer. (De koperen buis bijv. heb ik jaren geleden gekregen van een aircomonteur.)
Ik heb er alleen voor gezorgd dat nergens het oppervlakte van de rookgasdoorvoeren kleiner is dan die van de riser.

*Het perliet in de riser is niet bestand tegen de wisselende temperaturen. Af en toe vallen er stukken uit. Toch heeft dit geen invloed op de verbranding of werking van de Rocket zelf.
De perliet wordt vervangen door de juiste vorm vuursteen.

*Eerst had ik gedraaide turbulatoren in de vuurpijpen. Maar die werkten maar matig, omdat ik ze niet voldoende gedraaid kon krijgen. Nu zitten er gegolfde in en de die werken zeer behoorlijk. Met de gedraaide turbulators kwam de rookgastemperatuur bij de schoorsteen soms op 260 graden C. Met de gegolfde turbulators eigenlijk nog maar zelden boven 200 graden C.

*Het vermogen van de BBR200 is groter dan de vuurpijpen en de koperen buizen nu aan kunnen. Ik kan de kachel de eerste keer helemaal vullen, maar navullen kan maar met enkele blokken omdat de warmte niet meer volldedig kan worden verwerkt door de vuurpijpen (hoge afgastemperatuur) en niet voldoende door de koperen buizen kan worden afgevoerd (boilerwater gaat richting 95 graden en soms in noodkoeling).
Ik ga daarom 3 extra vuurpijpen monteren (=50% extra) en meer koperbuis aanbrengen. Daarvoor zal de boiler waarschijnlijk ook 25% hoger gemaakt moeten worden.

Op dit moment heb ik er trouwens al 12 m³ hout in verstookt.
Na het stookseizoen dus kijken hoe het systeem zich heeft gehouden en de noodzakelijke wijzigingen aanbrengen.

Ik heb wel een voorwaarde:
De rookgastemperatuur mag niet teveel dalen, want dan ga je een condenspluim zien. Die is nu alleen even zichtbaar bij opstoken bij koud weer. Hoewel je eigenlijk niets ruikt van de houtstook, wil ik ook graag dat je niets ziet. Ik woon midden in een groot dorp met ook wat hoogbouw om mij heen. En tot op heden vraagt de omgeving zich nog steeds af wanneer ik eigenlijk stook. Want ze zien mij wel veel hout aanslepen, maar zelden of nooit de pijp roken. En dat moet zo blijven.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Op de laatste foto's zie je trouwens nog twee 'gadgets".
Op de BBR staat een rode ton. Die zullen de meeste herkennen als een expansievat. Het rubbervlies daaruit heb ik gebruikt om de expansieruimte van de boiler af te dekken tegen verdampen van water.
Vervolgens heb ik de bovenkant van het expansievat aan de onderzijde gelast, zodat deze rechtop blijft staan. Hierin verzameling is de as, met resterende gloeiende kooltjes.

Verder de houtkar, gemaakt van twee oude wielen, wat gaspijp en 15 mm cv-leiding. Geen tillen van hout meer, maar rijden.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Het laswerk is gedaan met een inverter lasapparaat 160Amp.. Die kosten tegenwoordig nog maar heel weinig. EN ze wegen niks meer.
De zware lassen (vuurpijpen) met 3,2 mm elektroden, al het plaatmateriaal verder hoofdzakelijk met 2,5 mm elektroden.
Het maken van allerhande openingen etc. in het metaal is gedaan met een plasmasnijder die je voor een weinig kunt kopen bij één van de Duitse supermarktketens hier ten lande.

Verder de slijptol met 125mm inox schijfjes, want daarmee kan je zo lekker vlot door 4mm staalplaat slijpen.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door kockie »

Mooi werk Albert!

Kun je de rookgassen niet zover terugkoelen zodat je géén pluim meer ziet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door JantjeV8 »

Ja ronduit mooi, en volgens mij ook gewoon goed gemaakt.
Ik probeer nog wel even de richting van je vuur/rookgas goed voor te stellen, die heb ik nog niet helemaal.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

schema_BBR_vuurpijp_cv.pdf
(9.45 KiB) 113 keer gedownload
Een schema van hoe de rookgassen gaan. Niet alle openingen/ kleppen etc. staan erop.
Gaat puur om de richting van de rookgassen.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef: 29 mar 2022, 00:01 Kun je de rookgassen niet zover terugkoelen zodat je géén pluim meer ziet?
Ik weet niet precies vanaf welke temperatuur ik geen pluim zal zien.

Wanneer de extra vuurpijpen zijn gemonteerd en de extra koperen buis voor warmte-afname, zal de rookgastemperatuur dalen t.o.v. nu.
Ik verwacht//hoop dan op max 150-160 graden C uit te komen.
Waarschijnlijk zal er dan ook nog geen pluim te zien zijn.
Zodra de rookgassen nu boven 120 graden C komen, zie ik ook geen condenspluim meer.

Meten in de rookgassen, net voor de schoorsteen is trouwens wel meer secuur.
Meten op de pijp scheelt 25-30 graden C (lager). In de gasstroom zelf is het gewoon toch wat warmer dan dat je buitenop de pijp kunt vaststellen.
Change, before you have to.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door pelletpower »

Heel mooi stukje werk. En het bewijst maar weer eens hoe goed het ontwerp is, bedankt Peter.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: BBR200 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

De BBR is absoluut een fantastisch ontwerp.
Mooie verbranding, bijna geurloos. Dat laatste is ook wel afhankelijk van de houtsoort.

Maar als ik eerlijk ben, zou ik een BBR niet in de woonkamer willen hebben.
Hij brult toch behoorlijk als de verbranding goed op gang is.
Ik weet niet of dat ook zo hoorbaar is in een model met een bell.
Naar mijn idee komt het meeste geluid uit de luchtinlaten. Dus verwacht ik dat je het ook hoort in zo'n BBR.

(ik ben wel gevoelig voor geluiden, dat telt ook mee in mijn beoordeling)
Change, before you have to.
Plaats reactie