elektrisch boilertje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

elektrisch boilertje

Bericht door Woz »

Ik stel even deze vraag om zeker te zijn dat ik niets over het hoofd zie.

Huidige situatie: boiler 100L verwarmd via spiraal in boiler opgewarmd door gasketel.
Die staat nu ingesteld dat die 1x per dag een opwarmcyclus doet tot 60gr. Daarmee verbruiken we 6m³ gas per maand.
Boiler is aan de koude inlaatzijde voorzien van een veiligheidsklep en een sanitair expantievat.

Ons warmwaterverbruik is relatief laag: manueel afwassen en paar keer per week kort douchen met spaardouchekop, 3 personen.
En we zijn ook wel regelmatig eens een paar dagen weg van huis waardoor de boiler eigenlijk nutteloos warm blijft.

Nu heb ik het idee om aan de uitgang van de bestaande boiler een elektrische boiler van 10L in serie te plaatsen. 10L warm water op 60gr lijkt mij voldoende voor een afwasje of een korte douche.
Dit in combinatie met drukknop, timertje en een duidelijke temperatuurdisplay. Op die manier moet je als je warmwater nodig hebt bewust op de knop drukken om een opwarmcyclus te starten. Boiler hangt in de berging in de looproute en is gemakkelijk bereikbaar.
Dus: wil je afwassen of douchen: eerst even op de knop drukken en na +/-20min kan je aan de gang.

Grote boiler mag gewoon blijven en kunnen we bijschakelen als we toch eens een grotere hoeveelheid warm water nodig hebben. En steeds een voorraadje van 100L drinkwater voorhanden voor als er eens een probleem zou zijn met de watertoevoer vind ik ook wel mooi meegenomen.

Mijn uiteindelijke vraag: is het bestaande veiligheidsventiel en expantievat voldoende voor wat betreft de veiligheid? Dus gewoon elektrisch boilertje er tussen plaatsen in de warmwaterleiding?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: elektrisch boilertje

Bericht door LeaD »

Heeft de boiler van 100 L een merk ? Of een foto ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: elektrisch boilertje

Bericht door Woz »

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: elektrisch boilertje

Bericht door LeaD »

Boiler 30 cm van de muur verwijderen en omwikkelen met 2 x 15 cm isolatiedeken . Deksel ook isoleren natuurlijk . De isolatiewaarde van dergelijke boilers neemt af met de tijd . Je kan dit zien op de plaats onderaan waar de witte mantel niet goed aansluit met de grijze bodemplaat . Als je tegen de mantel tikt op die plaats zal je wit/geel poeder er van tussen zien vallen .

Wens je elektrisch te verwarmen omdat u elektriciteit op overschot heeft, kan je op de plaats waar de thermostaat en de voeler zit deze vervangen door een natte weerstand met de bijhorende voelerbuis waar de thermostaat en voeler terug inpassen . Deze zit dan halverwege en je warmt dan 50 L op . Op die plaats zie je tevens ook hoe dun de isolatiemantel maar is .

Over het bestaande expansievat heb je geen volume vermeld .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: elektrisch boilertje

Bericht door Paul Joosten »

Hoeveel liter warm water per minuut gebruik je maximaal? Mijn ervaring met een bespaardouche met 6 à 7 l/min is dat een 10,6 kW doorstroomboiler dat ook aankan. Hoef je helemaal niets warm te houden, dus ook geen verlies. Nadeel: je verbruikt op dat moment wel even 3x16A en dat kan niet elke huisinstallatie straffeloos leveren.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: elektrisch boilertje

Bericht door Woz »

Is inderdaad ook een goede denkpiste, bedankt!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: elektrisch boilertje

Bericht door Woz »

Paul Joosten schreef: 13 mar 2022, 16:58 Hoeveel liter warm water per minuut gebruik je maximaal? Mijn ervaring met een bespaardouche met 6 à 7 l/min is dat een 10,6 kW doorstroomboiler dat ook aankan. Hoef je helemaal niets warm te houden, dus ook geen verlies. Nadeel: je verbruikt op dat moment wel even 3x16A en dat kan niet elke huisinstallatie straffeloos leveren.
Is ook een oplossing.

Maar in België niet aan te raden door de invoering van het capaciteitstarief. Als je piekvermogens >2,5kW veroorzaakt dan betaal je meer netkosten, wordt geregistreerd door de digitale meter.

Ik heb hier een mono 230V/40A aansluiting maar de volledige woning zit nu na een 20A automaat inclusief verwarming met lucht/lucht warmtepomp.

Bedoeling is dus om warmwatervoorziening daar nog bij te krijgen en dan kan de gasaansluiting helemaal weg.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: elektrisch boilertje

Bericht door Woz »

LeaD schreef: 13 mar 2022, 15:35 Boiler 30 cm van de muur verwijderen en omwikkelen met 2 x 15 cm isolatiedeken . Deksel ook isoleren natuurlijk . De isolatiewaarde van dergelijke boilers neemt af met de tijd . Je kan dit zien op de plaats onderaan waar de witte mantel niet goed aansluit met de grijze bodemplaat . Als je tegen de mantel tikt op die plaats zal je wit/geel poeder er van tussen zien vallen .

Wens je elektrisch te verwarmen omdat u elektriciteit op overschot heeft, kan je op de plaats waar de thermostaat en de voeler zit deze vervangen door een natte weerstand met de bijhorende voelerbuis waar de thermostaat en voeler terug inpassen . Deze zit dan halverwege en je warmt dan 50 L op . Op die plaats zie je tevens ook hoe dun de isolatiemantel maar is .

Over het bestaande expansievat heb je geen volume vermeld .
Langsgeweest bij de groothandel en een elektrisch verwarmingselement voor dit type boiler is niet meer te krijgen, leveringsproblemen...
20220418_200844.jpg
Daarom een 15L boilertje gekocht (1200W)

Mijn idee staat uitgebreid beschreven in de startpost. Kort samengevat: boilertje wil ik plaatsen tussen de uitgang van de huidige boiler en de warmwater-collector. Maar moet ik dan een tweede overstortklep plaatsen op de koude kant van het boilertje of zal de bestaande op de koude kant van de grote boiler ook zijn werk doen?
Plaats reactie