Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me (op dit forum) een paar avonden verdiept in het thema houtkachel-CV integreren met de bestaande CV installatie op aardgas.
ik heb recent een buffervat en een HOUT-CV kachel gekocht die ik voor de volgende winter (2022/2023) aangesloten wil hebben.
Na wat omzwervingen vind ik toch niet direct een antwoord op mn vragen, daarom nu toch maar even een "nieuw draadje"
Mocht ik hier iets aanzwengelen dat al 100 keer behandeld is dan excuses, wellicht wil iemand mij dan naar bestaande draadjes verwijzen?

Het doel is om het optimale rendement te halen uit het gestookte hout (Zo min mogelijk energieverspilling)

hier dan mijn vragen:
- wat is beter, de hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen van het buffervat (en de bestaande CV installatie te laten "putten" uit het verwarmde bufferwater, of toch rechtstreeks op het buffervat zelf aansluiten. (mijn buffervat heeft 2 onder-spiralen waarbij het onderste spiraal een kleinere diameter buis heeft dan degene er vlak boven) - ZIE BIJLAGE
- wat is de handigste regeling om er voor te zorgen dat de CV-ketel niet "aanspringt" als het buffervat warm genoeg is om mn huis te verwarmen (en dus de pomp van het vat geactiveerd wordt) en bij welke temperatuur zou dat zijn? (bv vat temperatuur boven 40 gr ? of > 60 gr?)
- ik neem het bijgevoegde hydraulisch schema als leidraad maar ik vraag me af of dit wellicht te simpel is voor mn doel. (ZIE BIJLAGE)
- een alternatief hierop dat soms wel en soms niet schijnt te werken, is het warme water van je vat in de retour v/d ketel in te voeren, ik heb een N*F*T trendline ketel wellicht weet iemand of dit type warm retour-water accepteert? En kan iemand evt adviseren of dit wel of niet een goed idee is of welke condities een succes-rol spelen.


Mijn situatie:
- bovengenoemde ketel met daarop aangesloten :
- 5 radiatoren met thermostaatknop
- vloerverwarming in huiskamer en badkamer (5 groepen)
- recent aangeschaft :
- houtkachel CV aansluiting ca 7,5 KW waterzijdig / ca 3,5 KW directe straling
- super goed geïsoleerd buffervat 500L / 3 spiralen, (bovenste is voor ww/ douchen) ZIE BIJLAGE
- buffervat komt uit Finland en is vierkant om ruimte te besparen

Alvast bedankt voor evt. hulp

vr gr

Hans
Bijlagen
aansluitschema-cv-houtkachel-met-buffer.pdf
(31.7 KiB) 198 keer gedownload
Laatst gewijzigd door hansvs op 13 mar 2022, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

AKVA-Jaspi-GTV-HYBRID-500.JPG
blijkbaar is het plaatje vh buffervat niet geupload bij het eerste bericht , hier dan alsnog

gr
HAns
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door Ramon »

Het voordeel van een cv kachel aansluiten op een spiraal in je buffervat is, dat het een gescheiden systeem is. Sommigen vinden dat fijn.

Nadeel in mijn ogen:

Als je "leeg" bent, duurt het langer voor je warm water bovenin je buffervat hebt. Het warme water stijgt immers door je koude water naar boven en zorgt voor vermenging.
Mijn "vulpunt" van mijn houtkachel op mijn buffervat, is dezelfde als mijn "leegtrekpunt" voor mijn vvw/radiatoren circuit.
Zodra er warm water op die plek geleverd wordt door de houtvergasser, kan mijn huis verwarmd worden. Hij trekt het dan direct uit de houtvergasser, nog voor het in het buffervat beland.
Kan een voordeel zijn.

Ook heb je 2 expansievaten nodig, 2 gescheiden circuits.

Er zitten als het goed is 2 tempsensoren op je cv ketel.
1 die meet hoe warm het water is voordat het door de warmtewisselaar van je cv ketel gaat, en 1 die meet hoe warm het er uit gaat.

Het beste werkt (ik heb het niet getest, maar uit betrouwbare bron vernomen) om de eerste sensor, te verplaatsen naar de buffervat uitgang. Zo slaat de cvketel geen paar sec aan. Ik weet alleen niet of de pomp blijft draaien van de cv. Het zou kunnen dat de cv ketel denkt, dat het retourwater nog te warm is, nogmaals: geen ervaring mee. Zou je mee moeten experimenteren. Misschien iemand die er wel ervaring mee heeft hier? Kan ook per cv ketel verschillend zijn.
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Hallo Ramon , dank voor je reactie.
Ik was nog vergeten te vertellen dat ik 2 draadloze thermostaten heb : 1 x in de huiskamer en 1 x in de badkamer die de groepen op de verdeler van de vloerverw. aansturen ( 1 op de enkele groep badkamer en 1 op de 4 groepen huiskamer)
als ik zou kiezen voor scenario : CV ketel en Houtkachel beide op het vat zelf aansluiten (zoals jij dat hebt) dan vraag ik me af hoe ik dan regel dat de CV ketel pas weer aanspringt als het buffervat "leeggetrokken" is en hoe ik het warme water van het buffervat rondgepompt krijg als de CV niet aan moet springen . beide warmtebronnen zouden dan nl aangestuurd moeten worden door dezelfde thermostaat , maar niet tegelijkertijd, vandaar dat ik dacht dat de warme kant van het buffervat aansluiten op de retour van de ketel een goed idee was. (dan regelt mn thermostaat of de pomp van de ketel moet gaan werken)
In dat geval zou ik een 3 wegklep en een mengventiel toepassen. de 3 wegklep om te voorkomen dat als ik niet stook mn CV ketel water uit het vat krijgt en hem gaat opwarmen en het mengventiel om het water naar de retour vd ketel niet warmer te laten zijn dan 50 a 60 gr.

Hoe heb jij dat geregeld? Kan je wellicht via dit draadje jouw hydraulische schema delen?

dank alvast
Hans
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door Ramon »

Wat je zegt klopt.

Ik had mijn cv ketel gebypasst. Ik heb geen gas meer, en ook geen cv ketel.

Het nadeel van bypassen is dat je 2 pompen nodig hebt, en de regeling moet kunnen switchen, van buffervatpomp naar cv ketel.

Het nadeel van cv ketel op buffervat is dat je idd iets met een 3 wegklep "moet" doen, anders loopt je water altijd via je buffervat.

Het kan ook zonder 3 wegklep. Als het goed is wordt je retourwater niet verschrikkelijk warm, dus wordt je buffervat minimaal opgewarmd via cv ketel.

Je gaat namelijk hoog uit je buffervat naar je cv ketel, dan naar je verbruikers (vvw en radiatoren) en daaruit weer terug naar de lage buffervat in aansluiting. Met een beetje geluk wordt dat water 25 a 30 graden. Als je veel ondergedimensioneerde radiatoren hebt, kan het 40 graden worden...
Griend
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2022, 13:24

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door Griend »

Dag Allemaal,

Ik lees de topics over cv kachels al een tijdje mee en heb uiteindelijk besloten op mij ook aan te melden op dit form.

Ook ik zit na te denken over een vergelijkbare opstelling zoals Hans beschrijft. Mijn idea is om aan de verbruikers zijde niet gebruik te maken van een extra pomp maar van de cv ketel zelf. De retour van de cv zijde zal bijgemengt worden met warmwater vanuit het buffervat doormiddel van een mengventiel. Deze temperatuur wil ik iets hoger zetten dan de temperatuur van de CV ketel waardoor de brander niet aan zal slaan maar de pomp zal blijven draaien. In iedergeval dat is het idee, mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag. Ik weet dat de cv ketel in deze situatie altijd over het buffervat zal draaien, dit zie ik niet als een probleem omdat ik verwacht de buffer altijd op temperatuur te hebben. Wel wil ik een by-pass installeren die handmatig in te stellen is.

Zie ik iets over het hoofd/ heeft er iemand nog tips?

Groeten Griend
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door kockie »

Forumlid Bonkelaar gebruikte deze methode.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage aan mijn "draadje"

Ik heb besloten om het buffervat zelf te gaan "voeden"met de CV-houtkachel en dus niet via de ingebouwde spiralen.
verder ga ik de aanvoer van warm bufferwater niet op de CV keter retour zetten.
ik onttrek het door de houtkachel verwarmde buffer-water mbv een extra aan te schaffen pomp die ik laat draaien zodra het water in het buffervat warmer is dan (ik denk) 55 graden. dit optimaliseer ik later nog wel . ik ga dat doen met een pompschakelaar die een sensor boven in het vat heeft , als de pompschakelaar de pomp aanzet zorgt een extra (daar parallel op aangesloten) relais er voor dat het kabeltje v de thermostaat naar de CV ketel onderbroken wordt. de pompschakelaar zorgt er ook voor dat de pomp in het warme seizoen af en toe gaat draaien zodat hij niet vast loopt.

via de bekende eenrichtingskleppen zorg ik er voor dat bufferwater niet de ketel in kan stromen en vv. verder sluit ik een mengventiel op het vat aan dat er voor zorgt dat het buffer-vat-water in de cv installatie ook niet te warm kan worden (ergens tussen 60 en 70 gr max) zo stroomt er gedoceerd water uit het vat.
op alle radiatoren zitten thermostaatkranen dus "ongebruikt " warm water stroom terug in het vat, ik maak wel een by-pass in het systeem zodat als toevallig alle kranen afgeknepen zijn de pomp toch zijn druk kwijt kan .

Dit is de theorie , kijken wat de praktijk uitwijst :-)
Als iemand met veel ervaring dit leest en denkt: niet doen! of "je vergeet iets belangrijks "dan hoor ik dat uiteraard graag alsnog.


groet
Hans
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Nog even een vraag aan Kockie
je schrijft : Forumlid Bonkelaar gebruikte deze methode.
heeft dit forumlid hier evt. een waterstroom schema van gepubliceerd op dit forum zo je weet?

gr
Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door kockie »

Wel foto's en beschrijvingen. In ieder geval van zijn manier van de ketelpomp gebruiken en ook van zijn zelf samengestelde mengventielen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door LeaD »

hansvs schreef: 26 mar 2022, 14:47 op alle radiatoren zitten thermostaatkranen dus "ongebruikt " warm water stroom terug in het vat, ik maak wel een by-pass in het systeem zodat als toevallig alle kranen afgeknepen zijn de pomp toch zijn druk kwijt kan .
Pomp hoeft zijn druk niet kwijt te kunnen, bijpas zorgt alleen voor extra energieverlies ( er wordt meer massa verplaatst ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door pelletpower »

Ik zou naast de thermostaatkranen toch graag een kamerthermostaat hebben waarmee de pomp stil gezet wordt. Je moet nogal goed geisoleerd zijn wil je in jouw opstelling niet een hoop verlies genereren.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door Ramon »

pelletpower schreef: 27 mar 2022, 11:27 Ik zou naast de thermostaatkranen toch graag een kamerthermostaat hebben waarmee de pomp stil gezet wordt. Je moet nogal goed geisoleerd zijn wil je in jouw opstelling niet een hoop verlies genereren.
Ja, warm water ongebruikt rond laten stromen, is als je auto dag en nacht stationair laten draaien, voor het geval dat je je auto nodig hebt.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hein uut mooi drente »

Hier heb ik ook aangesloten volgens bonkelaar principe. Werkt perfect vind ik.
Kamerthermostaat stuurt de cv ketel aan bij warmtevraag.
Cv pomp gaat draaien en haalt warmte uit de buffer, met een mengventiel op 45 graden.
45 graden water word ingebracht in de retour van de cv ketel die ingesteld is op 40 graden zodat de cv denkt dat hij niet hoeft bij te verwarmen. Ondat er nog wel warmtevraag is blijft de cv pomp draaien.
Retour naar buffer is ongeveer 23 graden.

Hele buffercircuit is af te sluiten met 2 kogelkranen en dan is cv bedrijf op gas gewoon mogelijk (ziekte of afwezigheid).
wie een gat graaft voor een ander is machinist
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door LeaD »

Je kan de thermostatische kranen ook vervangen door klokgestuurde thermostatische kranen .

Zo iets bvb. https://www.toolstation.be/honeywell-ho ... j4QAvD_BwE
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie