Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door pelletpower »

hein uut mooi drente schreef: 27 mar 2022, 14:30 Hier heb ik ook aangesloten volgens bonkelaar principe. Werkt perfect vind ik.
Kamerthermostaat stuurt de cv ketel aan bij warmtevraag.
Cv pomp gaat draaien en haalt warmte uit de buffer, met een mengventiel op 45 graden.
45 graden water word ingebracht in de retour van de cv ketel die ingesteld is op 40 graden zodat de cv denkt dat hij niet hoeft bij te verwarmen. Ondat er nog wel warmtevraag is blijft de cv pomp draaien.
Retour naar buffer is ongeveer 23 graden.

Hele buffercircuit is af te sluiten met 2 kogelkranen en dan is cv bedrijf op gas gewoon mogelijk (ziekte of afwezigheid).
Is het niet zo dat je water uit de buffer door de rookgasww van je cv gaat? Als dat zo is, dan ben je de gascv schoorsteen aan het verwarmen. Dat is dan ook de enige beer op de weg die ik zie. Verder inderdaad perfect. Wel buffer en gascv dicht bij elkaar. Dat is tegenwoordig niet vaak zo.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door LeaD »

Als de rookgasww in inox is uitgevoerd zal het verlies van 45°C omloopwater nog wel meevallen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Bedankt weer voor alle reacties, ik begin nu toch weer te overwegen om het bonkelaar principe toe te passen, ik heb toch nog een paar vragen.
- zou iemand van jullie die zegt dat hij het bonkelaar principe hebben toegepast bereid zijn om zijn aansluitschema (waterstroom/electra) met me te delen? Dat zou veel inzicht verschaffen en leerzaam voor me zijn.
tav reactie Hein:
- als je de ketel voedt met water van 45 graden dan is dat toch niet warm genoeg voor mn radiatoren? dan moet dit toch alsnog met aardgas deels verwarmd worden tot 60 gr? als ik dat goed begrepen heb , betekent dit dan : verhoog de ingevoerde retour-warmte in de ketel naar 55 a 60 graden? en werkt het principe dan nog steeds?
- kan ik ook de temperatuur op de retour van mijn N*F*T trendline ketel instellen? heeft die ook deze voorziening? (ik dacht altijd dat je je waterstroom per radiator tot een ideale waarde moest afknijpen om een bepaalde retour temp. te bereiken.)
- hoe heb jij een retour buffer temperatuur van 23 gr bewerkstelligd? is dat gewoon toevallig wat het is, in jouw situatie of heb je dit allemaal afgesteld , ergo je hebt daar controle op. en zo ja hoe?
Groet
Hans
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hein uut mooi drente »

pelletpower schreef: 27 mar 2022, 19:43 je water uit de buffer door de rookgasww van je cv gaat? Als dat zo is, dan ben je de gascv schoorsteen aan het verwarmen. Dat is dan ook de enige beer op de weg die ik zie. Verder inderdaad perfect. Wel buffer en gascv dicht bij elkaar. Dat is tegenwoordig niet vaak zo.
Had me dit nooit gerealiseerd maar is idd zo dat er warmte verloren gaat door de cv schoorsteen, bedankt voor de tip.
Van de zomer verbouwen , moest toch want de atmos is na 23 levensjaren moe en versleten en bijna oud ijzer.
Vervanging van de atmos is nog niet bekend.

Buffer van 2000 liter staat helaas samen met de houtvergasser op 25 meter leidinglengte van de cv af in de werkplaats.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hein uut mooi drente »

hansvs schreef: 02 apr 2022, 07:58 Bedankt weer voor alle reacties, ik begin nu toch weer te overwegen om het bonkelaar principe toe te passen, ik heb toch nog een paar vragen.
- zou iemand van jullie die zegt dat hij het bonkelaar principe hebben toegepast bereid zijn om zijn aansluitschema (waterstroom/electra) met me te delen? Dat zou veel inzicht verschaffen en leerzaam voor me zijn.
tav reactie Hein:
- als je de ketel voedt met water van 45 graden dan is dat toch niet warm genoeg voor mn radiatoren? dan moet dit toch alsnog met aardgas deels verwarmd worden tot 60 gr? als ik dat goed begrepen heb , betekent dit dan : verhoog de ingevoerde retour-warmte in de ketel naar 55 a 60 graden? en werkt het principe dan nog steeds?
- kan ik ook de temperatuur op de retour van mijn N*F*T trendline ketel instellen? heeft die ook deze voorziening? (ik dacht altijd dat je je waterstroom per radiator tot een ideale waarde moest afknijpen om een bepaalde retour temp. te bereiken.)
- hoe heb jij een retour buffer temperatuur van 23 gr bewerkstelligd? is dat gewoon toevallig wat het is, in jouw situatie of heb je dit allemaal afgesteld , ergo je hebt daar controle op. en zo ja hoe?
Groet
Hans
Helaas ben ik digitaal niet echt handig genoeg om schemas te maken.

Hier is 45 graden genoeg voor de vloerverwarming op de gehele benedenverdieping waar het gehele woonprogramma is, enkel boven slapen/wonen er nog 2 inwonende kinderen de radiatoren die boven staan kunnen de ruimtes warm genoeg krijgen voor studie of relaxen van de 2.
Bij extreme kou gaat de temp naar 50, de temp kan opgevoerd worden tot de max temp in de buffer. Is alleen niet wenselijk want dan verlaag je het rendement van je buffer.

Mijn cv ketel zit een draaiknopje op waarmee ik de temp kan instellen.

Die 23 graden is wat het is, wel heb ik veel slang in de vloer en veel groepen vloerverwarming en de pompsnelheid van de vvw op zijn laagst
wie een gat graaft voor een ander is machinist
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Hallo,

Nog even een algemeen vraagje:

ik probeer via een privébericht in contact te komen met Bonkelaar.
ik heb er nu 2 verstuurd (de 1e al weken geleden) maar die blijven in postvak uit staan en verhuizen niet naar verzonden items.
ook nog geen reactie van Bonkelaar gehad dus wellicht gaat er iets verkeerd of doe ik iets verkeerd?

kan iemand me op weg helpen?

dank alvast

groet
Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door kockie »

Berichten blijven in postvak uit staan tot ze geopend worden
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Aha , dat verklaart het.
Zou er nog een andere manier zijn om Bonkelaar ervan bewust te maken dat ik een bericht naar hem gestuurd heb?
(mogelijk heeft hij helemaal niet in de gaten dat er een bericht klaar staat)
gr
Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door kockie »

Buiten gaan schreeuwen? Ik zal 'm een email sturen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door bonkelaar »

Sorry mensen,
Ik kijk niet elke dag op dit forum.
Wat een eer dat er over mijn manier van bouwen wordt gepraat.
Contact met Hans is gelegd via pb.

Groet, Jos .
Griend
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2022, 13:24

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door Griend »

Dag Hans,

Al toegekomen om de installatie aan te sluiten? Ik lees dit topic al een tijdje mee en had gehoopt dat er nog een aansluitschema geupload zou worden. Is het gelukt om na uw contract met bonkelaar een technisch schema op te stellen (een schets is natuurlijk ook goed)?

Ik hoop deze informatie te gebruiken om mijn aangekochte nordic fire fortuna kachel aan te sluiten in ons klushuis. Echter zal dit nog even op zich laten wachten vanwege de isolatie werkzaamheden.

Groeten,
Griend
JensvK
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2022, 10:00

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door JensvK »

Griend schreef: 19 mei 2022, 23:58 Dag Hans,

Al toegekomen om de installatie aan te sluiten? Ik lees dit topic al een tijdje mee en had gehoopt dat er nog een aansluitschema geupload zou worden. Is het gelukt om na uw contract met bonkelaar een technisch schema op te stellen (een schets is natuurlijk ook goed)?

Ik hoop deze informatie te gebruiken om mijn aangekochte nordic fire fortuna kachel aan te sluiten in ons klushuis. Echter zal dit nog even op zich laten wachten vanwege de isolatie werkzaamheden.

Groeten,
Griend
Hier ben ik ook benieuwd na. Of om ook in contact te komen met Bonkelaar. Ik heb nu een CV-Haard aangesloten op een 500 liter buffervat die in mijn kelder staat. Kort circuit die gaat lopen wanneer retour temp in de kachel 40 graden is en over het buffervat wanneer deze 55 graden is. Nu ben ik nog aan het bedenken en kijken hoe ik het beste dat systeem kan koppelen aan mijn huidige CV-installatie ( vooral vloerverwarming en enkele radiators ). Toen ik het stukje over het mengventiel las lijkt me dat misschien wel de beste optie in mijn situatie.
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Hallo,

Poosje niet op dit forum gekeken, echter nu is dan toch het stookseizoen begonnen (na nog een paar ongebruikelijke warme weken in okt/nov 2022) en heb ik mijn installatie in de praktijk kunnen testen.
Het functioneert zoals ik gehoopt had, en mijn 1e bevindingen zijn dan ook positief, mijn buffervat is 500 ltr groot en ik merk wel dat je hem aardig vol moet stoppen met energie wil je er een tijdje plezier van hebben en ook natuurlijk om te voorkomen dat je alsnog te veel aardgas zit te verstoken.
Ik zal een mijn schema bijvoegen over enkele dagen.

Ik realiseer me tegelijkertijd dat ik nog maar net kom kijken en nog veel ervaring op moet doen en vast en zeker een beter verslag kan geven als ik een volledige winter heb gestookt.

Ik heb nog even een vraag aan evt andere lezers: als ik mn buffervat zo goed als helemaal vol met warmte heb zitten (ca 80 /90 graden dan loopt bij mij de druk op naar rond de 3 bar, veel te veel natuurlijk, mijn vermoeden is dat dit met het expansievat te maken heeft.
ik heb nu 1 expansievat in het systeem en dat is het expansievat dat al tijdens de cv ketelinstallatie geplaatst is jaren geleden
het is een klein vat en omdat alles met elkaar verbonden is (geen gescheiden systeem) had ik gehoopt de druk redelijk stabiel te kunnen houden met dit ene vat.
Wellicht weet iemand op dit forum of dit ijdele hoop is en ik toch een groter expansievat nodig heb, ook zou het vat natuurlijk defect kunnen zijn of de plastic zak (balg) binnenin het vat, wellicht iets leeggelopen kunnen zijn ...oppompen?)
misschien weet iemand dit?

gr
Hans
hansvs
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2022, 19:46

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door hansvs »

Tav Expansievat vraag .. laat maar , ik heb het al gevonden : expansievat inhoud moet 10 to 12% van je totale water volume zijn
in mijn geval dus ergens tussen 50 en 100 ltr en ik lees ook ergens dat iets overcapaciteit verstandig is

dus weet ik wat ik moet doen :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout/CV kachel aansluiten op de warmtewisselaar spiralen

Bericht door kockie »

Mooi zelf gevonden antwoord!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie