Hoge of lage temperatuur warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GerardK
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 16:48

Hoge of lage temperatuur warmtepomp

Bericht door GerardK »

Ik ben bezig om de volgende stap te zetten om 'los van het gas' te komen.
Woning: 2 onder 1 kap. Bouwjaar 1970. Dak, spouw, vloer, en verwarmingsbuizen onder de vloer geïsoleerd. Comfortspeed ventilatoren op mijn radiatoren en convectoren waar meeste warmte gevraagd wordt. Uiteraard dubbelglas en grotendeels HR++. Afgelopen winter, helaas niet erg koud, CV ketel op 40 graden laten draaien en T een graadje hoger gezet dan normaal. Dag-nacht temperatuur gelijk geschakeld. Geen enkel probleem om woning goed op temperatuur te krijgen en houden. :D

Nu de stap naar een warmtepomp, maar welke? 2 installateurs uitgenodigd voor gesprek en offerte, maar ik wil zelf ook goed voorbereid zijn.

Grote vraag of een LT warmtepomp mogelijk is zonder problemen, anders moet ik naar HT om echt zonder gas toe te kunnen, maar dan investering hoog en gebruikskosten door relatief lage SCOP???

Ik zat daarom te denken aan een NIBE F2120 wat volgens mij nog steeds een LT warmtepomp is, maar is geval noodzakelijk toch tot 65 graden aanvoer kan realiseren mocht het een keer nodig zijn. Alternatief is een hoge temperatuur warmtepomp als de NIBE S2125, maar gemiddelde SCOP over jaar aanzienlijk lager en daarmee minder aantrekkelijk.

Tussenstap van een hybride wil ik eigenlijk niet aan, omdat verwachting is dat binnen 10 jaar hier een warmtenet komt en gas helemaal verdwijnt. Dan moet ik wederom herinvesteren, want overgeleverd te zijn aan een monopolist met een warmtenet? :cry:

Ik ga nu advies vragen van installateurs, maar wellicht zijn er forumleden die mij een goed advies kunnen geven?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hoge of lage temperatuur warmtepomp

Bericht door TLS »

Als je nu ziet dat je voldoende warmte hebt met je cv ketel op 40°C, dan zou een warmtepomp toch niet warmer moeten gaan?
HT warmtepomp is gewoon twee-traps compressoren, single stage gebruikt al voldoende zou ik zo zeggen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Hoge of lage temperatuur warmtepomp

Bericht door prensel »

Volgens mij is de keuze voor LageTemperatuur alleen zinvol als je ook daarop afgestemd hebt met efficiente LT radiatoren en/of vloerverwarming.
Omdat je nu toevallig een zachtere winter hebt en je (oude?) HT radiatoren het 'goed' gedaan hebben op 40gr wil niet zeggen dat ze dat ook doen als de warmtevraag wat groter wordt in een koudere periode.
GerardK
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 16:48

Re: Hoge of lage temperatuur warmtepomp

Bericht door GerardK »

prensel schreef: 12 mar 2022, 20:28 Volgens mij is de keuze voor LageTemperatuur alleen zinvol als je ook daarop afgestemd hebt met efficiente LT radiatoren en/of vloerverwarming.
Omdat je nu toevallig een zachtere winter hebt en je (oude?) HT radiatoren het 'goed' gedaan hebben op 40gr wil niet zeggen dat ze dat ook doen als de warmtevraag wat groter wordt in een koudere periode.
Beste prensel,

Daarom ook mijn twijfel. De keerzijde is dat woningen, waaronder de mijne, uit de jaren 70 veelal een overcapaciteit aan HT radiatoren hebben. Daarom ook nog eens even ventilatoren eronder geplaatst zodat de hoeveelheid warmte via convectie toeneemt, maar wanneer is gnoeg genoeg?
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Hoge of lage temperatuur warmtepomp

Bericht door StefanG »

GerardK schreef: 12 mar 2022, 21:20
prensel schreef: 12 mar 2022, 20:28 Volgens mij is de keuze voor LageTemperatuur alleen zinvol als je ook daarop afgestemd hebt met efficiente LT radiatoren en/of vloerverwarming.
Omdat je nu toevallig een zachtere winter hebt en je (oude?) HT radiatoren het 'goed' gedaan hebben op 40gr wil niet zeggen dat ze dat ook doen als de warmtevraag wat groter wordt in een koudere periode.
Beste prensel,

Daarom ook mijn twijfel. De keerzijde is dat woningen, waaronder de mijne, uit de jaren 70 veelal een overcapaciteit aan HT radiatoren hebben. Daarom ook nog eens even ventilatoren eronder geplaatst zodat de hoeveelheid warmte via convectie toeneemt, maar wanneer is gnoeg genoeg?
Lijkt het mij niet zinvoller om de woning eerst energiezuiniger te maken? Even de gasketel nog gebruiken en het geld investeren in extra isolatie? (2050 moet ieder woning A-klasse zijn). En dan na 10 jaar heb je minder energie nodig van de stadsverwarming. En als je dat niet aanstaat dan toch overschakelen naar een LT-warmptepomp?
Plaats reactie