Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef: 27 feb 2022, 10:33
fietser schreef: 27 feb 2022, 09:22
Pietje schreef: 27 feb 2022, 00:02
Architecten weten echt niet alles. Ze zijn geen constructeur, ze zijn geen bouwfysicus. Het zou zomaar kunnen dat hij ergens iets gehoord heeft en dat nu als waarheid verkondigt.
Als je een dun laagje lichtleem aanbrengt, dan zal het heus niet nodig zijn om een dauwpunt berekening te maken. Maar met dikke lagen...? Ik weet het niet. De constructie koelt af, en vorst met natte stenen is niet duurzaam.
Ik zou denken dat een gemiddelde architect meer van bouwfysica weet dan de gemiddelde gebruiker op ecologieforum, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Ik neem daarbij aan dat ze op zijn minst een vak bouwfysica hebben gehad tijdens hun opleiding.
Wat een architect leert is om z'n ontwerpitems die constructief en bouwfysisch nergens op slaan, met zweverige teksten er doorheen te l*llen...

Mijn vak brengt me het jaar rond met architecten in aanraking, het gros er van kan amper het verschil tussen beton en staal onderscheiden en ontwerpt nog steeds spouwtjes van 100mm waarin je alles op moet lossen... Grote brureau's, met naam en faam, bedroevend denk- en werknivo. Kleinere bureau's willen nog wel eens wat van je aannemen, maar dan wordt het veelal een stroef proces..

Nee, verwacht daar niet te veel van.
Nu ze minder werk hebben (of er studeren er teveel af) nemen de gemeenten ze in dienst voor een aantal dagen per week als omgevingsambtenaar …….
Ze wanen zich nog steeds architect en bemoeien zich met het ‘plaatje’. Bouwkundig stelt het inderdaad niets voor.

Nog leuker wordt het als ze, de arch. zich met ‘tiny’ bezig moeten houden en dan het bouwbesluit en nu ook de BENG willen integreren. :mrgreen:

Gelukkig bestaan er voor de zelfbouwer mogelijkheden om af te wijken, maar daar gaat de gemeente en ook de architekt je niet op wijzen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Krelis »

Pietje schreef: 27 feb 2022, 20:39 Ik verwacht niet dat je nog gaat lezen, maar voor het geval je dit draadje toch nog een keer naleest... ;-)
fietser schreef: 27 feb 2022, 09:22... op dit moment wordt de te isoleren ruimte al enkele jaren niet meer gebruikt en dus ook niet verwarmd. Dat zou dan ook slecht moeten zijn. Ook onze garage die uit gemetselde muren bestaat wordt nooit verwarmd (daar is uberhaupt een verwarming), maar die muren zijn ook niet kapot gevroren.
Als je een ruimte niet verwarmt en er niet langdurig verblijft, dan is er geen dampdruk. Als je een ruimte verwarmt, dan kan er meer vocht in deze warme lucht oplossen, en als je dan die ruimte gebruikt (ademen, koken, was drogen, douchen etc) dan gaat er ook veel meer vocht in deze lucht zitten als in de buitenlucht. Daarmee ontstaat er dampdruk: de vochtige lucht dringt de muren in, koelt af, waardoor de RV stijgt, en kan zelfs condenseren.

Dat is het proces waar jij mee te maken gaat krijgen als je met je lichtleem aan de slag gaat. Dat proces speelt zich nu niet af in je niet-verwarmde ruimtes, en daarmee zijn jouw conclusies onjuist.

Succes! We volgen je verrichtingen natuurlijk met belangstelling, kijken graag met je mee, laten ons graag positief verrassen en leren er graag ook van.
Dampopen bouwen vergt ook een volgorde van opbouw muur; van dicht naar meer open naar buiten. Een dampopnemende binnenmuur past daar in?

Veel (handmatig) ventileren moet m.i. De BENG (toekomst) wil alles smart geregeld zien, omdat de burger niet zelf verzint om een raampje open te zetten tijdens en na douchen :)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door JantjeV8 »

Krelis schreef: 28 feb 2022, 11:29 Nu ze minder werk hebben (of er studeren er teveel af) nemen de gemeenten ze in dienst voor een aantal dagen per week als omgevingsambtenaar …….
Ze wanen zich nog steeds architect en bemoeien zich met het ‘plaatje’. Bouwkundig stelt het inderdaad niets voor.

Nog leuker wordt het als ze, de arch. zich met ‘tiny’ bezig moeten houden en dan het bouwbesluit en nu ook de BENG willen integreren. :mrgreen:
Ja, zo ervaar ik het ook. Ik dacht na de reactie van Fietser al dat ik het mis had...
fietser schreef: 27 feb 2022, 12:25 Ik ga na dit soort reacties steeds meer twijfelen aan de geloofwaardigheid van een aantal forum deelnemers hier. Ik houd het voor gezien.
Ik leer graag, of nog liever, zou ontzettend graag het tegendeel ervaren... Ik zal in dat geval ook direct m'n mening openlijk bijstellen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Pietje »

Krelis schreef: 28 feb 2022, 11:41Dampopen bouwen vergt ook een volgorde van opbouw muur; van dicht naar meer open naar buiten. Een dampopnemende binnenmuur past daar in?
Inderdaad moet de dampopenheid naar buiten toe steeds groter worden. Bij lichtleem is dat niet het geval, maar de leem is in staat best een redelijke hoeveelheid vocht op te nemen. Als je een ruimte een paar keer per week gebruikt, dan gaat dat zeker goed omdat de muur tijd krijgt zonder dampdruk te drogen. Ga je de ruimte constant gebruiken, en de buitenmuur is behoorlijk dampdicht, dan komt daar vroeg of laat toch vocht, en dan ben ik benieuwd naar de gevolgen.

Een dampopnemende binnenmuur is leuk voor het stabiliseren van de RV, maar helpt de buitenmuur niet. Je wil het niet te droog hebben in de woonruimte, dus er is gewoon dampdruk.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Krelis »

fietser wil een idee bevestigd hebben denk ik.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door fietser »

Pietje schreef: 27 feb 2022, 20:39 Ik verwacht niet dat je nog gaat lezen, maar voor het geval je dit draadje toch nog een keer naleest... ;-)
fietser schreef: 27 feb 2022, 09:22... op dit moment wordt de te isoleren ruimte al enkele jaren niet meer gebruikt en dus ook niet verwarmd. Dat zou dan ook slecht moeten zijn. Ook onze garage die uit gemetselde muren bestaat wordt nooit verwarmd (daar is uberhaupt een verwarming), maar die muren zijn ook niet kapot gevroren.
Als je een ruimte niet verwarmt en er niet langdurig verblijft, dan is er geen dampdruk. Als je een ruimte verwarmt, dan kan er meer vocht in deze warme lucht oplossen, en als je dan die ruimte gebruikt (ademen, koken, was drogen, douchen etc) dan gaat er ook veel meer vocht in deze lucht zitten als in de buitenlucht. Daarmee ontstaat er dampdruk: de vochtige lucht dringt de muren in, koelt af, waardoor de RV stijgt, en kan zelfs condenseren.

Dat is het proces waar jij mee te maken gaat krijgen als je met je lichtleem aan de slag gaat. Dat proces speelt zich nu niet af in je niet-verwarmde ruimtes, en daarmee zijn jouw conclusies onjuist.

Succes! We volgen je verrichtingen natuurlijk met belangstelling, kijken graag met je mee, laten ons graag positief verrassen en leren er graag ook van.
Allereerst vind ik het vreemd dat er over "jij" en "we" gesproken wordt. Ben ik dan een afzonderlijke entiteit en zijn de rest van deze forumgebruikers 1 gezamenlijke entiteit?

Verder heb ik van een andere forumgebruiker begrepen dat de bijdrage van vocht in een muur grotendeels door regeninslag en niet leefvocht wordt bepaald. Als je dat ook meeneemt dan verwacht ik dat mijn vergelijking misschien wel klopt. Verder wordt er van leem, houtwolvezel e.d. beweerd dat ze tot zekere hoogte (houtwolvezel 20%) van het eigen gewicht aan vocht kunnen bufferen.

Ik stop nu met de discussie hier en ga zelf test uitvoeren voordat ik iets stellig ga beweren. Een theoretische basis is goed, maar hoe weet ik dat theorie en praktijk in mijn situatie overeenkomen?

Ik vraag mij ernstig af hoeveel praktijk ervaring en tests de mensen die regelmatig op dit forum reageren hebben gedaan. Ik heb die niet, maar ga daar wel wat aan doen, voordat ik dingen met veel zekerheid ga beweren en rare grapjes over schimmel ga maken.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Krelis »

Ik bouw momenteel een huis met eigen handjes. Verder vanaf1994 ervaring met )binnenshuis) leem en houtvezel. Ik hoor graag van je als er iets nieuws onder de zon is.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Lichtleem: wel of niet doen? En andere vragen over lichtleem

Bericht door Pietje »

fietser schreef: 04 mar 2022, 18:55Allereerst vind ik het vreemd dat er over "jij" en "we" gesproken wordt. Ben ik dan een afzonderlijke entiteit en zijn de rest van deze forumgebruikers 1 gezamenlijke entiteit?
Je bent het niet eens met een aantal mensen die het in deze draad wel met elkaar eens zijn. Die heb ik voor het gemak even 'we' genoemd.
Verder heb ik van een andere forumgebruiker begrepen dat de bijdrage van vocht in een muur grotendeels door regeninslag en niet leefvocht wordt bepaald. Als je dat ook meeneemt dan verwacht ik dat mijn vergelijking misschien wel klopt.
Er is een fenomeen dat heet 'dampdruk'. Heb je die term al eens onderzocht? Als je muur correct opgebouwd is (met dampschermen en wat al niet nodig is) dan klopt het wat deze forumgebruiker zegt. Als je de muur niet correct opbouwt (bijvoorbeeld isolatie aan de binnenzijde), dan zal je muur kletsnat worden en vol schimmel komen. Dan klopt het niet wat deze forumgebruiker zegt.
Verder wordt er van leem, houtwolvezel e.d. beweerd dat ze tot zekere hoogte (houtwolvezel 20%) van het eigen gewicht aan vocht kunnen bufferen.
Zeker, stro kan ook heel veel vocht bufferen. Maar de vraag is hoe lang ze dat kunnen, voordat er schimmel in komt. Oftewel; hoeveel vocht wil jij dat er in je natuurvezel-isolatie komt? Aangezien schimmel niet heel gezond is, zou ik proberen de vochtbuffering van de isolatie niet veel aan te spreken.

Bij het ontwerp van ons strobalen huis vond de EPC-rekenaar dat het mogelijk moest zijn strobalen onder een EPDM-dak (helemaal dampdicht) te plaatsen. Wat er in de winter aan vocht in zou op slaan, zou er in de zomer wel weer uit komen. Ik vond dat geen goed plan en heb een spouw gemaakt tussen de EPDM en de stro, met daaronder een waterdichte dampopen folie.
Ik vraag mij ernstig af hoeveel praktijk ervaring en tests de mensen die regelmatig op dit forum reageren hebben gedaan. Ik heb die niet, maar ga daar wel wat aan doen, voordat ik dingen met veel zekerheid ga beweren en rare grapjes over schimmel ga maken.
Oordeel zelf. http://onsecohuis.blogspot.com/p/2018.html En ik leer natuurlijk graag van jouw ervaringen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie