Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door peterberg »

Gebruik gewoon helemaal 150 mm vierkant. De overgang van vierkant naar rond is een vernauwing, ook j-tubes kunnen daar slecht tegen. Met deze grotere buis is er kans dat je toekomt met 1-2-4-5. Om dit te proberen zou je een ring van 150 mm hoog apart kunnen houden en die er op zetten als het ding brandt, dan kun je zien of het verschil maakt met of zonder.
Die formule is gerekend dat er gemeten wordt in het hart van de buis. Dus in stroom richting gezien van bovenkant feed tot op hart van de tunnel, van hart feed tot hart riser en van hart feed tot eind riser. Op deze manier is de tunnel korter dan je zou verwachten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Vandaag tijd gehad om verder te doen.
Bij gebrek aan vierkante buis werd het ronde met binnendiameter 150mm.
Ik ben gestart met een T. Daar een bocht op. Werkt fantastisch goed. Extreme hitte, geen rook. Mooie verbranding.

Merci ecologie forum voor de tips
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

info@svendesmet.be schreef: 23 feb 2022, 13:48 Dag Peter
Dank voor de uitleg. Als ik het goed begrijp dan doet mijn rocket het dus eigenlijk helemaal niet slecht? Ik heb vlam tot in de bocht van de riser maar er echt uitslaan doen ze niet.
Wat met de kolen in de tunnel? Plaats ik beter een gaas zodat de assen in de invoer blijven of kan het geen kwaad als ze wat doorschuiven in de tunnel
Tot slot, het doel is deze rocket onder een leem pizza oven te plaatsen met de riser door de bodem om zo de koepel oven te verhitten zonder rechtstreeks te stoken in de oven. Maar ik lees dat je dit soort rocket maar een kort leven toeschrijft. Maak ik het beter van vuurvast beton? Want dan maak ik beter ineens een batch177...denk ik dan
Ik heb me enkele jaren geleden een klassieke pizza-oven gemetst met afvalmaterialen, zo'n rocket begint me ook wel te fascineren, maar ik denk dat je setup voor een pizza-oven niet gaat werken: je zal de dome goed verwarmen met de rocket, maar ik vrees dat de bodem niet heet genoeg(of pas na héél lang stoken) gaat worden en dat is toch wel een vereiste voor een goede pizza-oven.

Ik wil er nu ook een nieuwe bouwen, en om het wat compacter te maken denk ik aan een vuurbox onder de bakruimte met een rook-kanaal tot in de bak-ruimte. Beetje zoals jij wil doen met een rocket, maar mijn oven zou dan niet als rocket werken omdat de afmetingen niet kloppen. Enfin, 't is allemaal een beetje op 't gevoel en een beetje ervaring gebaseerd wat ik zeg....
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

bij nader inzien: aangezien je niet moet kunnen stoken in de bakruimte van je rocket-pizza-oven kan je deze ruimte vrij laag maken. Als je de hoogte beperkt tot ~20cm kan de warmte uit je rocket niet anders dan ook neerslaan op de bodem van de bakruimte en deze dus goed verwarmen.

Ik geloof toch in je idee! :D :D
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Ik heb het nu getest in een vat van 200l. En dat ging direct naar 180 graden. Dus ik denk dat de vloer wel mee zal verwarmen. En mits wat langer stoken gaat de temperatuur wel hoger zijn.
Idee is om de binnenruimte van de oven traditioneel te laten. Lukt het niet met de rocket, dan kan ik nog steeds gewoon hout in de oven zelf stoken en dan heb ik me toch maar mooi geamuseerd he
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

de sweetspot voor pizza's bakken is 250-320°C. Dit is nodig voor oa de bloem te laten karameliseren (de geur die in een pizzeria hangt). Als je die temperatuur niet haalt kan je evengoed in een keuken-oven bakken. Ik heb eens met een overschot deeg de volgende dag een pizza in mijn keuken-oven gebakken, dat trok op niks.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

De temperatuur is echt wel hoog hoor' net eens doorgestookt. Als ik een tak op de riser leg dan schiet deze al gauw in brand. Dus denk dat dat wel goed komt

Nu beginnen aan de oven....
Bijlagen
IMG_20220412_115711.jpg
1649757374751.jpg
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

ziet er goed uit, lijkt me inderdaad voldoende vermogen te kunnen leveren met die afmetingen. Kan je zo'n rocket een beetje moduleren, of brandt dit gewoon enkel volle bak? Eventueel denken aan een bypass/blowoff. Enig dingetje waar ik nog aan denk is dat zo'n rocket vrij hoge luchtsnelheden gebruikt, gaat er niet teveel as in de dome geblazen worden?

Uit welke materialen en hoe dik wil je de dome & bodemplaat maken?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Je regelt de verbranding met het hout dat je erin stopt hé. Weinig hout geeft zachte temperaturen.
Wat de assen betreft. Dat is zeer gering.
Ik zou de dome rondom 10cm dik maken in leem. En een schouw voorzien tegen de bodem zodat de hete lucht blijft hangen in de koepel. Schouw moet afsluitbaar zijn zodat de lucht als het ware gevangen zit eens je goed hebt doorgestookt. Zo is het althans bij mijn batch rocket in huis.
Schouw mag dunwandig zijn.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

gewoon leem? geen binnenwand-isolatie-buitenwand? Tja waarom niet, structuur met isolatie ed wordt al snel heel dik. Ik zou gewoon niet teveel op te warmen massa kiezen voor pizza-oven, duurt ook langer om op te stoken. Mijn brandkamer was destijds met volle klei-bakstenen opgebouwd. Dat was toch een uur tot anderhalf uur stoken alvorens die heet genoeg stond.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Hoi. Met traditionele leemoven bedoel ik:
Binnenzijde pure leem
Midden leem met stro
Buitenzijde pure leem, eventueel wat kalkpasta erover als finishing touch

Voor wat ik er reeds over las zou dit een goede opbouw moeten zijn. Alle feedback is uiteraard welkom. Ik zoek dit maar 1 keer te hoeven bouwen
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door TLS »

ik heb het destijds met ge-expandeerde kleikorrels geïsoleerd. Eén van de problemen is vocht dat zich ophoopt in de isolatie, en bij stoken er niet snel genoeg uit geraakt en uiteindelijk tot barsten leidt. Als ik er nog eentje bouw zou ik gewoon enkele spouwgaten voorzien zodat het vocht weg kan tijdens opstoken. Maar ik had begrepen dat leem-ovens sowieso niet in de regen mogen staan, dus zal dat probleem waarschijnlijk niet ontstaan.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Klopt. Leem moet onder afdak of op een frame dat verrijdbaar is. Ik denk dat het dat laatste gaat worden.
Merci vr de tips
info@svendesmet.be
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 mar 2021, 10:20

Re: Wat doe ik fout aan mijn rocketstove?

Bericht door info@svendesmet.be »

Na verschillende tests had ik niet de indruk dat er voldoende hitte zou ontstaan in de dome. Ondanks het feit dat rocket 150 hard gaat...
Vandaag heb ik een traditionele pizza leemoven gebouwd.
Wie weet waag ik me in de toekomst nog aan een rocket versie met de batch Rocket eronder maar voorlopig ga ik het hiermee proberen te doen.
Gr
Bijlagen
IMG_20220725_230043.jpg
Plaats reactie