Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Hallo allemaal.

Tijdens de nieuwbouw van ons huis hebben we een houtkachel laten installeren op cv. We gebruiken dat systeem nu al een aantal jaren naar volle tevredenheid! Doordat de kachel minder warmte afgeeft aan de ruimte (en de rest aan het cv systeem) is het systeem ook geschikt voor goed geïsoleerde woningen.

Het betreft een moedig fire tunnel 80 gekoppeld aan een 500 liter buffervat met een hygiëne spiraal eruit. Voor warm tapwater.

Sinds een tijdje hebben we nu een probleem met dit systeem en ik kom er niet meer uit;

Als ik de kachel aan steek dan gaat na een tijdje het pompje lopen (bij plm 55-60 graden gaat die aan) als het water dan warm genoeg is, dan gaat de driewegklep open en gaat hij water naar het buffervat verpompen. Ik was altijd gewend dat dat relatief vlot gaat; de temperatuur in dat vat loopt al snel op en zeker na een paar uur stoken heb je aan de bovenkant al een prima warmte bereikt. Het probleem is; dat is nu niet meer zo! Er lijkt wel warm water aan te komen bij het vat (leiding voelt heet), maar de temperatuur loopt zelfs na uren stoken eigenlijk helemaal niet op. Vervolgens gaat meerdere keren per avond de noodkoeling aan die koud leidingwater door de kachel laat lopen en in de kruipruimte loost.

Het systeem is recent goed ontlucht, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Wat zou ik nog meer kunnen doen?
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Correctie;

Nadat ik dit bericht heb getypt voel ik aan de leiding nabij het buffervat en die blijft zelfs na 2 uur gewoon koud.

Er komt nu dus helemaal geen warm water bij het buffervat aan.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Circulatiepomp draait nog goed ? Vermeld eens merk en type . Foto van het pompje mag ook .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ja volgens mij wel, maar het is wel het eerste waar ik aan twijfel. Maar hij draait wel gewoon, laat zich middels de knopjes ook goed bedienen. Ik zit een beetje te denken om die pomp te laten vervangen, maar dat vind ik nogal een gok want die dingen zijn best kostbaar zag ik al.
Bijlagen
9A24838D-1AC3-4CDE-A4F2-06F4F8E78CFF.jpeg
A7801F7C-2031-4107-A75E-ECED07FADC01.jpeg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel op CV

Bericht door kockie »

controleer eerst maar eens of de 3-wegklep het wel doet. Pompen gaan niet zo heel snel kapot

Waarom zit die ene kraan half dicht?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Die kraan had de installateur zo gezet, hij had er toen wel een uitleg bij maar ik kan het me zo niet meer herinneren. Hij staat nu weer open in ieder geval! (Foto’s zijn al eerder gemaakt)

Die driewegklep; dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik weet alleen niet hoe ik dat controleer. Ik heb vastgesteld dat bij zo’n 55 graden de pomp gaat draaien (warm water ook voelbaar in circulatie circuit). Als je dan nog een tijdje langer draait wordt de leiding naar beneden ook wel warm. Maar dat is niet per se heel consequent; vanavond werden beide kanten (aanvoer en retour) een graad of 40. Dat zou sowieso niet moeten gebeuren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Heeft u het dekseltje van de pomp opengemaakt en de draaizin vastgesteld ? Bij die laddomatpomp kan er een klevertje op de schroef zitten zodat u niet ziet dat het een schroef is . De draaizin staat in ieder geval afgebeeld op het deksel .
Kan u de foto's van iets verderaf nemen en de horizon bovenaan de foto laten ? Zo krijgen we een iets duidelijker beeld van de situatie .
Zitten de pompen en driewegverdeler in de kruipruimte ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Mocht 1 van de leidingen loeiend heet worden, dan zit de driewegklep vast . Zeker als de overstort in werking treedt, wat hier al werd aangegeven ( in de kruipruimte ) . Driewegkleppen sluiten niet af maar "verdelen" .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 02 feb 2022, 22:34 Heeft u het dekseltje van de pomp opengemaakt en de draaizin vastgesteld ? Bij die laddomatpomp kan er een klevertje op de schroef zitten zodat u niet ziet dat het een schroef is . De draaizin staat in ieder geval afgebeeld op het deksel .
Kan u de foto's van iets verderaf nemen en de horizon bovenaan de foto laten ? Zo krijgen we een iets duidelijker beeld van de situatie .
Zitten de pompen en driewegverdeler in de kruipruimte ?
Ik heb aan de pomp nog niets gedaan. Met "draaizin" bedoelt u kijken of de pomp gangbaar is in de juiste richting zoals aangegeven?
Ik heb foto's toegevoegd van de situatie. Zoals te zien betreft het een ingebouwde tunnelhaard met aan de linkerkant een luikje voor noodkoeling en ontluchter en aan de rechterkant pomp en driewegklep. De pomp en driewegklep zitten dus direct rechts naast de kachel ingebouwd. Er gaan vervolgens twee leidingen (aanvoer en retour) vanaf de kachel door de kruipruimte naar het buffervat in de garage. In de garage staat het 500L buffervat (andere foto).
LeaD schreef: 02 feb 2022, 22:45 Mocht 1 van de leidingen loeiend heet worden, dan zit de driewegklep vast . Zeker als de overstort in werking treedt, wat hier al werd aangegeven ( in de kruipruimte ) . Driewegkleppen sluiten niet af maar "verdelen" .
Tja, definieer "heet"; Ik heb een paar keer de temperatuur gemeten van de leiding en normaal gezien wordt deze zo'n 60 graden, en komt ook met ongeveer die temperatuur bij het buffervat aan. Ik denk dat dat ongeveer de goede temperatuur zou moeten zijn.
Voor de duidelijkheid; er zitten 2 verschillende veiligheidssystemen op: de eerste is een noodkoeling: die pompt koud leidingwater door de kachel en loost dat vervolgens in de kruipruimte als het water bovenin de kachel boven de 95 graden ongeveer komt. Het tweede is een overstortventiel; die reageert pas als het eigenlijk al te laat is; als de druk in het systeem te hoog op loopt. Deze loost zijn water dan eveneens in de kruipruimte. De reden waarom beide systemen in de kruipruimte lozen is vooral omdat de installateur bang was voor geuroverlast omdat de systemen natuurlijk normaal gesproken nooit gebruikt worden. Dan zouden syfons droog komen te staan.
Bijlagen
IMG_4919.JPG
IMG_3616.jpeg
IMG_3618.jpeg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Het systeem is recent goed ontlucht, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Waarom heeft u het systeem recent goed ontlucht?
Alles werkte toch goed? Dan hoeft het toch niet ontlucht te worden?
Ook als het na een paar jaar, opeens niet meer goed werkt, hoef je toch niet te ontluchten?

Ik vermoed dat u iets aan het systeem veranderd of gewijzigd heeft, waardoor er opnieuw ontlucht moest worden.

En nu werkt het niet meer...

Klopt dat?
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 03 feb 2022, 12:36
Het systeem is recent goed ontlucht, maar dat heeft het probleem niet verholpen. Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Waarom heeft u het systeem recent goed ontlucht?
Alles werkte toch goed? Dan hoeft het toch niet ontlucht te worden?
Ook als het na een paar jaar, opeens niet meer goed werkt, hoef je toch niet te ontluchten?

Ik vermoed dat u iets aan het systeem veranderd of gewijzigd heeft, waardoor er opnieuw ontlucht moest worden.

En nu werkt het niet meer...

Klopt dat?
Het systeem werkte altijd probleemloos tot ongeveer een paar maanden geleden. Opeens kwam er geen warm water meer aan bij het buffervat en de noodkoeling greep in. Die noodkoeling ging vlak daarna stuk; die bleef continu doorlopen. er is toen een installateur langs geweest die er een nieuwe noodkoeling op heeft gezet en het systeem heeft ontlucht omdat dat een verklaring zou kunnen zijn voor het probleem dat er blijkbaar geen water verpompt wordt. Er kwam toen overigens niet echt iets uit; zowel links bij de ontluchter als aan de rechterkant van de kachel kwam direct water tevoorschijn. Mijn opmerking mbt "systeem ontlucht" was vooral bedoeld als opmerking dat we vast hebben gesteld dat dat niet het probleem kan zijn.

Aan de setup van het systeem is buiten bovenstaande niets veranderd.

Ik wilde eigenlijk de installateur die het systeem heeft ingebouwd een paar jaar geleden vragen om de storing te verhelpen, maar die gaf aan pas over vele maanden tijd te hebben. Ik was daar heel erg teleurgesteld over, want voor de rest vond ik dat de installateur net werk geleverd had. Daarom ben ik gaan zoeken en is er iemand anders langs geweest. Die heeft dus de noodkoeling vervangen en lucht gecontroleerd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Dan zou ik idd het mixventiel checken of die koud water doorlaat.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Oke ik heb even op internet opgezocht; dat ventiel is aan de linkerkant open te draaien. Ik heb de afsluiters dicht gezet, en dan aan de linkerkant de "dop" van het mixventiel open gedraaid. Deze staat onder veerspanning, dus een beetje tegendrukken helpt om hem makkelijk los te draaien. Als je de "dop" er af hebt, komt er meteen thermostaat (hoe noem je dat ding?) mee naar buiten. DE logica die ik er van begrijp is dat dit ventiel normaal gesproken dicht gedrukt zit door de veer die in het ventiel zit en wellicht ook de waterdruk. Als de temperatuur oploopt zet deze thermostaat uit, waardoor de klep open gedrukt wordt en dus kouder water toelaat vanuit het buffervat.

De thermostaat was wel erg zwart (is dat normaal?), ik heb hem een beetje schoon gemaakt. Ik heb hem in een kopje heet water gelegd en de thermostaat zet dan goed uit. Om terug te gaan naar oorspronkelijke positie is wel druk nodig; dat gebeurt niet uit zichzelf. (is dat normaal? Ik vermoed dat dat in het ventiel door de veer gebeurt).

Thermostaat weer terug geplaatst en dichtgedraaid.
Bijlagen
IMG_3623.jpeg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Om u een idee te geven om een circultiepomp te ontluchten en of los te maken, zie youtube filmpje .
https://www.youtube.com/watch?v=FnNkrOK55JE
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door JantjeV8 »

ESL schreef: 03 feb 2022, 14:15 Om terug te gaan naar oorspronkelijke positie is wel druk nodig; dat gebeurt niet uit zichzelf.
Dus kapot. Dat ding hoort bij afkoeling geheel uit zichzelf terug te komen, zonder extra (veer)druk.
Plaats reactie