Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 27 okt 2022, 22:35 Ik vind het beschamend hoe hij met goed advies hier omgaat. Zeer beschamend.
Ik snap echt werkelijk niets van je agressieve houding. Ik ben juist heel dankbaar voor alle hints en tips die hier gegeven werden. Die hebben zeker bijgedragen aan het begrip van dit systeem. Tot gisteren beschouwde ik dit forum daarom als iets positiefs, en je agressieve houding voelt wel een beetje als een domper om eerlijk te zijn. Je doet alsof alle adviezen genegeerd zijn en alsof de wereld helemaal zwart/wit is in het zoeken naar de juiste oplossing. Dat is in mijn beleving niet zo en ik vind daarom een persoonlijke belediging totaal misplaatst, nog even los van het feit dat ik dat echt vreselijk asociaal vind om te doen.

ONTOPIC:

We hebben samen logisch nagedacht over wat de reden van de lucht kan zijn en of de ontluchter aan de linkerzijde van de kachel daarvan de hoofdoorzaak kan zijn. Nu bleek dat die lucht daadwerkelijk in het pomphuis zelf zat waardoor dus niet verpompt werd, heb ik me met de monteur afgevraagd of het wel uit had gemaakt als er een extra ontluchter in had gezeten. Immers; Als de lucht in de pomp blijft zitten en blijkbaar niet naar boven gaat, dan komt het bij geen enkele ontluchter aan, al zet je er 5 op. Sterker; als de lucht vanuit de pomp naar boven zou trekken, dan is de ontluchter op de kachel zélf de eerste die je tegenkomt. Ik heb nog stééds het idee dat een extra ontluchter aan de rechterzijde van de kachel bij aanhoudende problemen misschien iets extra zou kunnen helpen, maar dat is dan ook alleen maar omdat die uitgaande leiding een paar cm hoger zit dan de leiding waarop de ontluchter nu zit, en misschien ook omdat dat de laatste plek is waar het hete water langs gaat alvorens het weer bij de pomp aankomt.

Het is niet zo dat er opeens iets heel anders wordt gedaan dan het oorspronkelijke idee was; Die extra ontluchter kan nog steeds als extra worden toegepast. De vraag is alleen vooral of je dat direct al wilt doen of dat je eerst even afwacht of het nu ook weg blijft. Het heeft hier vóór ook jarenlang goed gewerkt. Je kunt daarmee proberen uit te sluiten of de lucht er door een plotselinge gebeurtenis in terecht is gekomen (zou te maken kunnen hebben met die noodkoeling en dat het water te heet is geworden..) of dat er iets in het systeem zelf zit waardoor er toch blijkbaar lucht in terecht komt. Het moet immers ergens vandaan komen.

Wat me iets blijft verbazen (En daarom twijfel ik ook nog steeds wat) het hele systeem heeft twee hoge punten; aan de ene kant bovenop het buffervat en aan de andere kant bovenop de kachel. Als je op beide plekken één ontluchter toepast, dan zouden alle lager gelegen delen van dat systeem in theorie nooit lucht kunnen gaan bevatten. Het verbaast me dus vooral dat die lucht op de een of andere manier in die pomp blijft hangen en dus niet naar boven trekt. Dat is immers gewoon een open verbinding.

Dus wees gerust; we proberen het eerst even zo, en als hetzelfde probleem weer zou gaan ontstaan dan weten we zeker dat er nog iets niet in orde is.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 28 okt 2022, 11:00 Wat me iets blijft verbazen (En daarom twijfel ik ook nog steeds wat) het hele systeem heeft twee hoge punten; aan de ene kant bovenop het buffervat en aan de andere kant bovenop de kachel. Als je op beide plekken één ontluchter toepast, dan zouden alle lager gelegen delen van dat systeem in theorie nooit lucht kunnen gaan bevatten. Het verbaast me dus vooral dat die lucht op de een of andere manier in die pomp blijft hangen en dus niet naar boven trekt. Dat is immers gewoon een open verbinding.
Mij verbaast het niets . Ramon heeft dat met een detail-tekening van Nordic Fire "perfect" aangetoond . Er zit momenteel op het CV-gedeelte van de kachel géén ontluchter . Het zit gewoon aan de verkeerde kant . Op de huidige plaats waar nu een ontluchter zit is géén cv-aansluiting aanwezig en mocht die er wel zijn, dan zit deze te laag en heeft het geen ontluchtende functie .

@Ramon : wat baat een kaars en bril als den uil niet zienen wil . ESL heeft dat perfect bewezen . Eigenlijk is het zonde om in dit topic nog enige moeite te steken .

Terloops, bij koken ontstaan dampbellen in het water . De inhoud is water in gasvormige toestand en geen lucht . Als de kachel kookt zal er nog geen lucht worden geïntroduceerd . Het blijft een raadsel hoe de lucht in het systeem is geraakt . Op zich geen probleem als er een goed werkende automatische ontluchting aanwezig is of aan toegevoegd wordt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 28 okt 2022, 11:00 Dus wees gerust; we proberen het eerst even zo, en als hetzelfde probleem weer zou gaan ontstaan dan weten we zeker dat er nog iets niet in orde is.
Het probleem zal zichzelf opgelost hebben . Maar dat is technologie voor de toekomst . :fff
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door JantjeV8 »

@Lead, het gaat niet OF en WIE gelijk heeft, maar de manier waarop met een ander omgesprongen wordt. Iemand die weinig kennis van iets dergelijks heeft, maar zich die kennis wel wil toe eigenen. Ja, dat kost tijd en moeite.

Het is de toon van de muziek dat bepaald of je blijft luisteren of juist niet.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

@JantjeV8, ik kijk niet naar de manier hoe Ramon antwoordt, wel inhoudelijk . Niet de denkers, maar de doeners . Ervaringen, positieven en negatieve , daar kun je wat mee .

Als er lucht in het systeem indringt zal op termijn de warmtewisselaar van de kachel verroesten . Dit is erg, en een aanslag op de veiligheid . Als het op veiligheid aankomt neem je geen risico's .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel op CV

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 28 okt 2022, 12:04 Het is de toon van de muziek dat bepaald of je blijft luisteren of juist niet.
Niets aan toe te voegen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Bericht gewist. Inhoudelijk reageren zonder beledigingen svp.
Laatst gewijzigd door kockie op 29 okt 2022, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nou dit dus.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Sandman79 »

Moderators, kan hier worden ingegrepen?
Ik heb echt geen behoefte om bagger te blijven moeten lezen.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 28 okt 2022, 11:40 Mij verbaast het niets . Ramon heeft dat met een detail-tekening van Nordic Fire "perfect" aangetoond . Er zit momenteel op het CV-gedeelte van de kachel géén ontluchter . Het zit gewoon aan de verkeerde kant . Op de huidige plaats waar nu een ontluchter zit is géén cv-aansluiting aanwezig en mocht die er wel zijn, dan zit deze te laag en heeft het geen ontluchtende functie .
Ik heb even terug gebladerd op welke detail tekening je precies doelt. Ik weet niet zo goed of ik helemaal begrijp waarom je zegt dat daarmee is aangetoond dat het nu niet goed zit, misschien ontstaat hier wat verwarring? Volgens mij halen we nu namelijk wat dingen door elkaar, of ik begrijp het niet goed; dat kan ook. Aan de linkerkant van de kachel zit de in- en uitgang van de koelspiraal. Daar zit óók een ontluchter. Maar toen werd de conclusie getrokken dat deze ontluchter op de koelspiraal zit. Ik denk dat dat niet zo is, of ben ik daarmee dan abuis? Die koelspiraal heeft toch helemaal geen ontluchter nodig, of wel? Zoals ik het zie, zit die ontluchter aan de linkerkant van de kachel rechtstreeks aangesloten op de warmtewisselaar bovenin de kachel. Dat wil dus zeggen dat lucht die zich in die warmtewisselaar verzamelt via die ontluchter er uit zou kunnen. Nou zou mijn beperkt technisch inzicht zeggen dat die ontluchter dan best helemaal bovenop de kachel had kunnen zitten in plaats van aan de zijkant, hetgeen nu zou kunnen betekenen dat er wat lucht bovenin die kachel zou kunnen ophopen. Dat probleem zou je met een ontluchter aan de réchterkant van de kachel een paar cm kunnen verkleinen, maar wordt nooit 0.

De reden waarom ik er aan dacht om een ontluchter op de uitgaande leiding van de kachel te plaatsen, is omdat die leiding een paar cm hoger zit dan de ontluchter links op de kachel. Die constructie was wat mij betreft niet bedacht omdat de huidige ontluchter niet op het CV systeem zou zitten. Als er dus een extra ontluchter geplaatst zou worden, dan betekent het in mijn beleving twéé ontluchters op hetzelfde systeem vlakbij elkaar.

Omdat die ontluchter in mijn beleving rechtstreeks op de warmtewisselaar zit (maar ik hoor graag als ik dat verkeerd zie?) begrijp ik niet waarom er lucht in de pomp kan blijven zitten terwijl die ontluchter dus hoger zit dan de pomp. Immers; waar je ook een ontluchter zou plaatsen (link of rechts op de kachel) dan zit hij altijd hóger dan de pomp.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Screenshot_20220219-110126_Office.jpg
Screenshot_20220219-110126_Office.jpg (14.83 KiB) 1199 keer bekeken
Beste ESL, teken eens zelf op het schema waar wat is aangesloten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Bij deze even een schetsje gemaakt van de huidige installatie. Ik hoop dat het zo duidelijk is, en ik hoop dat ik het goed getekend heb :mrgreen:
CV kachel installatie.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Zie je nu ook in dat er een luchtbel blijft boven het aansluitpunt van de automatische ontluchter ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ja, DAT begrijp ik, en schreef ik eerder ook al. Wat alleen eerder werd gesuggereerd is dat die ontluchter voor de koelspiraal was en dat is in mijn beleving niet zo.

Wat inderdaad wel zo is, en dat werd hierboven ook al wel besproken; de ontluchter zou inderdaad op een hoger punt kunnen.

Wat ik alleen niet begrijp, is hoe met deze installatie dan lucht in die pomp kan blijven zitten. DIE lucht zou gewoon in de ontluchter moeten eindigen want die zit beduidend hoger dan die pomp. Vandaar dat ik dus ging twijfelen of dat wel "hét" probleem is; Zolang de ontluchter hoger zit dan de pomp, dan kan die pomp zelf toch nooit lucht gaan bevatten? Of denk ik dan te eenvoudig?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

De ontluchter zit dan op het inspectieluik ? Op de foto's is dat niet zo duidelijk op te maken en we roeien met de riemen die we hebben . In elk geval te laag .

Het expansievat is er om de volumetoename te bufferen na verwarming van het water in het buffervat . Omgekeerd, als de temperatuur daalt levert het vat het nodige water aan het buffervat . Als er nu net iets te weinig water in het expansievat zit kan deze het verschil niet meer leveren en zal de druk wegvallen . Op dat moment werkt de ontluchter niet meer en kan zelfs door onderdruk lucht aan het systeem inbrengen . Een ontluchter is ook niet meer dan een vlotterklep en werkt niet meer als er geen druk meer inzit . Daarom is het belangrijk om de voordruk van het expansievat en de systeemdruk te kennen . ( Had ik trouwens ook naar gevraagd ) .

Wat ook nog een mogelijkheid is, het expansievat is lek en brengt lucht in het systeem .

Eens de circulatiepomp ontlucht is zou je denken, nu moet het circuleren . Bedenk dat een circulatiepomp zo goed als geen opvoerhoogte heeft, zeker als die niet op maximale snelheid draait . De minste luchtbel is dan al een bijna niet te overbruggen hoogte, zeker als deze dan nog eens naar omlaag richting de kruipkelder moet gedrukt worden . Die bel wil steeds weer omhoog .

Als de voeler van de circulatiepomp in een ingeschroefde dompelbuis in de warmtewisselaar zit , dan zou ik toch voorstellen deze dompelbuis te vervangen door een ontluchter omdat daar het hoogste punt van de warmtewisselaar zit . Met enige moeite is wel een ontluchter met dompelbuis te combineren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Kijk aan de linkerzijde ziet het er als volgt uit. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat er in dat grijze "blokje"zit.
IMG_6858.jpeg
Zou je niet de temperatuurvoeler en de ontluchter om kunnen wisselen? Maakt dat uit? Of zeg ik nu iets heel doms :mrgreen: Dus temperatuurvoeler naar links en ontluchter rechtsbovenaan. Dat bedenk ik me eigenlijk nu pas.

Dan zit de ontluchter immers op het hoogst mogelijk punt. Die kabel van de voeler richting pomp is relatief eenvoudig te verlengen.
Plaats reactie