Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Laat ESL nu maar eerst zijn expansievaten testen . Mogelijks is er 1 defect . Is er door afkoeling tijdens de zomer de druk weggevallen ( en geen 2 bar meer ) en stond zo het systeem langs kachelzijde leeg . Als ESL nu eens het typeplaatje van het expansievat kon weergeven zou het al iets duidelijker worden .

Wat ook nog een mogelijkheid is : de pomp heeft een paar uur vastgezeten en de bedrijfscondensator van de pomp heeft een deuk gehad zodat deze ver buiten zijn specificaties is . De pomp pompt dan nog wel maar niet meer naar zijn volle vermogen . Maximum vermogen is maar 20 Watt en dat is al niet veel . Vandaar ook dat kleine circulatiepompen snel kunnen vastzitten bij stilstand .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Lead:

Wanneer stop je nu eens met al die onmogelijke redeneringen?

Als het systeem op 2 bar staat, en het expansievat is defect, dan moet er gewoon water verpompt worden! Het enige wat er dan gebeurt is dat het systeem snel naar de 3 bar druk gaat, en de 3 bar beveiligingsklep in werking treedt.

Eerst moet hij de voordruk vertellen, nu moet hij ze testen...

Je volgende post wordt dan:

1. Check even of je drukmeters wel goed zijn.
2. Controleer of je wel 3 bar leidingdruk heb van je leverancier.
3. Schroef de kachel even open om te zien of er lucht in zit.

Je VLIEGT van de ene onmogelijke redenatie naar de andere...

Dat de pomp niet optimaal presteert ZOU kunnen...
Alhoewel ik dat niet denk, maar het zou kunnen...

Maar een defect expansievat, hoe kom je in vredesnaam op zo'n idioot idee???

Stel dat hij defect is, wat gebeurt er dan in jou beleving?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 16 feb 2022, 13:12
Ramon schreef: 16 feb 2022, 12:25 Het systeem heeft gewoon een poos leeggelopen gestaan.
Waar heeft u dat vandaan ?
en stond zo het systeem langs kachelzijde leeg .
Ohhh, nu ga je OPEENS in mijn redenering mee dat het systeem leeg gestaan heeft...

Hoe dat zo????
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Als het expansievat defect is, en het buffervat wordt niet opgewarmd, waarom zou de druk dan moeten stijgen ?

@ Ramon. Dat u niet kunt volgen in mijn redeneringen kan best wel, ik heb de indruk dat ESL dat wel kan . Ik heb ESL zeker geen nieuwe voeler doen kopen terwijl deze nog functioneert . Ook geen poging ondernomen om nieuwe dichtingen te laten plaatsen op de verdeelklep . Ik ga voor : testen in de bedrijfssituatie met beperkte middelen die voor de topicstarter binnen handbereik liggen .

Met de pomp was zeker iets loos . Zie mijn eerste bericht . ( en volgens Kockie gaan die bijna nooit stuk :fff ) . Daarna 4 pagina's geleuter over een niet of slechtwerkende menger, terwijl dit op een heel eenvoudige manier kon getest worden . Dank u Ramon . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Als het expansievat defect is, en het buffervat wordt niet opgewarmd, waarom zou de druk dan moeten stijgen ?
Dat kan ik je haarfijn uitleggen, en zal met plezier al je zogenaamde argumenten weerleggen, maar ik ga hier niet meer op reageren.
Ik heb ESL zeker geen nieuwe voeler doen kopen terwijl deze nog functioneert
Ik wel???

Reageer nu eerst eens op MIJN vragen, ipv het zorgvuldig te ontwijken.
Stel dat hij defect is, wat gebeurt er dan in jou beleving?
Hoe dat zo????
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Ik antwoord op de vragen van ESL met als doelstelling tot een oplossing te komen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Euh, ik probeer me even te bedenken waarom je dit vraagt

Is dat relevant voor mijn probleem denk je?
Dit is wat de topicstarter zich afvraagt, ik lees deze opmerkingen in meerdere threads, doe er wat mee...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 17 feb 2022, 12:34 , doe er wat mee...
En daarmee gaat Ramon weer eens de Levieten lezen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtkachel op CV

Bericht door kockie »

Elkaar helpen wordt meer gewaardeerd dan elkaar afkatten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Klopt helemaal. Zucht...

Wat er denk ik gebeurd is:

Tijdens de zomer is het cv systeem leeggelopen. Toen begon het koud te worden, heeft ESL de kachel opgestart, en heeft de pomp alleen maar lucht verplaatst. Noodkoeling is in werking getreden.
Nieuwe noodkoeling, het systeem ontlucht (want het systeem was leeggelopen)

Maar vervolgens werkt er iets niet goed.

Ik vraag me nog een paar dingen af:

Het systeem is leeggelopen, 100%. Zou het buffervat ook (half)leeg kunnen zijn? Dat het nu als een expansievat fungeert?
Is in mijn ogen nog geen duidelijke verklaring waarom er geen heet water bij het buffervat aankomt. Immers zal er gewoon aanvoer(van koud water onder uit het buffervat)/afvoer(naar bovenkant buffervat) zijn toch?

Stel dat alles wel goed ontlucht is, en alles is vrij toegankelijk, wat zou het dan wel kunnen zijn?

In mijn ogen is nog steeds het mengventiel de grootste kanshebber. De pomp staat op plek 2. Ook omdat ik nog nooit heb meegemaakt dat er een pomp kapot is gegaan. Wel vast gaan zitten. Als je hem hoort, doet hij het... in mijn beleving

Stel dat de pomp niks doet, dan zal de pomp/mixventiel/leidingen DAAR dan nooit zo warm worden. (In mijn beleving) dan blijft het allemaal boven hangen...
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door JantjeV8 »

6 pagina'sss.....
Stook dat ding op, bahco er bij en vanaf de kachel richting buffer 1 voor 1 de koppelingen een paars lagen los zetten. Zodra er (heet) water komt weer een koppeling verderop. Kom er vanzelf achter waar het met de warmte stopt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Werkte het maar zo, jantjev8...

Als water stroomt, stroomt t. Dan stroomt het niet tot een bepaalde koppeling. Dat strookt niet met de natuurwetten. Of er zou ergens een lek moeten zijn. Dat er lucht in het systeem zit maakt daar geen verschil in.

Je moet het hetzelfde zien als met elektriciteit. Of er stroomt stroom (hoeveelheid doet er niet toe) of er stroomt niks.

Er kan wel warmte doorgegeven worden. Stel dat vanaf het mengventiel de aanvoer vanaf buffer warm wordt, en de afvoer naar buffer warm wordt, komt dat doordat de warmte geleidt wordt. Als de aanvoer onder vanaf buffer naar mengventiel warm wordt, is dat juist een slecht teken. Dat er geen vers koud water aangevoerd wordt, maar de warmte van het mengventiel geleidt de warmte deels terug naar de koude aanvoer. Zo kan het ook bij de warme afvoer zijn. Als die maar een klein stukje warm wordt, is dat geleidingswarmte, er is geen stroming.

Logische verklaringen zijn dan:

Mengventiel koude aanvoer zit dicht. (Kan de warmte ook niet naar het buffervat)
Er zit ergens een leiding dicht/verstopt
De pomp pompt niet (kan eigenlijk niet) ook bij beperkt vermogen zou er (weinig) warmte bij het buffervat moeten komen
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220218-194450_Samsung Internet.jpg
Mengventiel defect.
Screenshot_20220218-195134_Samsung Internet.jpg
Pomp defect, natuurlijke circulatie evt.
Screenshot_20220218-193309_Samsung Internet.jpg
Alles werkt goed.

Simpeler kan ik het niet uitleggen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Er zit gewoon een luchtbel bovenin de kachel . De aansluiting van de ontluchter zit lager dan de hoogste aansluiting . Eens een luchtbel in de pomp gaat die er pas uit als deze gestopt is . Er is geen ontluchtingsfunctie aanwezig in de pomp .
Op deze foto is dit beter te zien .

Dank u ESL voor deze bijdrage . :lol:
Bijlagen
Z0927Jl39PcBeui8TwddudJ5.jpg
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Om het bovenste gedeelte van de kachel gedeeltelijk te ontluchten kan u de systeemdruk verlagen tot zo een halve bar ( af te lezen bovenaan de buffer ) , je wil niet dat de vloerverwarming op het eerste verdiep leeg loopt . Vervolgens goed opstoken, de aanwezige luchtbel zal dan maximaal zijn uitgezet en zo langs de ontluchter het systeem verlaten . Vervolgens nadat alles is afgekoeld de systeemdruk terug op de juiste druk zetten .

Bij de volgende verwarmingssessie de systeemdruk in de gaten houden, deze mag iets stijgen en dit is afhankelijk van de voordruk van uw expansievat .

Een definitieve oplossing is de ontluchter rechts plaatsen op de hoogste aansluiting .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie