Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

LeaD schreef: 31 okt 2022, 14:04 Daarom is het belangrijk om de voordruk van het expansievat en de systeemdruk te kennen . ( Had ik trouwens ook naar gevraagd ) .
Het hele systeem staat op plm 2 barg. Op het expansievat staat "standard precharge 1,5 bar"

Ik heb eigenlijk geen idee of dat nou goed is dan.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 31 okt 2022, 15:34 Zou je niet de temperatuurvoeler en de ontluchter om kunnen wisselen? Maakt dat uit? Of zeg ik nu iets heel doms :mrgreen: Dus temperatuurvoeler naar links en ontluchter rechtsbovenaan. Dat bedenk ik me eigenlijk nu pas.

Dan zit de ontluchter immers op het hoogst mogelijk punt. Die kabel van de voeler richting pomp is relatief eenvoudig te verlengen.
Dit zal de beste oplossing wezen .

De voeler voor de circulatiepomp is niet zo heel kritiek, is enkel om te detecteren of de kachel brandt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Even een update na een lange tijd, en ook weer een tijdje stoken.

Uiteindelijk is de oorspronkelijke installateur weer langs geweest en is ook contact met Nordic Fire geweest. De ondersteuning van daaruit stelde me wel wat teleur. Het komt erop neer dat de aansluiting zoals die nu was gedaan, in principe conform voorschrift van Nordic Fire is. Ik vind dat een vreemde constatering. Uiteindelijk is er daarom echter wel voor gekozen om temperatuurvoeler en ontluchter niet om te wisselen, omdat dat in gaat tegen het voorschrift van Nordic Fire zelf. Wat wél is gedaan, is de extra ontluchter geplaatst aan de rechterkant van de kachel, zoals ik al eens had ingetekend in een vorig schetsje. Feitelijk zitten er nu dus twéé ontluchters op de kachel; één aan de koude ingaande kant van kachel (die zat er al) en één aan de hete uitgaande kant van de kachel. Die eerste zou in theorie wat mij betreft ook wel kunnen komen te vervallen, maar goed.

Uiteindelijk draait de pomp nu al langere tijd goed en stil en komt er loeiheet water in het buffervat terecht. Probleem opgelost.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Top !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bjorn31
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2024, 21:13

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Bjorn31 »

Opgelost?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 20 nov 2023, 11:56 Even een update na een lange tijd, en ook weer een tijdje stoken.

Uiteindelijk is de oorspronkelijke installateur weer langs geweest en is ook contact met Nordic Fire geweest. De ondersteuning van daaruit stelde me wel wat teleur. Het komt erop neer dat de aansluiting zoals die nu was gedaan, in principe conform voorschrift van Nordic Fire is. Ik vind dat een vreemde constatering. Uiteindelijk is er daarom echter wel voor gekozen om temperatuurvoeler en ontluchter niet om te wisselen, omdat dat in gaat tegen het voorschrift van Nordic Fire zelf. Wat wél is gedaan, is de extra ontluchter geplaatst aan de rechterkant van de kachel, zoals ik al eens had ingetekend in een vorig schetsje. Feitelijk zitten er nu dus twéé ontluchters op de kachel; één aan de koude ingaande kant van kachel (die zat er al) en één aan de hete uitgaande kant van de kachel. Die eerste zou in theorie wat mij betreft ook wel kunnen komen te vervallen, maar goed.

Uiteindelijk draait de pomp nu al langere tijd goed en stil en komt er loeiheet water in het buffervat terecht. Probleem opgelost.
@Bjorn31, staat er toch : <<< Probleem opgelost >>>.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie