Houtkachel afvoer afwerken met leem/cob

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
luuk89
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:59

Houtkachel afvoer afwerken met leem/cob

Bericht door luuk89 »

Hallo allemaal,

We hebben een houtkachel die sinds vorige week rook is gaan lekken. Ik weet nog niet precies waarom om eerlijk te zijn. De schoorsteen is in september nog een keer geveegd, dus volgens mij is het niet omdatie verstopt is, maar ik sluit het niet uit. Ik dacht misschien datie lekt bij het koppelstuk op onderstaande foto. Deze heb ik net afgekit met vuurvaste kit (moet nu 12uur wachten voor uitharding). Het rook komt ook bij de buurvrouw naar binnen in haar badkamer(boven) waar de oude schoorsteenschouw langs loopt.

Maar mijn vraag is eigenlijk iets anders, zoals je ziet op onderstaande foto heb ik wat stenen verwijderd (inmiddels wat meer als op foto) om te kunnen kitten. De stenen zaten al vrij los omdat hoogst waarschijnlijk door het verhitten en afkoelen het cement begint af te brokkelen. Kan ik (als het rook probleem is opgelost) het gat rondom de rookafvoer afdichten met cob/leem? Ik heb ooit een keer een cob pizza oven gemaakt, dat ging goed. Maar ik vraag me af of cob/leem zich goed kan hechten aan be bestaande stenen/cement en rondom de metalen afvoerbuis?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtkachel afvoer afwerken met leem/cob

Bericht door Pietje »

Het lijkt me geen probleem leem te laten hechten op cement en steen. Temperatuursverschillen opvangen met superwool tussen metaal en stuc. Een stucgaas gebruiken als je op safe wilt spelen geen scheuren te zien.

Maar wat ik zelf belangrijker vindt is of je goed genoeg weet waar en waarom die pijp is gaan lekken. Dit lijkt me dikwandige buis die niet zomaar doorroest. Trekt te pijn genoeg, is de schoorsteen-temperatuur hoog genoeg om condensatie tegen te gaan, RVS geisoleerd gebruikt op de plaatsen waar je niet meer bij kan?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel afvoer afwerken met leem/cob

Bericht door JantjeV8 »

Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar die klemband lijkt niet strak om de buis te zitten.

En is dit enkel een aansluiting naar een gemetseld kanaal? Je opmerking over die rook bij je buurvrouw doet me dat denken. Dan wordt het hoog tijd dat je een buis in dat gemetselde kanaal trekt.
Plaats reactie