Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Pelletpower . Om dat systeem in eilandbedrijf stabiel te krijgen zal het wel een flinke master moeten zijn die zowel frequentie als spanning moet regelen . Voor de CE-keuring is eilandbedrijf absoluut niet toegelaten voor PV-omvormers die terugleveren aan het net .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Wat ik begrepen wordt dit in de out back veelvuldig toegepast, en met kleine master met veel volgers. Schijnt goed te werken. Wat zouden er voor problemen kunnen ontstaan? Het is electronica, geen zware mechanische generatorbasis nodig, alleen stabiele master die gevolgd kan worden. Beetje als ecoforum.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Alles kan: https://youtu.be/fW10zoFOkNc

Hij zegt het niet in dit filmpje maar ik dacht dat deze installatie op iets van een 50k kwam. Geplaatst en onderhouden door zijn bedrijf en hemzelf als zaakvoerder. Hij is zijn eigen onderhoudstechnieker dus, 24/24h beschikbaar.

Een extra machinekamer van 15m² bij je woning moet je er ook nog bijtellen. Dat kost ook in aankoop en jaarlijkse belastingen.

Allemaal mooi en prachtig, toffe techniek. Maar zie je zoiets staan in elke woning?

Mijn eigen woning is nu aangesloten op het openbaar net: 230V 20A (zelf een extra automaat geplaatst vlak na de teller van 40A als begrenzing).
Mijn ambitie is om mijn woning full-electric te maken met maximaal 10A. Dus inclusief verwarming, warm water voor douchen en afwas, koken,... met wat knutselen zou dit moeten lukken zonder in te boeten op comfort.
Ik zal hier wel laten weten hoe ver ik kom.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Mooi en prachtig inderdaad. En erg ingewikkeld, en weer Victron, de club als je dit soort zaken wilt organiseren. Electronica is door de juiste personen makkelijk te repareren. Pellets zul je moeten kopen. Nauwelijks zelf je broek ophouden zo. Reparaties aan de apparatuur zijn binnen een sociaal netwerk goed te doen. Voor de rest verschuift je afhankelijkheid van Essent naar een pelletleverancier.

En dan hebben we het nog niet over de stirling techniek. Ik meen dat Fikkie Stoken er uiteindelijk toch een anker van heeft gemaakt.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Mijn ambitie is om mijn woning full-electric te maken met maximaal 10A. Dus inclusief verwarming, warm water voor douchen en afwas, koken,... met wat knutselen zou dit moeten lukken zonder in te boeten op comfort.
Ik zal hier wel laten weten hoe ver ik kom.
Daar ontlopen we elkaar niet zo veel. Buiten wat pv, de salderingsregeling en wat pellets en hout kom ik nog niet veel verder.
Ik hoop jij wel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Pietje »

Nou, als de vriezer het blijft doen ben ik al heel blij. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door LeaD »

Zo heb ik 5 jaar gewoond, en had maar max 10A ter beschikking . Ik kookte toen en nu nog altijd éénpansgerechten hoewel dit nu niet meer zou moeten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door StefanG »

Woz schreef: 01 feb 2022, 21:37 Alles kan: https://youtu.be/fW10zoFOkNc

Hij zegt het niet in dit filmpje maar ik dacht dat deze installatie op iets van een 50k kwam. Geplaatst en onderhouden door zijn bedrijf en hemzelf als zaakvoerder. Hij is zijn eigen onderhoudstechnieker dus, 24/24h beschikbaar.

Een extra machinekamer van 15m² bij je woning moet je er ook nog bijtellen. Dat kost ook in aankoop en jaarlijkse belastingen.

Allemaal mooi en prachtig, toffe techniek. Maar zie je zoiets staan in elke woning?

Mijn eigen woning is nu aangesloten op het openbaar net: 230V 20A (zelf een extra automaat geplaatst vlak na de teller van 40A als begrenzing).
Mijn ambitie is om mijn woning full-electric te maken met maximaal 10A. Dus inclusief verwarming, warm water voor douchen en afwas, koken,... met wat knutselen zou dit moeten lukken zonder in te boeten op comfort.
Ik zal hier wel laten weten hoe ver ik kom.
Hij zal inderdaad niet afhankelijk zijn van de elektriciteit, maar wel van de pellets en zijn technieken.
50.000€, kon beter geïnvesteerd worden in het passief maken van z'n huis.
Ik ben er weer
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2022, 15:49

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ik ben er weer »

Ik had eigenlijk wat andere reacties verwacht op mijn vraag, dan tot dusver gekomen zijn.
Namelijk het uitwisselen van ideeën, om samen tot één of meerdere manieren te komen, om onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
NIET een reactie van "dat iemand nog maar weinig info over het onderwerp tot zich genomen heeft". Zo'n opmerking heeft geen meerwaarde!
En natuurlijk heb je altijd wel Alpha-mannetjes op sites zoals deze, maar laten we die ego's even opzij zetten.

Er eerst vanuit gaan, dat je de woning goed geïsoleerd hebt!
Dus de energie die je niet nodig bent, hoef je niet op te wekken. Dat klopt, maar als je wel veel meer opwekt (in de zomer) dan je op dat moment nodig bent (door over-dimensioneren!), dan zou je kunnen denken aan opslag voor later gebruik (voor in de winter).

Welke manieren zijn er, om onafhankelijk van de energiebedrijven te worden?
Is Zonne-energie een optie? Over-dimensioneren, zodat je alle apparaten thuis op stroom kunt laten fungeren.
Waterstof zelf opwekken? Hoe de opslag te realiseren en de apparaten geschikt maken, of bij energiebehoefte de waterstof weer omzetten in elektriciteit?
Windenergie? Geeft wel overlast voor de buren. Lawaai en slagschaduw.
Magneetmotoren?

Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
In een groot heel goed geïsoleerd bassin met water (wellicht in de tuin onder de grond)?
In een dikke grindlaag (geïsoleerd) onder de woning? Hete lucht inblazen bij overproductie en hete lucht uitzuigen met een pomp als er energie behoefte is.
In een groot en heel zwaar vliegwiel? Aandrijven met (wind)energie en aftappen bij energiebehoefte.
Water omhoog pompen, bijvoorbeeld met over-gedimensioneerde zonnepanelen en bij energiebehoefte via een turbine weer naar een lager niveau laten stromen?
Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Warmtepomp of meerdere warmtepompen?
Andere methoden?

Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten en dan kijken wat mogelijk is voor huishoudelijk gebruik.
Of misschien is er een oplossing voor een aantal woningen gelijktijdig (een wijk) te bedenken, zonder bemoeienis van de overheid of de energiebedrijven!
Zelf in control dus.

Kom maar op met jullie opbouwende ideeën.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door pelletpower »

Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten en dan kijken wat mogelijk is voor huishoudelijk gebruik.
Laatst is hier nog eens aan gerekend. Doe het zelf eens, dan krijg je de zaken wat inzichtelijker.

Linksom of rechtsom gaat onze huidige levenstijl vasthouden erg lastig worden als je het zelf wilt doen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

Als er een simpele oplossing zou zijn, dan was deze er al lang geweest. Net als pellet zegt: ga eens rekenen.

Mooi filmpje over het gebruik van de kracht van regenwater (kijk ook de eerdere filmpjes van deze persoon). Maakt mooi duidelijk hoeveel energie je kunt oogsten met kleine hoeveelheden water over kleine hoogtes.

Waterstofgas, vliegwielen, windenergie: allemaal mooi en prachtig, de buren zien je aankomen met waterstof in je achtertuin. Mooi op een afgelegen boerderij.... Ik weet nog wel iemand te wonen op een afgelegen boerderij, Maar die begint er niet aan.

Jij noemt het alfa mannetjes, ik noem het realisten. Een aantal van heb hebben voor jou al dezelfde denkpiste doorlopen en besloten dat het niet de juiste is. Anderen zitten wat te experimenteren, of daar over te denken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Ik had eigenlijk wat andere reacties verwacht op mijn vraag, dan tot dusver gekomen zijn.
Namelijk het uitwisselen van ideeën, om samen tot één of meerdere manieren te komen, om onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.

Kom maar op met jullie opbouwende ideeën.
Daar gaat zo wat deze hele site over, mocht het je nog niet opgevallen zijn.
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Ik had eigenlijk wat andere reacties verwacht op mijn vraag, dan tot dusver gekomen zijn.
Namelijk het uitwisselen van ideeën, om samen tot één of meerdere manieren te komen, om onafhankelijk te worden van de energiebedrijven.
NIET een reactie van "dat iemand nog maar weinig info over het onderwerp tot zich genomen heeft". Zo'n opmerking heeft geen meerwaarde!
En natuurlijk heb je altijd wel Alpha-mannetjes op sites zoals deze, maar laten we die ego's even opzij zetten.

Er eerst vanuit gaan, dat je de woning goed geïsoleerd hebt!
Dus de energie die je niet nodig bent, hoef je niet op te wekken. Dat klopt, maar als je wel veel meer opwekt (in de zomer) dan je op dat moment nodig bent (door over-dimensioneren!), dan zou je kunnen denken aan opslag voor later gebruik (voor in de winter).

Welke manieren zijn er, om onafhankelijk van de energiebedrijven te worden?
Is Zonne-energie een optie? Over-dimensioneren, zodat je alle apparaten thuis op stroom kunt laten fungeren.
Waterstof zelf opwekken? Hoe de opslag te realiseren en de apparaten geschikt maken, of bij energiebehoefte de waterstof weer omzetten in elektriciteit?
Windenergie? Geeft wel overlast voor de buren. Lawaai en slagschaduw.
Magneetmotoren?

Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
In een groot heel goed geïsoleerd bassin met water (wellicht in de tuin onder de grond)?
In een dikke grindlaag (geïsoleerd) onder de woning? Hete lucht inblazen bij overproductie en hete lucht uitzuigen met een pomp als er energie behoefte is.
In een groot en heel zwaar vliegwiel? Aandrijven met (wind)energie en aftappen bij energiebehoefte.
Water omhoog pompen, bijvoorbeeld met over-gedimensioneerde zonnepanelen en bij energiebehoefte via een turbine weer naar een lager niveau laten stromen?
Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Warmtepomp of meerdere warmtepompen?
Andere methoden?

Laten we de voor- en nadelen op een rijtje zetten en dan kijken wat mogelijk is voor huishoudelijk gebruik.
Of misschien is er een oplossing voor een aantal woningen gelijktijdig (een wijk) te bedenken, zonder bemoeienis van de overheid of de energiebedrijven!
Zelf in control dus.

Kom maar op met jullie opbouwende ideeën.
Al wat je schrijft is weinig vernieuwends. Wat heb je zelf al bereikt? Ben je politicus?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
....

Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Dit is mijn inziens de meest "simpele" oplossing.

1. Overcapaciteit aan zonnepanelen.
2. Overtollige capaciteit met waterstofgenerator, waterstof produceren.
3a. Comprimeren en opslaan. @150 bar
3b. Eventueel met compressorgenerator (stoommachine) druk omzetten in energie.
4a. Waterstof via brandstofcel omzetten in elektriciteit .
4b. Eventueel (klein) accupakket om pieken op te vangen. (Is wel noodzakelijk)

Lijkt mij de meeste kans van slagen hebben.
Nadeel: er is nog weinig goede data voor handen, en efficientie is nog niet goed (genoeg). Hoeveel hogedrukvaten heb je dan nodig?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Krelis »

naar ik meen wordt er vanuit Hoogeveen(?) binnenkort een showmodel van een electrolyserend waterstofhuisje op de subsidiediesel rondgereden . 7 m3 waterstof zou goed zijn voor 3 dagen stroom.
Plaats reactie