Los van de energiebedrijven, maar hoe?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Krelis »

pv aanschaffen zal door de inflatie niet goedkoper worden. Prijzen van accu’s? Zelf kijk ik nu naar fietsaccu’s.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Krelis schreef: 08 mar 2022, 13:12 pv aanschaffen zal door de inflatie niet goedkoper worden. Prijzen van accu’s? Zelf kijk ik nu naar fietsaccu’s.
Ieder nadeel heeft ook zijn voordeel...

Toen ik mijn pv installatie kocht, was de terugverdientijd 3 jaar.

Nu 1.5.

Oftewel: of je nu van de hond of de kat gebeten wordt...
Stop je het niet in pv, gaat het op aan gas/stroom
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Ik heb al meer dan 2 jaar een hybride omvormers met 4 afgedankte vrachtwagen accu's. Heel handig als de stroom uitvalt. (2x gebeurd)
Toch nog opwek, en toch nog stroom.
Hoofdschakelaar uit, kabel omsteken en knopje om, op omvormer en voila...
Zelfs andere gridtie omvormers kunnen de hybride omvormer helpen, en synchroniseren op het zelf aangelegde "stroomnet"
Ik weet niet hoe het gaat bij te weinig afname. Ik vermoed/hoop dat het voltage van de hybride omvormer te hoog wordt, waardoor hij zichzelf uitschakeld, waardoor de gridtie omvormer ook automatisch uitgeschakeld wordt. Anders ploft er iets ben ik bang...
StefanG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 20:56

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door StefanG »

Volgens mij moet dit op nr 1 zetten. Dit is in mijn ogen het allerbelangrijkste en zorgt dat de andere punten goedkoper en makkelijker haalbaar zijn.

HUIS ISOLEREN TOT A-KLASSE OF ZELFS TOT PASSIEF.
Als ieder huiseigenaar dit nu eens zou doen zijn we een pak minder afhankelijk van dat gas.
Ramon schreef: 08 mar 2022, 09:22
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
....

Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Dit is mijn inziens de meest "simpele" oplossing.

1. Overcapaciteit aan zonnepanelen.
2. Overtollige capaciteit met waterstofgenerator, waterstof produceren.
3a. Comprimeren en opslaan. @150 bar
3b. Eventueel met compressorgenerator (stoommachine) druk omzetten in energie.
4a. Waterstof via brandstofcel omzetten in elektriciteit .
4b. Eventueel (klein) accupakket om pieken op te vangen. (Is wel noodzakelijk)

Lijkt mij de meeste kans van slagen hebben.
Nadeel: er is nog weinig goede data voor handen, en efficientie is nog niet goed (genoeg). Hoeveel hogedrukvaten heb je dan nodig?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door JantjeV8 »

StefanG schreef: 08 mar 2022, 21:31 Volgens mij moet dit op nr 1 zetten. Dit is in mijn ogen het allerbelangrijkste en zorgt dat de andere punten goedkoper en makkelijker haalbaar zijn.

HUIS ISOLEREN TOT A-KLASSE OF ZELFS TOT PASSIEF.
Als ieder huiseigenaar dit nu eens zou doen zijn we een pak minder afhankelijk van dat gas.
Juist, in plaats van subsidies op dure energieverslindende warmtepompen enzo. Denk dat je hier veel bijval zult krijgen... Hier wel.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door benthuis »

Ramon schreef: 08 mar 2022, 09:22
Ik ben er weer schreef: 07 mar 2022, 20:26 Hoe kunnen we energie het best opslaan (met name voor langere tijd)?
....

Waterstof opslaan onder druk? Hoe kunnen we dat redelijk simpel realiseren?
Dit is mijn inziens de meest "simpele" oplossing.

1. Overcapaciteit aan zonnepanelen.
2. Overtollige capaciteit met waterstofgenerator, waterstof produceren.
3a. Comprimeren en opslaan. @150 bar
3b. Eventueel met compressorgenerator (stoommachine) druk omzetten in energie.
4a. Waterstof via brandstofcel omzetten in elektriciteit .
4b. Eventueel (klein) accupakket om pieken op te vangen. (Is wel noodzakelijk)

Lijkt mij de meeste kans van slagen hebben.
Nadeel: er is nog weinig goede data voor handen, en efficientie is nog niet goed (genoeg). Hoeveel hogedrukvaten heb je dan nodig?
[Samson en Gert stem=aan] "Ik wordt daar zo moe van, van gebakken lucht"[Samson en Gert stem=uit]

Ik haak af! Ramon, Ik Ben Er Weer... Zien jullie zelf niet hoeveel techniek er opgesteld moet worden in jullie voorstellen? We leven al die het plafond. Zelfs als er onschuldige levens geraakt worden hebben we niet de capaciteit om er naar te handelen en de kraan dicht te draaien.. MINDER, niet meer....

Het filmpje van Kockie demonstreerde het weer erg tastbaar! (Aanrader, helemaal uitkijken en ook z'n denkstappen eens onder de loep houden). Energie opslaan, het lukt bijna niet... Maakt je nóg kwetsbaarder voor de zaken waar je juist los van wilde komen. En dan hebben jullie het over opslaan van OVERTOLLIGE energie. Hoezo overtollig. We doen maar een maar procent zonne-energie. En dat dan als oplossing in het geheel zien? Tegen die tijd dat dat lukt ligt heel Nederland onder een afdak van panelen en is er nog maar een baan: het vervangen van defecte panelen en onderdelen.... En dat allemaal om het huidige in stand te houden?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Los van energiebedrijven is momenteel voer voor fantasten. De doelstelling wordt beter gedefinieerd: 'verminderde afhankelijkheid van energiebedrijven'. Met beschikbare en betaalbare technieken kom je al een heel eind.

Ik heb al redelijk wat tuig staan, maar mijn totale energiebehoefte voor wonen (VW,SWW, divers) én rijden 20000km/jaar. 8000kWh geproduceerd, 7000kWh afgenomen, 200kWh geïnjecteerd. Afname kan nog verder dalen als ik m'n wagen elders kan laden. Daarvoor zijn we nu aan 't kijken voor een 'buurt-laadpunt' aan een hangar waar we voldoende zonnepanelen kunnen installeren voor 2 EV's aan 10kW zonnestroom te kunnen (modulerend)laden; de overproductie van de site.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

Ramon schreef: 08 mar 2022, 15:13 Ik heb al meer dan 2 jaar een hybride omvormers met 4 afgedankte vrachtwagen accu's. Heel handig als de stroom uitvalt. (2x gebeurd)
Toch nog opwek, en toch nog stroom.
Hoofdschakelaar uit, kabel omsteken en knopje om, op omvormer en voila...
Zelfs andere gridtie omvormers kunnen de hybride omvormer helpen, en synchroniseren op het zelf aangelegde "stroomnet"
Ik weet niet hoe het gaat bij te weinig afname. Ik vermoed/hoop dat het voltage van de hybride omvormer te hoog wordt, waardoor hij zichzelf uitschakeld, waardoor de gridtie omvormer ook automatisch uitgeschakeld wordt. Anders ploft er iets ben ik bang...
Daar moet je inderdaad bang voor zijn.... in eilandbedrijf kan het wel geen kwaad als de pv panelen op de hybride omvormer(s) zijn aangesloten. Een losse string-inverter zomaar op het eiland-net van de hybride omvormer aansluiten is 'dance with the devil'.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Woz »

Voor elektriciteit ben ik zelf aangesloten bij een energiecoöperatie met eigen productiemiddelen in bezit en eigen uitbating. Vaste prijs 30cent/kWh all-in.

Nu in crisistijd komt de echte sterkte van dit model naar boven. De energieprijs voor de coöperanten blijft betaalbaar én er wordt momenteel veel geld geschept dat kan dienen voor toekomstige investeringen ten voordele van de coöperanten.

Weg van energiebedrijven en iedereen zoekt het individueel zelf maar uit met de bijhorende hoge kosten en gedoe vind ik persoonlijk een heel slecht idee.

We moeten net naar veel meer samenwerking om efficiënt te zijn.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

benthuis schreef: 09 mar 2022, 08:23
[Samson en Gert stem=aan] "Ik wordt daar zo moe van, van gebakken lucht"[Samson en Gert stem=uit]

Ik haak af! Ramon, Ik Ben Er Weer... Zien jullie zelf niet hoeveel techniek er opgesteld moet worden in jullie voorstellen? We leven al die het plafond. Zelfs als er onschuldige levens geraakt worden hebben we niet de capaciteit om er naar te handelen en de kraan dicht te draaien.. MINDER, niet meer....

Het filmpje van Kockie demonstreerde het weer erg tastbaar! (Aanrader, helemaal uitkijken en ook z'n denkstappen eens onder de loep houden). Energie opslaan, het lukt bijna niet... Maakt je nóg kwetsbaarder voor de zaken waar je juist los van wilde komen. En dan hebben jullie het over opslaan van OVERTOLLIGE energie. Hoezo overtollig. We doen maar een maar procent zonne-energie. En dat dan als oplossing in het geheel zien? Tegen die tijd dat dat lukt ligt heel Nederland onder een afdak van panelen en is er nog maar een baan: het vervangen van defecte panelen en onderdelen.... En dat allemaal om het huidige in stand te houden?
Je hebt gelijk.

Het is meer een technisch optimisme in ons pessimistisch verkwistend milieu.

Ik realiseer me ook, dat het geen oplossing is, maar een nobel streven.

AL die techniek en technische innovaties, en daarin zitten we denk ik meer op 1 lijn dan je misschien zou verwachten, kunnen NOOIT rendabel zijn.

Want bedenk maar eens hoeveel energie en milieubelasting er vooraf gaat, aan het produceren van de technische innovaties.

Als voorbeeld de windmolens en zonnepanelen:

De terugverdientijd (de energie die het gekost heeft om de zonnepanelen te maken) van zonnepanelen is ca 5 jaar.
Zit daar ook de omvormer bij? (Levensduur ca 5 a 10 jaar)
Zit daar ook de bekabeling bij?
Aanpassing van de meterkast?
Het op je dak leggen door een bedrijf?
De schade aan een zonnepaneel, waardoor je er 20 legt, maar eigenlijk wel 21 gebruikt hebt?
Het aanpassen van de kabel in de straat, van bijv 20mm2 naar 30mm2?
De energie van de boot en van de vrachtwagen die ze naar je huis transporteert?

Nu lees ik VAAK, dat na 5 jaar, mensen/bedrijven ze opruimen voor nieuwe. Economisch voordeliger. Nieuwe leveren meer op. De oude moeten weer van het dak af, bij een nieuw adres erop.
Weer transport, weer energie aan het losmaken, vastmaken etc.

Na 10 a 15 jaar, kijk op marktplaats naar glaspanelen van 15 jaar oud, heb je panelen die per m2 nog maar amper 100 watt per m2 opbrengen.
Niemand wil die dingen.
Dus moeten ze gesloopt worden.
Weer energie.
Weer afval.

Kortom: die panelen hebben NIET de energie opgeleverd wat ze aan energie gekost hebben.

Ik geloof het vast. En wij maar een goed gevoel erbij hebben.
Tis om de moed erdoor te verliezen.

Maarja. Ik hou van techniek. Misschien komt er ooit toch de pijp/transportleiding waar mijn vader het al zo vaak over gehad heeft. Van de Sahara, naar de noordpool. Warmte naar de noordpool, koude naar de Sahara.

Tis een nobel streven, meer niet
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ruuben »

Goede opsomming benthuis.

Maar er is ook praktische hoop. Installeer een warmte terugwin pijp. Passief. Superrendement. Looooow tech. En je hebt al enorme stap gezet.
Ik heb die van dss al 8 jaar.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door benthuis »

Ik wil hier niet de nobele ridder uithangen... Vandaag nog tegen mezelf zitten sputteren. Met aanhanger een berg hout ophalen. 3x heen en weer. Kleeft zo weer 15 liet brandstof aan dit hout. Hebben we het nog niet in het houthok.

Maar door de green washing ziet niemand meer dat het feitelijk niet meer haalbaar is.... Tenzij ;-)
Screenshot_20220310-230256.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door TLS »

tja, ik ben toch wel behoorlijk blij met mijn moderne isolatie, zonnepanelen, batterij en elektrische wagen. Het weerbericht interesseert me meer dan de zoveelste prijsstijging van benzine, diesel en aardgas.

En als enkel de centen van belang zijn: de 'early adopters' van hernieuwbare technieken hebben bijna altijd gelijk gehad: zonnepanelen met belachelijk hoge groenstroomcertificaten, vorig jaar véél goedkopere thuisbatterijen met hogere subsidies; en nu met de stijgende energieprijzen gaat het financieel redement op de gemaakte investerigen alweer flink de hoogte in.

Simpelweg de energiefacturen slaafs blijven betalen en erover zagen is kak, investeren in energiebesparing en eigen infrastructuur die de afhankelijkheid van de energiebedrijven verlaagt is 't enige wat zekerheid biedt.

De investering in hernieuwbare technieken doet maar één keer pijn, torenhoge energiefacturen doen elke keer pijn en je weet dat de volgende er gewoon zit aan te komen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

Toch zit er ook een mooie kant aan:

Veel Nederlanders zetten de ruimtethermostaat een graadje lager en doen een extra trui aan.

Dat krijgt het ecologieforum niet voor elkaar...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Los van de energiebedrijven, maar hoe?

Bericht door Ramon »

En als je elke week voor 50 euro hebt getankt, en je blijft dat doen...

Wat er op neerkomt dat je wat vaker de fiets moet pakken...

Merk je niks van de prijsstijgingen...

Mensen met een houtkachel en electrische auto en zonnepanelen gaan dat niet doen...

Heel de wereld is opeens onbewust ecologisch bezig, alleen de bezoekers van ecologieforum.eu nu niet meer :lol:
Plaats reactie