toepassingsvraag batch rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

toepassingsvraag batch rocket

Bericht door eelcovanheerde »

Opnieuw denk ik een goed idee te hebben. Maar er zijn er al meerdere van mij gekraakt in dit forum. Moeilijk voor het ego, maar goed voor de resultaten en het vergroten van mijn kennis :-)

Ik ga met mijn dochter een huis bouwen. Redelijk extreem isoleren met R waarde 10 voor dak, plavond en wanden en beneden triple glas. Nu ben ik een verwarmingsplan aan het bedenken.
Mijn idee is om een fornuis model hout cv kachel om te bouwen. Die hebben de verbrandingsruimte redelijk bovenin zitten. Mijn idee is om een standaard batchrocketstove onderin te bouwen, waarbij de riser precies uitkomt in de originele verbrandingsruimte. Qua lengte past er een rocket stove in met een diameter van de riser van een kleine 10cm.

Voordelen:
- leuk om te zien, de vlammen van de riser komen uit in de originele verbrandingsruimte
- je kunt de oven gebruiken in de keuken
- kachel geeft niet extreem veel hitte af doordat een balangrijk deel vam de warmte naar het water gaat (een kachel is snel te groot in een klein goed geïsoleerd huis)
- het water verwarmt een vat en deze warmte kan gebruikt worden voor de vloerverwarming
- eenvoudig te bouwen
- eenvoudig met isolerende stenen de hoeveelheid warmte die aan het water wordt gegeven, te regelen
- geen afwijking van een bewezen concept van de rocket stove zelf
- het huis kom in een woonwijk en rocket stove geeft weinig rook (als alles goed werkt alleen waterdamp)

Mijn kennis schiet flink tekort als het gaat om de samenwerking rocket en schoorsteen. Ik lees dat de trek soms bepalend is voor de werking van een rocketstove en dat soms een trekregelaar nodig is.
Dus ik kan niet inschatten of de rook niet aan alle kanten naar buiten komt, bijvoorbeeld door de ringen aan de bovenkant. Bij een traditionele houtkachel houdt de trek van de schoorsteen de rook in de kachel. Maar hoe (en of) dit werkt?

Maken of kraken? :D Wie kan me helpen?

Eelco van Heerde
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: toepassingsvraag batch rocket

Bericht door peterberg »

eelcovanheerde schreef: 18 jan 2022, 15:28Voordelen:
- leuk om te zien, de vlammen van de riser komen uit in de originele verbrandingsruimte
Die vlieger gaat niet op, de verbranding moet in de riser plaatsvinden, niet erbuiten. Elke keer als de vlammen zo spectaculair door de riser uitgebraakt worden is de verbranding stukken slechter dan als het hele circus zich binnen de riser afspeelt. Jaren geleden al vastgesteld, met gekalibreerde meetapparatuur.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie