Andere woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

JantjeV8 schreef: 28 jan 2022, 07:31
Kijk, dat kan en wil ik wel volgen en aannemen van je. Inderdaad, reukloos kan niet/nauwelijks. Sommige soorten doen laten vermoeden alsof je geverfd hout, of zelfs bitumenachtige troep verstookt terwijl het gewoon keurig goed droge brandstof betreft. Het lastige is dat zoiets in het leger van de anti-stokers dat direct als overlast wordt aangemerkt. Als stoker zou je daar enigzins rekening mee moeten houden om de aandacht niet op je gevestigd te krijgen, danwel de tegenstanders wat tegemoet te komen. Maar of dat laatste in dank afgenomen wordt, waag ik te betwijfelen.
Naar mijn ervaring kan het helpen wanneer je sommige anti's een goede uitleg kan geven.

Wanneer ze in willen zien dat je zelf ook een hekel hebt aan een rokende/stinkende pijp

Mvg 1980
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Andere woning

Bericht door TLS »

Omgekeerd is het ook zo goed als onmogelijk om houtstokers die overlast veroorzaken dit te laten inzien en tot een verandering van gedrag te krijgen; ik heb het al meermaals geprobeerd. Houtstook zit in de privésfeer en dat ligt dikwijls gevoelig, zelfs als de nadelige gevolgen voor een tientallen woningen in de buurt zijn.

Industriële houtverbranding in biomassa-centrales kan je ook niet vergelijken met private houtkachels; die eerste zijn streng gereguleerd en gecontroleerd kwa uitstoot en dus rookgasbehandeling terwijl houtkachels slechts aan minimale normen moeten voldoen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Andere woning

Bericht door Woz »

Mij moet je niet overtuigen dat je hout op een goede en efficiënte manier kan stoken.

Maar hoeveel % van de mensen kunnen dat? Je hebt daar kennis voor nodig.

Gasketels moeten wettelijk verplicht onderhouden worden (België).

Kan voor gelijkaardige kosten niet gekeken worden naar een verplichte opleiding met om de zoveel jaar een opfrissing?

Nog steeds geen 100% garantie maar dan kan bij een raar geurtje in de straat of een rokende schoorsteen door de politie eens op de deurbel gedrukt worden met de vraag om het stookbewijs te tonen.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

@TLS
Klopt de meeste stokers kunnen slecht tegen kritiek


@Woz
Snap je idee,
Alleen hoeven er van mij niet nog meer regeltjes te worden gecreëerd,

Politie kan de brandweer aan sturen.
En die kan al een stookverbod geven.
Hiermee kan dat dus al opgelost worden
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Andere woning

Bericht door Pigion »

Voor mij geen centje pijn. De Tigchelofen is gecertificeerd door SP Swedish National Testing en Research Institute Energy Technology and Combustion Technology dat de verbrandingskamer overéénkomstig de Tigcheloven 8D is en een CO Emissie van 0,24% heeft en een rendement van 87% gemeten door TNO Apeldoorn, gestempeld en afgegeven op 25-08-2005

Laat de stookpolitie maar komen. Dan kunnen zij zeker 10 stinkers in de de jaren '70 wijk achter ons, aanpakken en de haard of kachel VERZEGELEN. Knoop ze maar aan de boom, blijft er meer hout voor mij over en hoef ik de laatste grote eik in de tuin niet omhakken. Overigens doe ik dat wel om vrede met de buren te houden en meer zon op de 32 PV panelen e krijgen, vooral in de vroege ochtend.
Stroom wordt goud waard

Pigion
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Andere woning

Bericht door Krelis »

willen we meer handhaving of gewoon buren aanspreken? Ik durf doe dat -zeg er wel bij dat ‘we’ dat in Westfriesland gewend zijn. In de Achterhoek/Liemers valt zoiets niet in goede aarde heb ik gemerkt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Andere woning

Bericht door pelletpower »

Krelis schreef: 04 feb 2022, 10:28 willen we meer handhaving of gewoon buren aanspreken? Ik durf doe dat -zeg er wel bij dat ‘we’ dat in Westfriesland gewend zijn. In de Achterhoek/Liemers valt zoiets niet in goede aarde heb ik gemerkt.
Mwa, dat blijft toch een moeilijk onderwerp. Hier in de buurt ook wel eens iemand aangesproken. NEE, IS NIET, DAT DOE IK AL 25 JAAR!!!!!. Ok, dan zeg ik dus niets en denk bij mezelf, je doet het al 25 jaar verkeerd en blijft dat ook zo doen. De kunst is dus om niet meteen te gaan wijzen, niet gelijk je hakken in het zand te zetten als er naar jou gewezen wordt etc etc. Ik probeer elke stook beter te doe dan de vorige en zou dit graag eens met wat metingen ondersteund zien. Rookloos is voorwaarde, als reuk verder beperkt kan worden zou dat mooi zijn.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Andere woning

Bericht door remco d »

Ik vraag ieder jaar een keer aan de directe buren of ze m'n kachel ruiken en zo ja op welke dagen dan. Hout stoken is niks mis mee mits je niemand tot last bent. Jammer genoeg doet niet iedereen het zo. Sommige dagen kun je gewoon beter niet stoken. Vandaar m'n eerdere advies om niet van hout stoken alleen afhankelijk te worden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Andere woning

Bericht door Krelis »

ik had recent de teerspatjes op mijn red cedar planken die ik die ik net had geschuurd. Tiny house buren :mrgreen:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Andere woning

Bericht door benthuis »

Had het tiny house zich uitgeschud?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Andere huis is het geworden
Zijn we al lekker in aan de gang.

Spouwmuur bleek al geïsoleerd te zijn met glaswol (paar jaar geleden)
En de spouwmuur is dikker als toen standaard was namelijk 8cm spouw

ZolderDak zit nu 5cm tegenaan.
Zit er over te denken om de zoldervloer ook maar te gaan doen(gebruiken we toch niet)
Wat zou daar handig zijn?

Tuin is inmiddels al deels gedaan
Alvast 20 knotwilgen aangeplant(takken die aan geslagen zijn)
En wat fruitstruiken /bomen die we nog hadden
En veel onkruid wat opgekomen is,
Vinden de insecten en de vogels wel leuk zo te zien.


Verder 24 tweedehandse zonnepanelen geplaatst.(oost-west opstelling)
Dit zou ons verbruik inc boiler af moeten dekken.

Ook de gaskraan gister dicht gedraaid,
nadat de krachtstroom voor het nieuwe fornuis aangesloten was

Gas gevelkachels kunnen in de oudijzer bak

Alleen het schoorsteen kanaal is te klein voor de bergkachel die we al hadden
Hier kan max 140mm pijp doorheen
Iemand die weet of die daarmee overweg kan?

Kan het nergens vinden namelijk
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Andere woning

Bericht door remco d »

Volgens mij is een kleinere pijp dan aangeraden nooit ideaal. Als het een heel lang kanaal is zal het misschien werken. Pas op, 14 cm diameter is stiekem heel veel kleiner dan 15cm. Reken maar eens de oppervlakte van beiden uit. Als je een gemetseld kanaal hebt zou ik het gewoon uitproberen. Werkt het niet dan zijn er bedrijven die je bestaande kanaal groter kunnen boren. Kost behoorlijk maar schijnt mooi te werken.

Mvg Remco
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Andere woning

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 05 feb 2022, 19:57 Had het tiny house zich uitgeschud?
:mrgreen:

nu bij 35C kampvuren .........selfsufficiency hė?

de eerste pallets met hout zijn ook weer aangevoerd: 1.1 m3 voor €500 -Tiny voor de happy few.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

remco d schreef: 19 jul 2022, 13:02 Volgens mij is een kleinere pijp dan aangeraden nooit ideaal. Als het een heel lang kanaal is zal het misschien werken. Pas op, 14 cm diameter is stiekem heel veel kleiner dan 15cm. Reken maar eens de oppervlakte van beiden uit. Als je een gemetseld kanaal hebt zou ik het gewoon uitproberen. Werkt het niet dan zijn er bedrijven die je bestaande kanaal groter kunnen boren. Kost behoorlijk maar schijnt mooi te werken.

Mvg Remco
Begreep van Peterberg dat 140mm zonder bochten,
Glade pijp,
En geïsoleerd moet kunnen

Oppervlakte verschil begrijp ik goed

Kanaal uit laten boren heb ik opgezocht
Had niet verwacht dat zoiets mogelijk was
Prijs zag ik daar niet van
Maar zal best prijzig zijn

Dan zal ik eerder door de muur naar buiten een nieuw kanaal maken
Zal prijstechnisch dan wel beter uitkomen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Andere woning

Bericht door benthuis »

Krelis schreef: 19 jul 2022, 20:55
benthuis schreef: 05 feb 2022, 19:57 Had het tiny house zich uitgeschud?
:mrgreen:

nu bij 35C kampvuren .........selfsufficiency hė?

de eerste pallets met hout zijn ook weer aangevoerd: 1.1 m3 voor €500 -Tiny voor de happy few.
500¿ Echt waar?

Wat een wereld zeg.. is het echt zo gek dat "rijke" lui in een tinyhouse willen wonen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie