Andere woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Andere woning

Bericht door 1980 »

Mijn topic word in ieder geval wel veel bekeken en er word gereageerd :lol:
Info en of tips zijn nog steeds welkom.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Andere woning

Bericht door Pigion »

Voor enkelen die vinden dat ik mij te veel op de borst klop, zeg ik nog één keer. Ik doe vrij normaal, heb de laatste 15 jaar geen vliegreis gemaakt naar een vakantiebestemming, rij een mercedes, een kleine SUV omdat ik extreem lange bovenbenen heb, rij ca. 5000 km/jr. nu ik niet meer werk. 50% van de kilometers is naar hospitaal! Doe in het dorp en daarbuiten tot 10 km op de fiets, ook met de prothese links
Ecologie moet je gelijk schakelen met zelfkwelling. Dat staat nergens geschreven. Verantwoord omgaan met alles is het credo, ook met de voortplanting en importeren van gelukszoekers. We moeten echt de bevolkingsaanwas onder contrôle krijgen.
Maak er een mooie dag van.
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Andere woning

Bericht door Erikvr »

Spouw met glaswol volblazen zou ik niet doen, dit zakt na verloop allemaal naar beneden en worden muizennesten. EPS korrels gebonden met latex is dan beter. Buitenisolatie is nog beter omdat de spouw maar 5-7 cm is.
groet,
Erik
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Andere woning

Bericht door dormos »

Ja, super!

Maar wat jij zegt is ook niet on-topic!
Jij corrigeert alleen maar...

Je zou gewoon kunnen/mogen reageren op het laatste bericht wat voor jou interessant is.

Maar blijkbaar stoor je je aan de discussie, en wil je dat alleen maar melden.

Je hebt absoluut geen behoefte om iets nieuws te melden
Goed isoleren en een massakachel lijken me een goed plan. Verder zoveel mogelijk PV op het dak, elektrische boiler voor warm tapwater en evt elektrische vloerverwarming voor de badkamer.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Andere woning

Bericht door benthuis »

Ik vraag me af: waarom zo veel mogelijk PV. Het huis wordt warm van de Bergkachel. In de zomer heb je aan een boiler met heet water genoeg. In de winter komt er niks uit die panelen en is de vraag wat groter.... Komt dit denken niet uit het salderings denken? Is nu achterhaald toch?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Andere woning

Bericht door JantjeV8 »

Erikvr schreef: 24 jan 2022, 09:07 Spouw met glaswol volblazen zou ik niet doen, dit zakt na verloop allemaal naar beneden en worden muizennesten. EPS korrels gebonden met latex is dan beter. Buitenisolatie is nog beter omdat de spouw maar 5-7 cm is.
Dit is erg achterhaald Erik. Die witte glaswol blijft prima op de plaats. Wordt ook in de bouw-industrie in prefab volop toegepast zonder ellende.

Bij eps moet je je heel sterk afvragen of je dat in basis wel wilt, tenzij je het mijns inziens onmogelijke voor elk aar gaat krijgen dat er geen korreltjes de wijde wereld in waaien...
Eps doet ook nauwelijks bijdragen aan geluidwering, laat staan demping.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Andere woning

Bericht door JantjeV8 »

Pigion schreef: 24 jan 2022, 08:30 Voor enkelen die vinden dat ik mij te veel op de borst klop, zeg ik nog één keer. Ik doe vrij normaal, heb de laatste 15 jaar geen vliegreis gemaakt naar een vakantiebestemming, rij een mercedes, een kleine SUV omdat ik extreem lange bovenbenen heb, rij ca. 5000 km/jr. nu ik niet meer werk. 50% van de kilometers is naar hospitaal! Doe in het dorp en daarbuiten tot 10 km op de fiets, ook met de prothese links
Ecologie moet je gelijk schakelen met zelfkwelling. Dat staat nergens geschreven. Verantwoord omgaan met alles is het credo, ook met de voortplanting en importeren van gelukszoekers. We moeten echt de bevolkingsaanwas onder contrôle krijgen.
Maak er een mooie dag van.
Pigion
Deze zienswijze kan ik me prima in vinden!! :D
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Andere woning

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef: 22 jan 2022, 13:05 Andere tijden Pigion. Alleen met hard/ slim werken was wat te bereiken.
En soms sluw zijn, maar dat wekt tegenwoordig zo verschrikkelijk veel tegengas op vanuit de moraalriddershoek..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Andere woning

Bericht door benthuis »

Leg dat sluw eens uit? Ik beschouw me zelf heb moraal ridder.
Maar als met sluw, egoïstisch wordt bedoeld of "vals"..., dan maak ik graag een uitzondering! De tijd van de ellebogen is geweest!
"Alles maakbaar, als je je best maar doet", gaat niet meer op. Sorry, maar als je daar in blijft hangen ben je in mijn ogen "obsolete". De generatie met deze gedachtegang hebben ons gebracht waar we nu staan. Dit is geen verwijt aan individuen maar wel een aanklacht aan de failliete denkwijze.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Andere woning

Bericht door dormos »

Ik vraag me af: waarom zo veel mogelijk PV. Het huis wordt warm van de Bergkachel. In de zomer heb je aan een boiler met heet water genoeg. In de winter komt er niks uit die panelen en is de vraag wat groter.... Komt dit denken niet uit het salderings denken? Is nu achterhaald toch?
Om "zoveel mogelijk" te nuanceren: genoeg om de boiler en vloerverwarming op te laten draaien op de momenten dat dat nodig is.
Dat verhaal over salderen hoor ik al zo lang, als ik daar naar geluisterd had dan had ik mijn inmiddels ruim terugverdiende PV systeem uit 2013 al niet neergelegd. Desnoods kies je een leverancier die je een redelijk bedrag per kWh biedt voor wat je over hebt en daar koop je dan in de winter stroom van die je tekort komt. Economische terugverdienen kan nog steeds en ecologisch helemaal. Mijn eerste systeem uit 2003 draait (incl. de originele omvormers) nog steeds probleemloos en daarvan zijn de kosten en de energie die is gaan zitten in de fabricage ruim terugverdiend.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Andere woning

Bericht door Woz »

De veranderingen op energetisch vlak zitten nu toch wel in een versnelling denk ik.
Ben blij met de keuzes die ik nu 15 jaar geleden gemaakt heb: kleine woning, veel isolatie.

Lucht/lucht warmtepomp wordt binnenkort geplaatst. Met 1000kWh elektriciteit per jaar zou ik de woning moeten kunnen verwarmen.
Voor warm water kan ik een elektrisch element inbouwen in de bestaande boiler van 110L die nu nog gasgestookt wordt. Daar mik ik op 600kWh/jaar.
Ander elektrisch verbruik zit al jaren op 1400kWh met 3 personen. Er is nog potentieel om te verminderen als we op een dag de koelkast eens vervangen, als de playstation in onbruik geraakt, ook wat besparing doordat de cv-ketel met 2 onzuinige circulatiepompen niet meer zal gebruikt worden.

Ik zou heel tevreden zijn als ons huis all-electric onder de 3000kWh per jaar zou blijven.
Elektriciteit van de coöperatieve waar we nu al 15 jaar onze elektriciteit bij aankopen..

Eind dit jaar komt normaal gezien ook de digitale meter.

En dan pas ga ik eens concreet beginnen nadenken over het plaatsen van eigen zonnepanelen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Andere woning

Bericht door pelletpower »

Precies, dat is exact mijn mantra. PV is gratis energie voor altijd. Ook zonder salderingsregeling een heel verantwoorde investering om het laatste deel van trias energetica te vullen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Andere woning

Bericht door pelletpower »

Ik moet nu een prijs maken voor een 100 kWp systeem. Energiecontract is vervallen, voorschot is verdiedubbeld. Inmiddels is de EIA weg, saldering voor deze zakelijke grootverbruiker ook, maar toch blinde paniek. Als we goed zitten qua prijs hebben we eind van de week opdracht en asap leveren.

Voor alle duidelijkheid, partikulieren krijgen ook de btw terug en de eerste 10 jaar blijft de salderingsregeling bestaan. Ik kan alleen maar zeggen, nog langer wachten en je mist de boot. En er zal best nog een volgende komen, maar geen betere.

Bovenstaand voorbeeld gaat om serieus geld wat er nu bijbetaald moet worden elk jaar. Er zijn jaren dat ik dat niet bij elkaar hark. Blinde paniek.

Mij zal het worst wezen wat elektr pf gasprijs doet, ik neem niets af.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Andere woning

Bericht door remco d »

Het is ook een optelsom. Zoveel mogelijk PV is relatief, ik zou geen heksentoeren uithalen voor een laatste paneel over een dakkapel in de schaduw.

Ik heb een perfect dak zonder obstakels en dan kun je er wel 10 paneeltjes op gooien omdat dat je huidig gebruik afdekt, maar 20 panelen passen ook. Is maar een beetje extra werk, en de omvormer is ook niet 2x zo duur.

Toekomst wellicht een warmtepomp of wat transport electrisch, auto of e-bakfiets in plaats van auto? Opgroeiende kinderen gaan ook meer gebruiken, daar ga ik niet aan ontkomen. Misschien ooit zelf bier brouwen, sap pasteuriseren of iets dergelijks kan ook op PV, zonnige dag uitzoeken om zo'n ketel te "stoken".

Dus ja, als je toch al electrisch kookt (dus een wat grotere aansluiting hebt) en het dak leent zich ervoor, en je kunt de centen missen, dan zou ik mooi het dak vol leggen.

Is dat helemaal ecologisch? Waarschijnlijk niet, geen stroom verbruiken is beter wellicht. Wanneer je iets "goed" doet ligt eraan met wie je je vergelijkt.

Gr Remco
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Andere woning

Bericht door Ramon »

Is dat helemaal ecologisch? Waarschijnlijk niet, geen stroom verbruiken is beter wellicht. Wanneer je iets "goed" doet ligt eraan met wie je je vergelijkt.
Juist... nog iemand die het snapt...

En... doe je iets economisch goed, of ecologisch?

Economisch, is vaak: meer, voor minder.
Ecologisch vaak: minder, voor meer.

We waren pas bij iemand, die half lam was. We hadden er gegeten, en ik zei: zal ik even de vaat doen?

Nee dat doe ik wel, zei hij. Wij hebben maar een 5 liter close in boiler, en dan moet je heel zuinig afwassen, anders heb je water tekort.

Ik dacht op dat moment: tobbert...

Maar is dat nu juist niet wat iemand een goede ecologier maakt?
Plaats reactie