regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Even een buizenschematje gemaakt om nog even te tjecken of autosifon zo zal werken.
De bovenkant van de PWW zit op dezelfde hoogte als het waterniveau in de buffer.

.
Verder ben ik nog benieuwd hoe ik het mengventiel kan instellen. Ik wil namelijk ook een 150 liter SWW laden.
Een idee is om de primaire kant van de PVV altijd op de hoogste temperatuur , zeg 65º te zetten. Alles goed isoleren is natuurlijk dan zeker een must.
Dat betekent dat ik de secudaire temp van de PVV weer moet verlagen met een mengventiel en dit overbruggen op het moment dat je de SWW laadt? Is dat een goede gedachte? Dan kan ik het toch electrisch schakelen.
Bijlagen
eco9.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

En dan zit er ineens een 22mm buis op een plaats waar je groot debiet nodig zou kunnen hebben (in geval van veel warmte vraag ) , tussen W en het T-stuk aan de pomp zou je wel een kleinere buis kunnen gebruiken, daar verwacht je geen grote debieten en heb je er ook geen nodig .
Laatst gewijzigd door LeaD op 13 jan 2022, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door LeaD »

SWW heeft twee spiralen, eentje ervan kan je onmiddellijk voeden uit je buffer ( en ook te beperken met een thermostatisch driewegventiel ) . Volgens uw tweede tekening op pagina 1 heeft je gas-ketel al een naverwarmingsfunctie ( klopt dit ? ) .

150 L SWW met heatpipes zal in de zomer wel erg heet worden ( met vlakke platen ook ) .

Het mengventiel na de PWW met een bijpas is leuk maar het doel ontsnapt me volledig . Als u wenst te schakelen tussen gas-cv of PWW, dan gebruik je toch een driewegsklep . De uitgaande temperatuur van de PWW hoef je niet meer te regelen, dat doet de regelaar aan de ingang van de PWW zo goed mogelijk al .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
floordirection
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2012, 10:16

Re: regelen uitgaande temperatuur platenwisselaar open buffer

Bericht door floordirection »

Thermosifon, ah, natuurlijk ik zal retourbuis naar de buffer vergroten, ik begrijp het nu.

De buffer en houtvergasser staan in de schuur en de afstand van de PWW naar het huis, waar de gasketel hangt, is vermoed ik 25 meter vandaar dat ik met zo laag mogelijke temperatuur naar het huis wil en alleen als de SWW geladen moet worden deze temperatuur tijdelijk verhogen.
De gas CV staat in principe alleen staande bij en neemt het automatisch over mocht de buffertemperatuur te laag worden.
Met terugslagkleppen zijn de PWW en gasketel gescheiden van elkaar.

Inderdaad wordt de gasCVketel gebruikt om de SWW na te verwarmen en de 3 wegklep is om de SWW te laden.
De zonnecollector is niet zo groot, ik denk iets van 3m2, het is een pijp die zigzag naar boven loopt, onder glas. Merk: luigjes
Plaats reactie