Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Dat vind ik een beetje tegenvallen, die gelaagdheid. Met een spiraal misschien wel, die verstoort de gelaagdheid in de buffer veel minder dan een pomp.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

Om te douchen zal je sanitair water toch minstens 1x per week >60grC moeten worden om legionella-proof te worden.

Ik heb 72 buizen op 300L liggen. Op volledig lange zonnige dagen heb ik over, maar voor- en naseizoen is dit gewoon passend. Dus naar 3000L toe, hmmm, geloof niet dat dat gaat werken.
Warmte stijgt wel op, dat klopt, maar als het eerst nog 2.000L koud water tegen komt, is de warmte aardig vereffend vooraleer het bovenin je vat zit.

En waar ik nog steeds benieuwd naar ben, is hoe je op 50kW komt voor 800m³ woninginhoud.
Laatst gewijzigd door JantjeV8 op 05 jan 2022, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door kockie »

Die ervaring van Pelletpower deel ik niet. Ik zie een mooie gelaagdheid in mijn vat, buiten het onderste gedeelte. In mijn geval komt de retour op ongeveer 1/3 van het vat binnen, daardoor is het onderste gedeelte verstoord, Daarboven is het wel mooi gelaagd. Ik kan dat aflezen aan de 19 sensoren die in mijn buffer zitten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, als buffer gevuld wordt blijft de gelaagdheid in stand. Laddomat zorgt voor heel geleidelijke vulling.
Gaat de warmtepomp aan de gang dan is het een ander verhaal. Die blaast op 1,5 m hoogte vol in de buffer en verstoort zo alle lagen. Het dingetje heeft een grote flow en kleine delta T nodig om te werken schijnbaar. In de zomer alleen de top gebruiken lukt zo dus niet. Vandaar mijn gedachte een klein buffertje er bovenop te zetten.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

JantjeV8 schreef: 05 jan 2022, 07:36
En waar ik nog steeds benieuwd naar ben, is hoe je op 50kW komt voor 800m³ woninginhoud.
Ik heb hier iemand van Hargasner gehad, en die rade mij een kachel van 40kw aan, en gezien ik de toekomst niet vaker wil stoken als nodig heeft, en ook nog een paar lussen in de, nog nieuw te bouwen, schuur wil maken. dacht ik; dan neem ik iets groter, kan beter iets over hebben dan te kort :mrgreen:

en het is dus ook de bedoeling dat ik hier sanitair water uit ga ontrekken (hyg. spiraal). heb straks 3 badkamers in huis :fff :roll:

ed. als ik de warmte van de collectoren boven in het vat terug voer, dan scheelt dat toch een heel stuk ? en zou ik eventueel nog een warmte element gestookt door PV kunnen monteren.
Laatst gewijzigd door GertS op 05 jan 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GTV6 »

Ik zeg niks mis met een te groot vermogen, overigens dacht ik dat het 55 kW is. Heeft niks met het benodigde vermogen te maken, wel met je buffercapaciteit.
Het valt te bezien of er echt 55 kW geleverd gaat worden, ik denk van niet uit eigen ervaring.
Als het echter een spiraal is die van onder naar boven loopt is 3000 liter niet zo heel handig, als je net aan 300 liter warm krijgt met de collector.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Dat laatste is niet waarschijnlijk. Het zal wel een spiraal bovenin en eentje onderin zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Wel een dingetje om gelaagd te laden. Dat blijft ook in mijn hoofd spelen.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

pelletpower schreef: 05 jan 2022, 20:23 Dat laatste is niet waarschijnlijk. Het zal wel een spiraal bovenin en eentje onderin zijn. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Zonder reclame te maken ...https://twl-technologie.de/files/6185/u ... 00_PRO.pdf

dat is hij met een cat. B isolatie mantel :wink:
ker2_100_bis10.000_sz_3.jpg
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door rob21tq »

Interessant dit,

Ik heb een soort gelijk buffervat, maar dan zonder hygiene spiraal (ik heb een friswaterstation)

Mijn buffervat is 2000liter ook met een spiraal bovenin en een spiraal onderin. Ik zit een beetje met dezelfde vraag, waar sluit ik mijn heatpipes op aan. Mijn buffervat is eigenlijk ook te groot voor mijn heatpipes, ik heb 90 heatpipes, men zegt dat je met ongeveer 10 liter buffer/boiler nodig hebt per heatpipe.

Op een ander forum zeggen de meeste om de heatpipes juist op de onderste spiraal aan te sluiten, omdat deze het meeste oppervlakte en inhoud heeft, en omdat de warmte toch naar boven stijgt. Men geeft als argument, dat mocht ik ooit een warmtepomp erop willen aansluiten, dat dat dan weer mooi op het bovenste spiraal kan.

Ikzelf twijfel hierover, omdat ikzelf ook bang ben dat de gelaagdheid van het buffervat verstoord wordt als ik de heatpipes op het onderste spiraal aansluit en de warmte dan door de hele buffer naar boven moet gaan. (heb ik misschien een vat met lauw water)

Zelf had ik eigenlijk het idee om de 2 spiralen in serie door te verbinden en om dan van boven naar beneden te laden met de heatpipes. Of om alleen het bovenste spiraal te gebruiken (deze zit toch niet helemaal bovenin)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Ik denk dat je door kunt voor de video, Rob. Gert heeft alleen tapwater uit zijn bovenste helft, dus zinloos onderste aan te sluiten. Tenzij je inderdaad een vat lauw water wilt. En dan zijn jouw 90 stuks ineens ok voor een halve buffer, Rob.

En een WP? Hangt er van af waar je die voor wilt gebruiken.
rob21tq
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 apr 2014, 20:58

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door rob21tq »

rob21tq schreef: 05 jan 2022, 21:30 Interessant dit,

Ik heb een soort gelijk buffervat, maar dan zonder hygiene spiraal (ik heb een friswaterstation)

Mijn buffervat is 2000liter ook met een spiraal bovenin en een spiraal onderin. Ik zit een beetje met dezelfde vraag, waar sluit ik mijn heatpipes op aan. Mijn buffervat is eigenlijk ook te groot voor mijn heatpipes, ik heb 90 heatpipes, men zegt dat je met ongeveer 10 liter buffer/boiler nodig hebt per heatpipe.

Op een ander forum zeggen de meeste om de heatpipes juist op de onderste spiraal aan te sluiten, omdat deze het meeste oppervlakte en inhoud heeft, en omdat de warmte toch naar boven stijgt. Men geeft als argument, dat mocht ik ooit een warmtepomp erop willen aansluiten, dat dat dan weer mooi op het bovenste spiraal kan.

Ikzelf twijfel hierover, omdat ikzelf ook bang ben dat de gelaagdheid van het buffervat verstoord wordt als ik de heatpipes op het onderste spiraal aansluit en de warmte dan door de hele buffer naar boven moet gaan. (heb ik misschien een vat met lauw water)

Zelf had ik eigenlijk het idee om de 2 spiralen in serie door te verbinden en om dan van boven naar beneden te laden met de heatpipes. Of om alleen het bovenste spiraal te gebruiken (deze zit toch niet helemaal bovenin)
Ik wil hier nog even iets aan toevoegen: ik heb ook het idee om icm een drieweg klep te kunnen kiezen tussen de bovenste spiraal, of de onderste spiraal. (Mijn regelaar ondersteund dit standaard ook)

Reden: in het voor en na-seizoen zal de houtvergasser nog wel eens aan zijn. En deze verwarmt de buffer van boven naar beneden, dus als dan het bovenste deel opgewarmd is, en het is een mooie zonnige dag, dan zullen de heatpipes weinig toevoegen op de bovenste spiraal, omdat dit deel al warm is.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

GertS schreef: 05 jan 2022, 19:12
Ik heb hier iemand van Hargasner gehad, en die rade mij een kachel van 40kw aan, en gezien ik de toekomst niet vaker wil stoken als nodig heeft, en ook nog een paar lussen in de, nog nieuw te bouwen, schuur wil maken. dacht ik; dan neem ik iets groter, kan beter iets over hebben dan te kort :mrgreen:

en het is dus ook de bedoeling dat ik hier sanitair water uit ga ontrekken (hyg. spiraal). heb straks 3 badkamers in huis :fff :roll:
Mijns inziens zou je de keuze van het vermogen in combinatie met de buffercapaciteit moeten berekenen, in elk geval op basis van wat 'vuistregeltjes'.

Die 3 badkamers, gaan die alle 3 tegelijk gebruikt worden?
In dat geval ben je met een boilervat ook beter af. Daar IS al voldoende warmwater. Die hygienespiraal gaat dat nooit leveren, krijgen de mensen lauwwater. Enkel de waterdruk zou je dan nog wat moeten ondersteunen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Vermogen van de kachel zegt helemaal niks icm een groot buffervat.

Stel je een auto voor, met accupakket en benzinemotor om het accupakket te "vullen".

Als je auto constant gebruikt wordt en een vermogen vraagt van 20 kW, moet je benzinemotor een omzettingsvermogen hebben van minimaal 20 kW.

Stel dat je auto van de 24 uur, maar 8 uur gebruikt wordt, moet je benzinemotor een omzettingsvermogen van minimaal 20/3 = 6.66 kW hebben.

Zo is het met een houtkachel ook. In mijn optiek is 20 kW voor elk huis/boerderij al voldoende, je zult alleen langer moeten stoken om het vat warm te krijgen. Bijkomend voordeel is: je kunt hem savonds volgooien, en dan smorgens bijvullen. Hij heeft een lange brandtijd.

20 kW x 24 = 480 kWh
Als je huis/boerderij/douche meer als 480 kWh verbruikt per dag, wat neer komt op 125 kg hout per dag (1 kuub hout per 5 dagen), zou ik me toch meer zorgen over je verbruik gaan maken.

Vermogen heb je alleen nodig als je geen buffer hebt, of je buffer leeg is en in korte tijd alles warm moet maken.

Of het niet handig vind dat je langer moet stoken...
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Vermogen van de kachel zegt helemaal niks icm een groot buffervat.
Nou, binnen bepaalde grenzen is dat zo. Liggen ze te ver uit elkaar dan wordt dat gewoon vervelend. Probeer je badkuip maar eens te vullen met een rietje of een emmer met een brandslang... In beide gevallen gaat dat niet echt lekker.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Ja dat is helemaal waar.
Hij moet ook zeker niet zo weinig vermogen hebben dat het bij de kachel er met 60 graden uitkomt, dat het aangekomen bij het buffervat nog maar 40 is.

Maar mijn ervaring met gewone houtkachels en cv houtkachels en houtvergassers is, dat het bij 90% van de mensen waar ik kom, (zwaar) overgedimensioneerd is...

Als je thuis 3000l buffervat hebt, en je maak m van 30 naar 90 graden. DeltaT van 60 = 60 x 3000 x 0.001163 = 210 kWh

210 kWh opwarmen met een kachel van 50 kW duurt de stook 4 uur + 1 uur opwarmtijd = 5 uur.

Met 20 kW, duurt de stook 11 uur. So what?

Maak ik de kachel aan om 9 uur savonds. Kom ik 6.00 uit m'n bed, is hij bijna klaar met branden. Kijk ik ff hoe vol hij is, en gooi er desgewenst nog een blokje bij.

Het is vaak een gevoel. Als de kachelexpert zegt, je zou aan 7 kW genoeg moeten hebben, een 9 kW kachel kopen. Want: Stel dat het echt koud wordt.

Iedereen vergeet dat hij eigenlijk een 5 kW zou moeten adviseren, maar hij wil ook niet dat je na een koude dag bij hem op de stoep staat, van: hij is eigenlijk te klein. Dus adviseert hij 7, en je neemt 9. Terwijl 5 goed zou zijn.

Maarja, dat is mijn ervaring...
Plaats reactie