Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Goedeavond mede stokers !

allereerst bedankt voor het toelaten hier, ik lees hier al geruime tijd mee, maar nu zelf ook een vraag;

Na lang wikken en wegen heb ik Attack SLX 50 Lambda Touch gekocht in combinatie met een 3000 liter hygienebuffer met 2 extra warmte
spiralen om straks in de loop van het voorjaar nog heatpipes op aan te sluiten, en dan eventueel nog een ...voor een andere warmte bron.

bedoeling is dat ik dit zelf ga installeren, ik heb hier met de vloerverwarming al rekening mee gehouden, geheel heeft een inhoud van rond
de 800kuub en de bedoeling dus dat warm tapwater ook uit het vaatje gaat komen :D .

nu ben ik eigenlijk opzoek naar een hydro. schema hoe eea. precies aan te sluiten. alles moet in een ruimte komen van laten we zeggen 5x3m2
ik heb hier al veel gezien, en ook op andere (duitse) forums. Echter verschilt het een nog wel eens van het ander.

vraag is, welke buis moet ik gebruiken om de kachel met de buffer etc te koppelen. diameter type max lengte etc.
en waar moet het drukvat komen, is dit net achter de ketel in de koude retourleiding, of zit deze in de warme leiding (heb beide situaties gezien, wat is het beste)

en gezien de heatpipes in de toekomst, waar moet ik rekening mee houden ?

heel verhaal, hoop dat jullie er wat mee kunnen, alvast bedankt !
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door kockie »

Hallo GertS,

Welkom!

Het is allemaal niet zo spannend. Ik heb geen opleiding in deze richting gevolgd, ben alleen ervaringsdeskundige.

Bij mijn vergelijkbare ketel heb ik 1¼ gegalvaniseerde buis genomen. Alles is gefit met hennep en fitterskit. Het enige dat tot nu toe gelekt heeft zijn de kranen :twisted:
Ik zou het expansievat (min 12% van de systeeminhoud) ergens aan de koude kant aansluiten. Maakt niet uit waar die zit, als ie maar niet per ongeluk afgesloten kan worden. Aangezien je alles op 5*3 meter wilt opstellen zullen de leidingen niet al te lang worden. Kleine circuit met anticondensklep zo klein mogelijk houden, verder maakt niet niet uit. Mijn is verteld dat het beter is om bochten te gebruiken dan knieën, dir ivm minder weerstand.

Hier mijn reis naar een houtgestookte installatie: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1640

Heel wat leeswerk, je ziet niet alleen het resultaat, maar ook de weg er naartoe!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Dag Kockie !

Bedankt voor de reactie ! daar zit een vracht aan informatie in zeg, super !

nou zit ik ook te denken of ik direct heatpipes op het dak zal gooien om van laten we zeggen, maart tot oktober, helemaal geen
hout te hoeven stoken, echter ... 3000liter verwarmen met heatpipes, is dit te doen met een goed 15m2 ?

en iemand ervaring om dit aan te sturen met de Attack SLX Lambda ... begreep dat dit op eoa. manier met de houtvergasser moet kunnen ?

Groet Gert

ps. iemand een adresje waar ik goedkoop buis kan kopen om het geheel aan te sluiten, event. via PB ?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Of PV als je plek genoeg hebt. Het aansluiten daarvan is kinderspel en overschot aan stroom kun je verkopen.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

PV heb ik er al 22 van liggen, en omzetten is een beetje zonde ,(mijn mening) vandaar dat ik graag heatpipes wil met CPC.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Ja, zo dacht ik ook altijd. Totdat ik me bedacht dat warmteaanbod en vraag nooit in evenwicht zijn. PV verzacht dat.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je eerst eens een schema moet maken van de componenten die je hebt, de wens en de functie er van.

Ik snap die 3000L hygienebuffer(= dan boiler) nog niet. Volgens mij, 800m³ te verwarmen volume met een 50kW ketel is nogal aan de ruime kant. Als je woning enigzins geïsoleerd is moet dat met 35kW makkelijk kunnen, en wat beter geïsoleerd zelfs met 25kW.
Wat moet je met 3.000L warm hygiene water? Heb je een hotel van warm water te voorzien? Voor een gezin heb je dan veel te weinig doorstroming en ben je veel te krampachtig de 65grC aan het behalen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Daar zit iets in. Gelaagdheid valt me tegen in mijn 2 m3 buffer. Ik overweeg een extra buffertje er bovenop voor in de zomer. Fikkie Stoken had een erg goed geisoleerde buffer.

Dan zou je een een goedkopere 3 m3 buffer kunnen nemen en daar een hyg buffertje bovenop zetten. Grootste warmte verzamelt zich daar en in de zomer minder warm te houden en dito verliezen.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

Juist, van maart tot pakweg oktober prima met een setje buizen warm te houden.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Dag mensen bedankt voor de reacties !

mijn fout, maar ik heb natuurlijk niet een 3000 liter hygiene vat, maar 3000liter met hygienespiraal, en nog 2 extra spiralen voor zon en event, een andere warmte bron. bedoeling is dat ik in de toekomst in het voorhuis van onze boerderij een B&B ga realiseren, en dan wil ik niet dat er te kort aan douche warmte zou zijn.

Dat aansluiten moet dat met gasbuis gebeuren, of kan dat event, ook met dunwandig (CV) buis ?

ik ben niet zon ster in schemas tekenen :fff maar bedoeling is in eerste instantie de houtvergasser aansluiten, en dan zou ik er direct rekening mee willen houden, om later de heatpipes er tussen te kunnen knutselen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Dat aansluiten moet dat met gasbuis gebeuren, of kan dat event, ook met dunwandig (CV) buis ?
Kan allebei, maakt niet uit.

Dan heb je inderdaad een hygienebuffer en gezien je plannen niet verkeerd.

PV om sanitair water te verwarmen is meer een optie die ik niet gelijk af zou schieten. Nu kan ik beter bij mijn centrale buffer, voorheen was dat lastiger om overal buizen naartoe te trekken. Een elektriciteitskabeltje is dan makkelijker. Maakt uiteindelijk niets uit wat je doet, als het jou maar past.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

Ik blijf een grote buffer met hygiene spiraal onhandig vinden. 3000L warm houden of 300L warm houden in een periode dat je totaal geen 3000L warmwater nodig hebt geeft geen systeem-comfort. In de zomer ga je toch zeker geen 50kW kachel opstoken om een paar douchebeurtjes te kunnen doen??
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

JantjeV8 schreef: 04 jan 2022, 15:36 In de zomer ga je toch zeker geen 50kW kachel opstoken om een paar douchebeurtjes te kunnen doen??
Daar wil ik dus de heatpipes voor gaan gebruiken, en het hele vat hoeft toch ook niet warm ? warmte stijgt in het vat... zou dat niet voldoende zijn dan in de zomer?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Heatpipes/zonnecollectoren worden vaak als set verkocht.
10m2 zonnecollectoren, 500liter sanitair. Hou je daaraan. Je kunt geen 3000l opwarmen met 15 m2.

Kan wel, trouwens... maar dan ga je zelden een werkbare temp halen.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Dus het is niet zo, dat als ik rond de 20m2 cpc heatpipes op mijn dak gooi, en deze warmte boven in het vat middels een wamtespiraal, terug lever,
dat het water bovenin dusdanig warm is dat ik er mee kan douchen ... dat had ik namelijk verwacht, warmte die bovenin zit, blijft bovenin :(
Plaats reactie