Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Een goede houtkachel moet op een koude winterdag te klein zijn (te weinig vermogen). Dan heb je de perfecte houtkachel.
Waar of niet waar?

Wie zijn houtkachel is te klein op een koude winterdag?
Ga maar na bij jezelf... Niet te klein? Dan heb je een te grote houtkachel.

Ter zijde was dit... dit werkt zo niet bij houtvergassers met een buffervat.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Klopt, als ik de verhalen moet geloven. Meestal te groot.

Ik heb een Atmos 18. Dat staat voor de kW meen ik. We stoken wat lichter hout, dus dat vermogen wordt niet gehaald. Elke 3,5 uur moet ie bijgevuld worden, totaal drie stoken per dag. Daar gaat toch wat tijd in zitten. Ik zou dus graag een wat grotere willen.Jouw kachel brandt negen uur?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Ramon schreef: 06 jan 2022, 21:07 Een goede houtkachel moet op een koude winterdag te klein zijn (te weinig vermogen). Dan heb je de perfecte houtkachel.
Waar of niet waar?

Wie zijn houtkachel is te klein op een koude winterdag?
Ga maar na bij jezelf... Niet te klein? Dan heb je een te grote houtkachel.

Ter zijde was dit... dit werkt zo niet bij houtvergassers met een buffervat.
Inderdaad, daar wil je de buffer zo snel mogelijk vol hebben.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

pelletpower schreef: 06 jan 2022, 21:09
Inderdaad, daar wil je de buffer zo snel mogelijk vol hebben.
Daarom dus juist, ik ben hier ook nog thuis aan het verbouwen, en moet overdag ook gewoon naar mijn werkgever, als ik dan 1x per dag de kachel aan maak, en hij het vat in een tijd van een uur of 5 a 6 op temperatuur kan brengen, hoef ik tot de volgende dag ook niet weer te stoken...
gemak dient de mens ...toch ?

en als ik straks ook nog de schuur hiermee (75 - 100m2) enigszins dooi wil houden, heb ik, als ik dan een keus moet maken, liever een kachel die het makkelijk kan doen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

en hij het vat in een tijd van een uur of 5 a 6 op temperatuur kan brengen, hoef ik tot de volgende dag ook niet weer te stoken...
Deze misvatting bedoel ik dus...

Mijn kachel, Attack SLX 20, brand officieel 8 uur, op 20 kW.
De Attack SLX 30 (exact dezelfde kachel, alleen een bredere brandersleuf) brand 5,3 uur op 30 kW. De SLX 40, 4 uur op 40 kW.

Allemaal hebben ze dezelfde vulruimte. En dus 160 kWh in petto in 1 vulbeurt. Bij 3000l, moet je ze allemaal een keer vullen, om aan de 210 kWh te komen.
en als ik straks ook nog de schuur hiermee (75 - 100m2) enigszins dooi wil houden, heb ik, als ik dan een keus moet maken, liever een kachel die het makkelijk kan doen.
Hoe veel meer bewijs, voor hetgeen ik gezegd heb, wil je nog...?
Ik zei het toch?! Iedereen is bang om in de kou te zitten, niemand is bang voor een geoverdimensioneerde kachel.

Het rendement van de Attack SLX 20, is hoger als de SLX 30 en 40. De warmtewisselaar is hetzelfde, maar bij de 20 is de rookgastemp 170 graden, de 30 en 40 hoger. Meer warmteverlies.

Maar... De SLX 20 heeft langer verlies aan de ruimte. Resp 8 uur, en de andere 5,3 en 4 uur. Maar... is dat erg? Wil je je schuur vorstvrij houden, is dat wellicht beter. De warmte die dan extra uit de schoorsteen verdwijnt, ga je dan in je schuur stoppen..

Het is maar een gratis tip, hè...

Over de dikkere leidingen, groter mixventiel, etc, gaan we het niet eens hebben.

Ik stook hardhout. Azobe veel. Ik kan ca 10 uur stoken van 1 vulling. Ik kan ook 5 uur stoken op 1 vulling. Hoe? Kleiner kloven. Mijn Attack kan gewoon dan 40 kW gaan leveren... dat kan ik exact zien
Screenshot_20220107-101445_Gallery.jpg
Dat donkergrijze is het vermogen, wat je links kan aflezen. Ik heb weleens over de 50 kW geleverd.
Bijlagen
Screenshot_20220107-101445_Gallery.jpg
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

Sodemieter Ramon, je begint dit jaar ook weer waar je goed in bent: gelijk hebben!
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

@Ramon

Ok als je het zo gaat bekijken hebt je zeker gelijk, maar goed, in principe ben ik onwetend, en krijg ik het advies ok een 40kw te kopen, dat alleen
op mijn huis gericht was, de schuur ben ik pas later aan gaan denken, en vandaar dus een 50kw genomen.

vandaar dus mijn keuze. ik ga voor rond de 90% meranti stoken, je he hebt er een geweldige grafiek van ! hoe heb je dat zo precies bij kunnen houden ? hier heb ik ook zeker interesse in !

Groet Gert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Je vermogen van je kachel bepaald hoe snel je alles (buffervat) warm krijgt, je inhoud van je kachel (maximale hout vulling) bepaald hoeveel (kWh) je warm krijgt.

Je buffervat bepaald het belangrijkste: hoe lang je interval kan zijn tussen 2 stoken. Dus niet: hoe groter de kachel, hoe minder vaak stoken, maar: hoe groter het buffervat, hoe minder vaak stoken.

Alle software die ik heb voor mijn houtkachel te monitoren is gratis beschikbaar, hier ergens op het forum in een thread:

viewtopic.php?f=3&t=1275&hilit=Wemos&start=75

De benodigdheden zijn:

Een wemos
Aantal tempsensoren ds18b20 (6 stuks in mijn geval)
Watermeter met puls per liter

Optioneel:
Raspberry pi om data op te slaan

Voordelen zijn:

Ik krijg een mail als: buffervat leeg is, vol is, temp kachel hoger als 95 graden, en als het vermogen van mijn kachel onder de 15 kW zakt als hij bezig is met branden en het buffervat leger is als 75%.
Dan heb ik: een "hanger", het hout zakt niet naar beneden tot op de brandergleuf, of hij is bijna leeg gebrand.

Ik vind het goud...
Maarja, je kan ook elk uur gaan kijken.
Ik kan overal ter wereld waar een internetverbinding is, zien hoe mijn kachel het doet.

Nog 1 voordeel.
Ik zag bijvoorbeeld 1 week geleden nog dat mijn temperatuurpatroon in mijn mixventiel defect was. Hij had "lek" de kachel koelde niet snel genoeg af, zoals gewoonlijk, en mijn buffervat was snel leeg!

Ik heb het al een keer eerder gehad, dus wist nu gelijk wat het probleem was

Oja, en ik krijg een mail als ik 10 min geen sein van de wemos heb gehad. Dat KAN heel handig zijn. Ik heb het 2x meegemaakt. Dan is de stroom uitgevallen. De stroom van de wemos zit bij de stroom van de kachel. Dus dan heeft de kachel ook geen stroom meer. Het was alleen 2x gebeurt toen de kachel niet aan het branden was. Maar toch handig: als de kachel brandt, werkt de ventilator niet en de pomp, het hout gaat smeulen en als je pech hebt moet de noodkoeling in werking treden.
En: als de kachel niet brand: de kachel stuurt ook de pomp aan naar mijn huis: geen stroom op de kachel, geen verwarming in huis.

Maar dit werkt natuurlijk alleen als DIE groep eruit ligt. Niet als alle stroom eraf ligt. Maar dan merk je dat wel als je thuis ben :lol:
Laatst gewijzigd door Ramon op 08 jan 2022, 21:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Screenshot_20220108-210849_Samsung Internet.jpg
Aan deze grafiek zag ik het. Let op de rode lijnen van allebei.
De bovenste is met het defecte mixventiel thermostaat, de onderste met het goede mixventiel thermostaat.
Bij de onderste zie je een mooie afkoelingslijn. De bovenste anticipeert mee met de warmtevraag in huis. Ik was precies op vakantie, dus wist al, dat als ik thuis zou komen, ik een nieuw patroon in de mixventiel moest doen.
Screenshot_20220108-211118_Gallery.jpg
Toch handig...
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Thanks! zeer interessant, en een Pi heb ik hier nog wel liggen.
ik ga me hier eens even in verdiepen zodra ik de kachel etc binnen krijg. eerst zorgen voor warme voeten :lol:
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door JantjeV8 »

IK zal niet zeggen dat die elektronika van Ramon niet werkt, maar hoe minder er op zit, hoe eenvoudiger het blijft. Ik heb helemaal geen behoefte om op elk moment van de dag te weten hoe m'n vergassertje aan het werk is.
En eerlijk is eerlijk, een storing heb ik al >12 jaar niet gehad. Ook geen kapotte Laddomat patronen. Bij de seizoenstart even de pompjes controleren, dat is alles.

Zelf weten, maar met een paar temperatuuraanwijzers op tactische plekken in je systeem kom je een heel eind.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Jazeker, en die gaan zelden kapot, evenals mixpatroon.

Toch heb ik een soortgelijk systeem als Ramon en Kockie. Lekker makkelijk om vanaf de bank te kunnen zien of er bijgevuld moet worden. En zeker in het begin heeft het me geholpen in te zien wat er allemaal gebeurd. Vitale functies worden er niet mee gestuurd, sensoren zijn er puur voor inzicht. En dat hoef ik dan weer niet aan de andere kant van de wereld te hebben. Alleen als er gestookt wordt.
GertS
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 dec 2021, 21:03

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door GertS »

Nou is het zo dat ik een lambda systeem heb besteld, en hier zit ook digitale aansturing en internet op, dus er is al vanalles te controleren op telefoon of pc, maar afgezien van dat, verwacht ik dat het systeem van Ramon los staat van het werken van de kachel, enkele sensoren met een wemos lijkt me niet af te doen aan het werken van de kachel opzich.

ik snap dat er dan ook niks stuk kan gaan, maar ja de hobby hé :lol:
en het mooie is; hij heeft bijna alles inzichtelijk, top !
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door pelletpower »

Zeker, meten is weten. Daar wordt je nooit dommer van.

Als ik kijk hoe de buffer gevuld wordt, dan gaat dat echt heel mooi met de laddomat. De 80 graden grens zie je zo naar beneden kruipen, ook al is het onder nog 40 graden.
En waar ik me nu aan stuur is het feit dat dit niet zo is met de warmtepomp en een beetje met de pelletkachel (deze dient als backup voor als er niet gestookt wordt). Aan het temperatuurverloop te zien, is hier nog verbetering mogelijk.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Aansluiten van Attack SLX houtvergasser (50kw)

Bericht door Ramon »

Ik heb helemaal geen behoefte om op elk moment van de dag te weten hoe m'n vergassertje aan het werk is.
Klopt. Maar het maakt ook bewust. Ik hoor aan de automotor ook wel, wanneer ik moet schakelen. Maar als je dan een metertje hebt, met een groen (energiezuinig) gebied (toerenteller), maakt dat ook bewust.

En als ik dan een mail krijg dat mijn houtkachel niet goed presteert, wanneer ik dus een paar blokken hebt, die niet lekker zakken, weet ik dat het vlugst. Dan kan ik dat gelijk oplossen.

Het maakt je wel weer afhankelijk. Ik vertrouw er nu op. Misschien is dat ook niet goed.

Je kan ook zonder tankmeter. Als je tankt, en je hou je km's bij, kan je ook zonder.

Maar verdomd als hij het begeeft. Dan kom je erachter hoe afhankelijk je van de electronica bent (geworden)
Plaats reactie