Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

42stefaanv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2021, 19:54

Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door 42stefaanv »

Wij overwegen een Bergkachel kernpakket 7 te plaatsen tegen een bestaande schouw: zie een schets als bijlage.
Hoeveel cm isolatie moet ik voorzien tussen de schouw en het kernpakket om warmteverlies via de schouw te vermijden? Moet er ook nog een mantelsteen tussen, of kunnen isolatie en kernpakket rechtstreeks tegen de schouw?
Voor de mantel denken we aan leemsteen. Wat is de aanbevolgen dikte van de mantel? We willen de mantel aan de zijkant laten doorlopen tot tegen de muur.
De bestaande schouwingang is op 55cm hoogte, met daaronder een deurtje om de schouw te reinigen. Plaats ik de kachel beste op een voet zodat ik nog bij het deurtje kan?
De Bergkachel 7 heeft één enkele schouw uitgang onderaan: is dit voldoende om efficiënt op te starten, of is het aangeraden om een tweede uitgang bovenaan te voorzien met klep voor het opstarten?
Hebben jullie andere ervaringen/ aanbevelingen voor de Bergkachel?
Alvast bedankt!
Stefaan
PS: http://www.bergkachel.nl/tegelkachel_mo ... ket_7.html
Bijlagen
Bergkachel opstelling.png
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Hi Stefaan, welkom bij het Ecologieforum.
Het kernpakket op een voet plaatsen is verstandig, dan komt de deur op een comfortabele hoogte. Als je geen verlies via de schouw wilt (en mogelijk ook de buitenmuur) dan is isolatie niet genoeg. De warmte wordt daar niet door gestopt, alleen maar vertraagd. Het enige wat echt helpt is een stralings-scherm aan brengen achter de kern.

Iets dergelijks heb ik ook gedaan, in mijn geval heb ik een paar stukken Lewis plaat op drie aluminium strippen gezet, met popnagels. De kanalen in de Lewis plaat verticaal, de strippen horizontaal. De wand achter de kachel die voordien angstig heet werd (een houtskelet wand) blijft nu echt koel, de plaat ervoor niet meer dan handwarm.

Het werkt op twee principes: een deel van de stralingswarmte wordt door de gegalvaniseerde plaat terug gekaatst, wat er resteert wordt afgevoerd door de lucht die door de kanalen stroomt. Uiteraard moet de plaat niet doorlopen tot de vloer en ook aan de bovenzijde open zijn.
Je moet dan de kern wel op een redelijke afstand van de wand zetten, bij mij is dat 10 cm. Maar met 6 cm moet het ook wel kunnen.

Aangezien je de kern op een voet wilt zetten dan moet die voet ook al niet aansluiten aan de schouw, er moet lucht achter door kunnen stromen. Mag ik je trouwens aanraden een kop er bij te nemen? Dat verhoogt het rendement van het ding aanzienlijk doordat de schouw temperatuur lager wordt. Als je dat doet, is het verstandig om ook de secundaire beluchting van de Bergkachel 6 er bij te bestellen, met dit ding brandt hij nog een stuk schoner.

Er is geen bypass nodig om het ding te starten. Bij mijn weten is dat nog nooit nodig geweest, zelfs niet bij de Bergkachel 8 die alweer een stuk groter is met dezelfde vuurkamer. Dikte van de leemstenen wand kan zijn wat je maar verkiest. Hoe dikker de wand hoe trager de warmte afgifte, een halfsteens bakstenen buitenwand van ruim 10 cm dik is geen enkel probleem.

Succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
42stefaanv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2021, 19:54

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door 42stefaanv »

Hartelijk bedankt Peter voor je snelle reactie!
Moet ik de lewisplaten & strips best tegen het kernpakket bevestigen, of kan het ook tegen de schouw?
Heeft de achterkant van het kernpakket een stenen mantel en isolatiedeken nodig, of is dat overbodig aangezien we de mantel willen doormetsen tot tegen de muur?
Is het nodig om een flexibele buis te plaatsen in de schouw, of is de temperatuur nog hoog genoeg om condensatie in de schouw te vermijden?
De kop neem ik er zeker bij, nogmaals bedankt voor het advies.
Stefaan
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

42stefaanv schreef: 22 dec 2021, 23:08Moet ik de lewisplaten & strips best tegen het kernpakket bevestigen, of kan het ook tegen de schouw?
Het moet tegen de schouw, om als stralings scherm te kunnen dienen moet het metaal de kachel niet raken.
42stefaanv schreef: 22 dec 2021, 23:08Heeft de achterkant van het kernpakket een stenen mantel en isolatiedeken nodig, of is dat overbodig aangezien we de mantel willen doormetsen tot tegen de muur?
Hier zou ik toch echt de isolatie deken en de mantel door metselen aan de achterkant. De kern wordt echt heel heet, het lijkt me sterk dat alleen het scherm dan voldoende zal zijn.
42stefaanv schreef: 22 dec 2021, 23:08Is het nodig om een flexibele buis te plaatsen in de schouw, of is de temperatuur nog hoog genoeg om condensatie in de schouw te vermijden?
Als je de mogelijkheid hebt om een voering in de schouw te plaatsen doe dat dan zeker. En stort de ruimte er omheen vol storten met perliet of vermiculiet. Je vermijdt problemen met koud starten en de trek komt veel sneller op, wat een van de voorwaarden is om schoner te branden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
42stefaanv
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2021, 19:54

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door 42stefaanv »

Nogmaals hartelijk dankc voor het advies.
Hoeveel cm laat ik best tussen de muur en de lewisplaat, en hoeveel tussen de lewisplaat en de mantel van de kachel?
Ivm het kuisen van de schouw: kan ik ervan uigaan dat het bestaande deurtje onder de kachelingang volstaat, of voorzie ik best nog een toegang aan de zijkant van de schouw?
Vriendelijke groeten, Stefaan
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

42stefaanv schreef: 01 jan 2022, 08:41Hoeveel cm laat ik best tussen de muur en de lewisplaat, en hoeveel tussen de lewisplaat en de mantel van de kachel?
Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan en wat overigens prima werkt. De afstand tussen de achterkant van de plaat en de schouw is in mijn geval ongeveer 5 mm. De meeste lucht gaat dan door de kanalen in de plaat. Een vlakke plaat kan ook, 2 cm tussen de plaat en de schouw moet genoeg zijn.
Tussen de plaat en de kachel heb ik 8 cm zitten, 6 cm lijkt mij een hanteerbaar minimum.
42stefaanv schreef: 01 jan 2022, 08:41Ivm het kuisen van de schouw: kan ik ervan uitgaan dat het bestaande deurtje onder de kachelingang volstaat, of voorzie ik best nog een toegang aan de zijkant van de schouw?
Het beste is om aan de zijkant nog een veegluik te maken. Onder de kachel door (+/- 88 cm diep) is heel moeilijk te zien en te bereiken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Ik reageer op een oud bericht, maar dat sluit wel precies aan op onze situatie. Wij willen ook een kernpakket van een bergkachel bouwen tegen een bestaande schouw. Alleen willen wij graag een warmtewisselaar.
@ Peter, kan ik in plaats van die lewisplaten ook die warmtewisselaar gebruiken als hitteschild voor de schouw? Of leidt dat toch tot teveel warmteverlies? Aandachtspunten?
NB in ons geval zit de schouw op de begane grond niet aan de buitenmuur maar aan een binnenmuur vast. (Op de bovenetage is dat wel een buitenmuur)

Vast bedankt!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 00:02@ Peter, kan ik in plaats van die lewisplaten ook die warmtewisselaar gebruiken als hitteschild voor de schouw? Of leidt dat toch tot teveel warmteverlies? Aandachtspunten?
Ik heb 30 jaar lang een warmte wisselaar gebruikt achter een kleine massakachel en het werkt. Er wordt hoe dan ook warmte afgevoerd door die wisselaar dus komt er minder warmte in de woonruimte zelf terecht. Met het scherm van lewisplaten blijft er meer warmte in de huiskamer, als warmte lucht, dat wel.

Even over de constructie van de wisselaar: die van ons bestond uit 12 meter lengte koperen buis, als een doorlopende slinger van onder naar boven. Dat geheel zat op stroken koperen plaat gesoldeerd, en voedde een enkele radiator in de badkamer op de bovenverdieping. Die radiator had naast de aan- en afvoer nog een aansluiting, die naar de hoog hangende stortbak van het toilet liep, aangesloten onder het wateroppervlak. Het hele systeem werd op die manier gevuld via de stortbak die zelf als expansievat fungeerde. De wisselaar zat strak tegen de achterkant van de kachel, niet een stukje er vanaf zoals bij het scherm.

Stel je niet te veel voor van de opbrengst, de temperatuur van die radiator werd nooit meer dan handwarm maar wel 24 uur per dag en 7 dagen in de week, zolang als er gestookt werd. Er zat geen pomp tussen, het was een thermosyphon systeem. Dit was de derde versie, toen het eenmaal werkte is het 30 jaar onaangeroerd gelaten en het bleef werken tot en met de laatste winter voor onze verhuizing. De wisselaar zat niet in de gasstroom dus er was ook geen sprake van vervuiling.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Hmmm. In een ander draadje van dit forum las ik zojuist dat de combinatie van een warmtewisselaar met een warmtebankje teveel is voor een bergkachel. Het warmtebankje wordt niet warm, omdat anders de temperatuur van de rookgassen te laag wordt.
Ik zou eigenlijk graag zowel een warmtewisselaar met voorraadvat als een warmtebankje willen. Nou is de woonkamer niet zo groot (20 m2, 3 m hoog, dus 60 m3) en bovendien (straks) goed geisoleerd. Ik had uitgerekend dat ik voor de verwarming in de woonkamer 3 tot 4 kW nodig zou hebben. Ik dacht dat er daardoor genoeg capaciteit overbleef voor een warmtewisselaar. Een en ander afhankelijk van de massa die ik in de mantel van de kachel + warmtebank stop. Klopt dat inderdaad, of zit ik er naast? Uit de reactie van Peter maak ik dan weer op dat oververhitting een groter probleem zal zijn voor het bankje dan een te lage capaciteit.

Nb ik ging er ook vanuit dat dat warmtebankje gewoon bijdroeg aan de verwarming van de woonkamer en geen extra aanslag zou plegen op de capaciteit van de kachel. Wat zie ik over het hoofd?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 22:16 Hmmm. In een ander draadje van dit forum las ik zojuist dat de combinatie van een warmtewisselaar met een warmtebankje teveel is voor een bergkachel. Het warmtebankje wordt niet warm, omdat anders de temperatuur van de rookgassen te laag wordt.
Je bedoelt de post van Pigion? Dat gaat niet over een bergkachel maar over een Finoven van Tigchelaar. Door de eigenaar zelf aangepast maar met achteraf gezien te grote warmtewisselaars. Die wisselaars zitten voor zover ik weet in de rookgassen.
Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 22:16Ik zou eigenlijk graag zowel een warmtewisselaar met voorraadvat als een warmtebankje willen. Nou is de woonkamer niet zo groot (20 m2, 3 m hoog, dus 60 m3) en bovendien (straks) goed geisoleerd. Ik had uitgerekend dat ik voor de verwarming in de woonkamer 3 tot 4 kW nodig zou hebben. Ik dacht dat er daardoor genoeg capaciteit overbleef voor een warmtewisselaar. Een en ander afhankelijk van de massa die ik in de mantel van de kachel + warmtebank stop. Klopt dat inderdaad, of zit ik er naast?
De bergkachel heeft wat overcapaciteit in de zin dat de rookgassen nog wel wat lager van temperatuur zouden kunnen. Als er teveel warmte wordt onttrokken dan blijft er weinig over om de schoorsteen temperatuur hoog genoeg te houden voor voldoende trek. Met als gevolg dat je kachel niet goed op gang wil komen. Als de wisselaar niet in de gasstroom zit maar achter de achterwand van 80 mm dik vuurbeton dan is de warmte doorgifte van de wand bepalend, niet de omvang van de wisselaar. Op gang komen van de kachel met zo'n wisselaar is geen probleem.
De capaciteit valt tegen, je kunt er zoals ik al genoemd hebt een of hooguit twee kleine radiatoren op aansluiten, toveren behoort niet tot de mogelijkheden. Als je zo'n wisselaar op een voorraadvat aansluit, wat wil je dan met dat warme water?
Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 22:16Uit de reactie van Peter maak ik dan weer op dat oververhitting een groter probleem zal zijn voor het bankje dan een te lage capaciteit.
Ik heb geen oververhitting genoemd, dat is jouw interpretatie. Waar ik op wees is dat het verstandig is om de meeste massa daar te hebben waar de temperatuur het hoogst wordt. In een bankje wordt het dek het warmste, dat is een vast gegeven doordat de warmste gassen zich bovenin bevinden. Verder is het niet prettig zitten op een oppervlak dat veel warmer is dan je lichaamstemperatuur. Meer massa spreidt die warmte beter over de tijd en is dus comfortabeler.
Appie Geijn schreef: 14 jan 2022, 22:16Nb ik ging er ook vanuit dat dat warmtebankje gewoon bijdroeg aan de verwarming van de woonkamer en geen extra aanslag zou plegen op de capaciteit van de kachel. Wat zie ik over het hoofd?
Door het bankje wordt er extra warmte aan de rookgassen onttrokken. Die komt wel ten goede aan de woonkamer, ja. Je houdt meer warmte binnen en tegelijkertijd neemt de trek in de schoorsteen af, het is een balans. Je kijkt naar de afname kant, en ziet vervolgens de productie kant van de warmte over het hoofd. Je kunt zo'n tegenstroom kachel niet beter laten werken door een groter vuur te maken, de schoorsteen temperatuur is alles bepalend. Wordt die niet hoog genoeg om te beginnen, dan is er geen trek in de schoorsteen en je huis staat vol rook. Het is slecht vechten tegen een kachel die niet wil, been there, done that.
In het kort: meer massa betekent een grotere opslag en het maakt de kachel trager in opwarmen en afkoelen.
Meer binnen oppervlak (van de kachel en bank samen) om warmte op te nemen betekent dat de rookgassen koeler worden, niets anders.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Ik bedoelde inderdaad de post van Pigion. Wist niet dat dat een Finoven was.
Dat van dat bankje is nu gelukkig duidelijk. Gaat niet over oververhitting maar over comfort. Super, al die praktische kennis! En wat fijn dat je de tijd en moeite neemt om je kennis te delen!!
Bij ons zou de warmtewisselaar meerdere doelen dienen. Allereerst ben ik bang dat een kamer van 20 m2 oververhit raakt van een bergkachel zonder maatregelen. De warmtewisselaar zou dan dienen om de overtollige warmte op een nuttige manier weg te vangen. In de tweede plaats zou de warmtewisselaar dienen als hitteschild, omdat we de kachel zo dicht mogelijk tegen de bestaande schouw willen plaatsen om ruimte te besparen. En het verhitten van de schouw heeft niet zo veel nut.
In de derde plaats wordt de rest van het huis verwarmd met voerverwarming en zou de bergkachel via een warmtewisselaar en voorraadvat bij kunnen dragen aan de verwarming van de rest van het huis. Vooralsnog willen we de bestaande cv-ketel blijven gebruiken voor de eventuele naverwarming van de vloerverwarming en van het sww, maar op termijn willen we graag van het gas af.
Ik ben dus op zoek naar de goede balans: de warmteverdeling tussen woonkamer en warmtewisselaar. Waarbij de kachel goed moet blijven branden en dus de rookgassen niet te koud moeten worden. En oververhitting van de woonkamer zie ik als groter nadeel dan te weinig warmte in de woonkamer, omdat daar ook nog vloerverwarming is en er dus altijd bijverwarmd kan worden. Als ik het goed begrijp, zou in mijn geval een kop op de bergkachel niet gunstig uitwerken. Want daarmee wordt het binnenoppervlak groter en dus de warmteafgifte naar de kamer ook. En tegelijkertijd gaat de rookgastemperatuur omlaag.

Welke mogelijkheden heb ik dan verder om meer warmte naar de warmtewisselaar te sturen en minder in de kamer te houden?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Appie, er zijn veel eenvoudiger manieren om te zorgen dat het niet te warm wordt in je huiskamer. Een permanente oplossing is de wanden van de kachel zo dik mogelijk maken, op die manier verspreid je de warmte in de tijd. De buitenwand wordt dan minder warm en je kunt volstaan met één maal stoken per etmaal. Aangezien die schouw geen deel uitmaakt van een buitenmuur dan heb je daar geen scherm nodig, de massa van de schouw voegt toe aan de stabiliteit van het geheel. Je hebt zelfs een goede kans dat de muur aan de andere kant ook een beetje warm wordt.

Een andere manier is de hoeveelheid brandstof afstemmen op de buiten temperatuur. Minder brandstof, minder warmte productie en dus ook minder opslag.

Een derde manier is de huiskamerdeur openzetten als het toch te warm wordt. Doordat een massakachel in een ideale situatie alles 24/7 op temperatuur houdt daalt de lucht temperatuur dan wel maar de gevoels temperatuur niet zo sterk. En de rest van het huis krijgt de overtollige warmte wat weer gas bespaart. Het overkomt mij ook wel eens dat ik iets te enthousiast heb gestookt, dan zet ik gewoon de deur naar de hal open en dan daalt de temperatuur in pakweg een uur 1,5 graad.

Dan is er nog een fenomeen dat automatisch werkt. Bij een ijzeren kachel heb je vaak dat het te snel warm wordt en te snel weer afkoelt. Dat komt omdat het verschil tussen de kamer temperatuur en oppervlak van de kachel heel groot is. Bij een massakachel is dat verschil heel veel kleiner. Het verschil tussen kamer en kachel maakt uit hoe snel de warmte de kachel verlaat. Is die temperatuur gelijk, dan is de afgifte van de kachel vervolgens nul. Wat ik betoog komt neer op dit: hoe warmer de huiskamer, hoe lager het vermogen dat de kachel afgeeft.

Zoals je ziet, er zijn manieren die je kunt gebruiken om het risico op oververhitting te beperken. Je kunt er een paar gebruiken of allemaal, dat is aan jou. Probeer alles wat je van kacheltjes weet te vergeten, een massakachel is echt een heel ander ding. In de afgelopen 30 jaar dat ik me met die dingen heb bezig gehouden worden er altijd van te voren allerlei problemen gezien. Tijdens het gebruik de eerste winter komen er ook heel vaak vragen en klachten. De tweede winter zijn ze er aan gewend en willen ze niet anders meer. Mooi toch?

Wat betreft warmte wisselaars en opslagvaten koppelen aan een centrale verwarming die onder druk staat: ik blijf er zo ver mogelijk vandaan. Als je dat graag wilt aanleggen ga je gang, maar ik kan je daar geen advies over geven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Appie Geijn
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2021, 16:15

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door Appie Geijn »

Ik stap in bij de massakachels. Heb me nooit in de thermodynamica van gietijzeren kachels verdiept. Want niet interessant.
Oke, helder. Weer een stapje verder. Teveel warmte in de woonkamer is dus goed te voorkomen en koppelen aan de cv-installatie is linke soep. Dan gaan we dat laatste dus niet doen. Wat wel jammer is, omdat ik nou niet meer zo goed zie hoe we van dat gas af kunnen komen. Ik had mooie visioenen van een massakachel, een groot voorraadvat, in de toekomst gecombineerd met een hybride warmtepomp. Maar dat gaat hem dus niet worden.

Maar goed, als dit het dan is, dan zou ik het liefste de wanden van de kachel zo dik maken dat we toekunnen met eenmaal per etmaal een volle lading hout stoken, maar dan wel gecombineerd met warmtewisselaar in een open, drukloos systeem. Die warmtewisselaar zou ik dan aansluiten op een radiator in de werkplaats. Die ligt aan de andere kant van de muur met de bestaande schouw. Op dit moment is daar nog geen verwarming. Maakt niet veel uit hoe warm het daar wordt, als de kou er maar uit is.
Blijven er nu nog drie vragen over:
- Heeft het in onze situatie, met een kleine goed geïsoleerde woonkamer, zin om een kop te zetten op de bergkachel kern 7?
- Hoeveel massa stop ik in de wanden van de kachel, zodat we toekunnen met grofweg eenmaal per 24 uur stoken
- Hoe maak ik precies een warmtewisselaar in een open, drukloos systeem.
Kun je me daar nog mee helpen?
En dan ga ik er dus vanuit dat het vergrote interne oppervlak vanwege het warmtebankje op te brengen is omdat de bergkachel volgens jou wat overcapaciteit heeft. Toch?

Overigens bieden zowel Niek van Bergkachel.nl als de Vuurmeesters de mogelijkheid van een warmtewisselaar met het systeem van Hafner, gekoppeld aan de cv. Groot nadeel daarvan is dat dat (plus een boilervat aanschaffen, door het dak heen laten takelen en laten inregelen) de kachel ongeveer drie keer zo duur gaat maken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door peterberg »

Je blijft maar aan die warmte wisselaar vasthouden terwijl de ruimte die je daar mee wilt verwarmen aan de andere kant van de muur ligt waar de kachel tegenaan staat. Een voorbeeld van hoe dat gaat werken: Kockie heeft een bergkachel 8 kern met een halfsteens muurtje van bakstenen er omheen. Die kern staat met de achterkant tegen een voormalige spouwmuur met nog 50 mm steenwol ertussen. In die spouw zit voor zover ik weet ook nog steenwol. Aan de andere kant van de muur is de keuken, tegen die muur staat de servieskast. De warmte van de kachel dringt door de spouwmuur met twee keer steenwol heen en zorgt ervoor dat de borden altijd warm zijn in de winter.

Ik heb in een van mijn eerdere posts al verteld hoe ik het heb gedaan met die wisselaar. Meer valt er niet over te vertellen maar merk wel op dat onze radiator op de bovenverdieping stond, de stortbak die als expansievat fungeerde dus ook. In de ruimte achter de kachel wordt een stuk lastiger, dat is op gelijke hoogte en een thermosyphon systeem zonder pomp werkt niet op die manier. Het warme water moet eerst stijgen, liefst een hele verdieping of nog meer. Daarna naar beneden leiden en de radiator zit dus in de retour leiding. Hoe dikker de leiding, hoe beter dit gaat.

Mag ik een alternatief voorstellen? Maak een gat laag in die muur en bouw een kleine bell in de werkplaats die aan de uitgang van de kachel is gekoppeld. De uitgang van die bell weer terug naar de schouw en het is klaar. Probeer het gevraagde te bereiken zonder toeters en bellen, als het werkt op gewone fysica is het zeer, zeer betrouwbaar.

Voel je daar niet voor, zet dan de kern met alleen 12 mm superwool ertussen tegen de schouw. Of, wat ook kan, naast de schouw zodat de warmte direct door de muur gaat, en het bankje voor de schouw. De muur aan de kant van de werkplaats wordt gegarandeerd warm, niet heet maar wel 24/7 continue de hele winter. En ja, je kan nog steeds een bankje van ongeveer een meter erbij hebben.

Wat massa betreft: reken voor elk uur gevraagde overbrugging 100 kg aan werkend gewicht. De lagere delen van de kachel worden minder warm dus het moet nog wat meer worden. Dat komt neer op iets tussen de 2500 en 3000 kg, de muur of schouw achter de kern telt voor het grootste deel mee als massa. Als de kamer echt goed is geïsoleerd en de kamer maar 20 m² meet lijkt het mij het beste om het merendeel van de tijd de deur naar de rest van het huis open te laten staan. Het wordt lastig om voldoende massa rond de kern aan te brengen als er geen kop bovenop zit, een voet heb je sowieso nodig om een bankje aan te sluiten. Begin dus maar te rekenen, ik heb geen idee hoe zwaar leemstenen zijn, of beton klinkers.

In het algemeen werkt een massakachel het beste in een open grondplan. Alle ruimtes om de kachel heen gegroepeerd, en het liefst in het "zicht" van de stralingsbron. Is de keuken grenzend aan de woonkamer? Kijk of de tussenmuur er uit kan, of voor een deel.
Appie Geijn schreef: 16 jan 2022, 19:07Overigens bieden zowel Niek van Bergkachel.nl als de Vuurmeesters de mogelijkheid van een warmtewisselaar met het systeem van Hafner, gekoppeld aan de cv. Groot nadeel daarvan is dat dat (plus een boilervat aanschaffen, door het dak heen laten takelen en laten inregelen) de kachel ongeveer drie keer zo duur gaat maken.
Geen idee hoe je erbij komt dat Bergkachel het Hafner systeem aanbiedt. Er staat niets van op de site voor zover ik kan zien. En het is stinkend duur ja, maar het werkt goed zonder dat de wisselaars vervuilen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel kernpakket 7 met leemstenen mantel

Bericht door kockie »

Kleine kanttekening op het uitstekende betoog van Peter: 60 mm steenwol tussen achterkant kernpakket en muur, dan een spouwmuur zonder isolatie, daarachter grote keukenkasten. In die kasten moet je geen chocolade opbergen.... Ik zou ook de kachel tegen de muur van de werkplaats bouwen, dan heb je een heerlijk stralend stuk muur met weinig inspanning. Het warmtebank idee lijkt mij ook uitstekend!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie