Kachel gebruiken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maikel Jegerings
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2021, 18:19

Kachel gebruiken

Bericht door Maikel Jegerings »

Hoi hoi,

Ben een tijdje weg geweest maar aangezien we vandaag een 2de hands kachel hebben gekocht en gisteren onze gehele schoorsteen hebben gerenoveerd met een RVS buis, ben ik weer terug.

Zoals gezegd heb ik vandaag een Efel Montana gekocht. Van oorsprong een kolen kachel maar naar mijn inziens goed te gebruiken voor hout.
Het valt me wel op dat er alleen een soort van luchtklep zit aan de achterkant welke je met een hendel kan bedienen.
Er zit geen smoorklep in de uitlaat.

Wie kan mijn vertellen hoe ik het beste deze kachel kan stoken?
Voor mijn gevoel gaat de meeste warmte zo de schoorsteen in. Er zit wel een keerplaat in en daarachter ook een soort keerplaat met een centraal gat in het midden.

Gr Maikel
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Kachel gebruiken

Bericht door LeaD »

Maikel Jegerings schreef: 09 dec 2021, 20:05 Voor mijn gevoel gaat de meeste warmte zo de schoorsteen in. Er zit wel een keerplaat in en daarachter ook een soort keerplaat met een centraal gat in het midden.
U verwart de keerplaat toch niet met de bunker ( of hopper ) waar de kolen worden in gestockeerd ?
Detailfoto is altijd handig .

Beste stookwijze van een kolenkachel is : met " kolen " . Kolenkachel -> onderbeluchting, houtkachel -> bovenbeluchting . Hopenlijk merk je het grote verschil ?

Beste leuze die ik op een openbare verkoping heb gehoord : Eerst bieden, daarna zien wat je gekocht hebt ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2189
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kachel gebruiken

Bericht door benthuis »

Maikel Jegerings schreef: 09 dec 2021, 20:05 Zoals gezegd heb ik vandaag een Efel Montana gekocht. Van oorsprong een kolen kachel maar naar mijn inziens goed te gebruiken voor hout.
Het valt me wel op dat er alleen een soort van luchtklep zit aan de achterkant welke je met een hendel kan bedienen.
Er zit geen smoorklep in de uitlaat.

Wie kan mijn vertellen hoe ik het beste deze kachel kan stoken?
Voor mijn gevoel gaat de meeste warmte zo de schoorsteen in. Er zit wel een keerplaat in en daarachter ook een soort keerplaat met een centraal gat in het midden.

Gr Maikel
Mijn gevoel zegt dat dat een uitdaging wordt! Een kolen kachel is zoals gezegd compleet anders opgezet qua verbranding. Dus hier veel van verwachten is misschien niet handig. Het zal vast branden, maar efficiënte en uitstoot kunnen eigenlijk niet ok zijn.

Een vrachtwagen is ook een transportmiddel... Het voldoet aan de eis kan ik er van A mee naar B komen. Of het ook een geschikt vervoermiddel is voor de gemiddelde stadsrit is de vraag!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Maikel Jegerings
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2021, 18:19

Re: Kachel gebruiken

Bericht door Maikel Jegerings »

Heb vandaag de kachel geplaatst. Hij brand heerlijk. Wat een warmte. Het hele huis en bovendieping 21,5 graden.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Kachel gebruiken

Bericht door fireblade »

wij hebben een efel ciney bayard, we stoken deze voornamelijk met hout, en de regelklep vol open. Doe je deze dicht dan ga je smoren en vervuilt je schoorsteen heel erg. Voor kolenstook zit er een aparte kolenbunker bij die je vanaf de bovenkant in de kachel plaatst. Dat centrale gat aan de achterkant waar je zo het kanaal in kijkt in de kachel dient afgesloten te zijn met een luikje. Kolenstook vergt wat oefening, maar dan kun je er ook op koken, met hout net wat warmte te weinig. Is handig bij stroomuitval dat je toch nog wat kunt, dankzij de energietransitie hebben we er veel meer last van....
Plaats reactie