CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021, 20:07

CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Maik »

Goedenavond heren van het duurzame leven!

Na weken van inlezen in verschillende topics/forums en het steeds concreter worden van de plannen nu toch maar eens besloten een eigen topic te openen.

Ik zou dit topic graag gebruiken om advies en ervaringen van jullie te ontvangen hoe ik bepaalde dingen het beste kan uitvoeren/aansluiten en om mensen te helpen die misschien eenzelfde soort systeem willen aanleggen.

Ik vind het dan ook geen probleem als iemand dit topic gebruikt voor een eigen vraagstuk, zolang het in de hoofdlijnen maar over dezelfde toepassing gaat.

Het doel is om het gasverbruik zoveel mogelijk omlaag te brengen(misschien in de toekomst wel volledig maar voor nu wil ik de gascv nog even in het geheel meenemen.)
Er komt een houtkachel/haard omdat we deze warmte heerlijk vinden en het een gezellige sfeer geeft.
Om het geheel dan direct een stuk aantrekkelijker te maken wordt er dus gekozen voor een houtkachel/haard met cv aansluiting.

In eerste instantie wilde ik het systeem alleen gebruiken voor de cv, maar na verschillende verhalen gelezen te hebben begin ik er steeds meer voor te voelen om het ook te gaan gebruiken voor het sanitaire water.
Aangezien de houtkachel waarschijnlijk veel gebruikt zal gaan worden in de koude maanden en er dus waarschijnlijk warmte genoeg beschikbaar is lijkt me dit een goede toevoeging.

Een buffervat 1000L met 2 spiralen heb ik al.
Dit zijn helaas geen rvs spiralen, dus niet geschikt voor sanitair water.

Een oplossing hiervoor zou het toevoegen van een "kleine" sanitaire boiler zijn.
In mijn zoektocht naar een zo'n boiler kwam ik de subsidieregeling tegen voor zonneboilers.
https://zonneboilermagazijn.nl/zonneboi ... toren-1270

Bovenstaande set zou m.i. een goede toevoeging zijn op het systeem dat ik voor ogen heb.
Hierbij heb ik voor een relatief kleine meerprijs(t.o.v. een los boilervat) een goede verwarmingsbron voor het sanitaire water in de zomermaanden wanneer de houtkachel niet gestookt zal worden.

Afbeelding

Dit is het schema wat ik dusver gemaakt heb.
1 nadeel is dat ik de zonnecollector op deze manier op de bovenste spiraal aansluit, ik weet dat het beter is om deze op de onderste spiraal van het boilervat aan te sluiten maar ik verwacht dat ik vaker warmte uit het onderste buffervat haal dan uit de zonnecollector, iemand die hier anders over denkt?

Tevens heb ik op het onderste buffervat nog een spiraal over, hier zou ik in de toekomst een zonnecollector/heatpipes of evt. een warmtepomp op aan kunnen sluiten.

Klopt het schema wat ik op deze manier bedacht heb enigszins en waar zouden evt. verbeterpunten zitten?
Graag hoor ik wat ik nog toe moet voegen of wat ik beter zou kunnen veranderen.

Buffervat:
Afbeelding

Afbeelding

Mocht er iemand ervaringen hebben met bovenstaande zonneboiler set hoor ik het ook graag.
Ook met betreking tot de subsidieaanvraag, ik lees online dat je de installatie niet zelf mag doen maar door een erkend bedrijf moet laten uitvoeren, geldt dit voor de complete installatie of kan ik ook een groot deel zelf doen en alsnog de subsidie ontvangen?

Alvast heel erg bedankt! :D
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Ik snap niet waarom je de zonneboilerspiraal boven en buffervatspiraal onder niet omwisselt.

Ik zou je zonnecollectoren niet op de bovenste doen. Dan heb je in de zomer veel warmte die je niet kwijt kan.

Anderzijds kun je met een GOEDE regeling, je buffervat de bovenkant van je sainitairvat goed op temp houden.

Je ZOU ze ook allebei op de onderste kunnen zetten. Dat is nog beter in mijn beleving. Alleen heb je dan wat meer glycol nodig. Dan zou je bij een goede zomer, je bovenkant van je buffervat ook nog warm kunnen maken met de zon.

Temperatuur gestuurde driewegklep ertussen.
Als temp sanitairvattemp hoger is dan 80 graden, weg van zonnecollectoren naar buffervat open. Temp lager dan 80 graden, weg van zonnecollectoren naar sanitairvat open.

Sanitairvattemp lager dan 50 graden && buffervattemp hoger dan sanitairvat + 10a15 graden: pomp van buffervat naar sanitairvat AAN
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

20 euro advieskosten :fff
Doneren aan het forum, toch?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door JantjeV8 »

Goed of niet goed, dat weet ik niet, of goed en beter ook niet, je kunt alles omhoog redeneren en omgekeerd ook afbreken.

In elk geval heb ik m'n zonnecollector op de onderste spiraal in de sww boiler, de naverwarming vanuit de hout-cv op de bovenste.

Mijn redenatie:
Op de onderste maak je meer zonverwarmd water, althans als de zon schijnt, en een vol buffer zonverwarmd behoeft minder snel bijverwarming.
Tevens het argument: Naverwarming op de bovenste spiraal kost minder energie om de 60grC te bereiken (immers maar 30% boilervolume) , en dus eerder weer de kans om de zonnige dagen te benutten.
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021, 20:07

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Maik »

Ramon schreef: 24 nov 2021, 07:37 Ik snap niet waarom je de zonneboilerspiraal boven en buffervatspiraal onder niet omwisselt.

Anderzijds kun je met een GOEDE regeling, je buffervat de bovenkant van je sainitairvat goed op temp houden.
Wanneer ik vanuit het buffervat-> op de bovenste spiraal in het boilervat, het boilervat goed warm kan krijgen lijkt me dit een goede optie.
Wat bedoel je precies met goede regeling?
Ramon schreef: 24 nov 2021, 07:37 Je ZOU ze ook allebei op de onderste kunnen zetten. Dat is nog beter in mijn beleving. Alleen heb je dan wat meer glycol nodig. Dan zou je bij een goede zomer, je bovenkant van je buffervat ook nog warm kunnen maken met de zon.

Temperatuur gestuurde driewegklep ertussen.
Als temp sanitairvattemp hoger is dan 80 graden, weg van zonnecollectoren naar buffervat open. Temp lager dan 80 graden, weg van zonnecollectoren naar sanitairvat open.

Sanitairvattemp lager dan 50 graden && buffervattemp hoger dan sanitairvat + 10a15 graden: pomp van buffervat naar sanitairvat AAN
Dit klinkt inderdaad als een nog mooiere optie, vooral in het voorjaar en najaar, wanneer de houtkachel misschien nog niet direct gestookt wordt maar wanneer je nog wel af en toe de cv aan wilt hebben.

Klopt mijn denkwijze dat ik in dit geval 6 stuks van deze driewegkleppen nodig ben?, aangezien je 3 verschillende stroom lijnen hebt(in zowel aanvoer als afvoer).
1- Zonnecollector -> buffervat
2- Zonnecollector -> sanitairvat
3- Buffervat -> sanitairvat
JantjeV8 schreef: 24 nov 2021, 10:37 Goed of niet goed, dat weet ik niet, of goed en beter ook niet, je kunt alles omhoog redeneren en omgekeerd ook afbreken.

In elk geval heb ik m'n zonnecollector op de onderste spiraal in de sww boiler, de naverwarming vanuit de hout-cv op de bovenste.

Mijn redenatie:
Op de onderste maak je meer zonverwarmd water, althans als de zon schijnt, en een vol buffer zonverwarmd behoeft minder snel bijverwarming.
Tevens het argument: Naverwarming op de bovenste spiraal kost minder energie om de 60grC te bereiken (immers maar 30% boilervolume) , en dus eerder weer de kans om de zonnige dagen te benutten.
Duidelijke taal!, ik ga in ieder geval m'n schema aanpassen.
Of de spiralen omwisselen of zoals Ramon aangaf beide op de onderste spiraal van de sww boiler, hier ga ik nog even over nadenken.

Bedankt heren, donatie gaat goedkomen! :mrgreen:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Maik schreef: 24 nov 2021, 12:56 [
Klopt mijn denkwijze dat ik in dit geval 6 stuks van deze driewegkleppen nodig ben?, aangezien je 3 verschillende stroom lijnen hebt(in zowel aanvoer als afvoer).
1- Zonnecollector -> buffervat
2- Zonnecollector -> sanitairvat
3- Buffervat -> sanitairvat
Nooit een kring tweezijdig afsluiten, bij elke driewegklep hoort een T-stuk . In geval van afkoeling kan de druk zich niet vereffenen in het afgesloten deel of je moet in elke kring een expansievat opnemen .

Een buffervat in de kelder en verwarmingsbronnen hoger opgesteld zal heel wat studie vragen om thermosiphonwerking tegen te gaan .

Vloerverwarming die gevoed wordt vanuit een vat met 90°C is wel risicovol .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Dat van die donatie was een grapje...

Je hebt maar 1 3wegklep nodig. En 1 eenrichtingsventiel (keerklep)

Teken het maar, als je er echt niet uitkomt, wil ik het wel tekenen voor je
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Vloerverwarming die gevoed wordt vanuit een vat met 90°C is wel risicovol .
Waarom zou dat risicovol zijn, en bijv met 60 graden niet?
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021, 20:07

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Maik »

Ik heb de verschillende opties even uitgetekend

Optie 1, beide spiraten van de sww boiler gebruiken.
Afbeelding

Optie 2, zowel buffervat als zonnecollector op onderste spiraal
Afbeelding

Stand 1, Zonnecollector verwarmd het buffervat
Afbeelding

Stand 2, Zonnecollector verwarmd het boilervat
Afbeelding

Stand 3, Buffervat verwarmd het boilervat
Afbeelding

Ik begrijp de opmerking nu dat er niet aan beide kanten een 3-wegklep hoeft, de vloeistof kan natuurlijk niet verder en mag niet van twee zijden afgesloten worden.

Een bijkomend voordeel wat ik zie door het op de tweede manier uit te voeren is dat ik een pomp minder nodig ben(wel 2 driewegkleppen extra, maar die verbruiken natuurlijk z.g.a. geen stroom).

Ik ga hier nog even verder over nadenken :mrgreen:
Maik
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2021, 20:07

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Maik »

Ramon schreef: 24 nov 2021, 22:35 Dat van die donatie was een grapje...

Je hebt maar 1 3wegklep nodig. En 1 eenrichtingsventiel (keerklep)

Teken het maar, als je er echt niet uitkomt, wil ik het wel tekenen voor je
Ah :fff , dan ga ik morgen nog even opnieuw aan het tekenen :mrgreen:
Had net inderdaad een keer een situatie dat ik dacht de vloeistof verkeerd om zou kunnen gaan, niet aan een eenrichtingsventiel gedacht :shock:
Mocht ik er niet uitkomen laat ik het weten, bedankt!

Wanneer ik alles aan het draaien heb ga ik zeker een donatie doen, dat is alle waardevolle info zeker waard :D
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Stand 2 en 3 : de pomp is kortgesloten .

Bij nader inzien is het toch wel juist .
Laatst gewijzigd door LeaD op 25 nov 2021, 06:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Bij stand 1 gaat het buffervat de panelen opwarmen omdat de spiraal in het buffervat bovenaan zit . Warm water wil niet zo graag dalen t.o.v koud water .

Is het geen optie om de zonnecollectoren, sanitaire boiler en buffer in cascade te zetten ? ( in serie achtereen ) . Eens de sanitaire boiler voldoende warm is, dan is in tweede instantie het retourwater van die boiler heet en wordt dat automatisch aangeboden aan de buffer ( maar dan het liefst onderaan in de buffer ) . Dan heb je voor dat gedeelte alvast geen driewegklep meer nodig en dien je enkel nog een maatregel te nemen om thermosiphon te voorkomen, alhoewel dit bij nachtvorst en in geval van vlakke panelen deze ijsvrij houden, ook wel eens nuttig kan zijn en tijdens de zomer voor nachtkoeling .

De twee bovenste spiralen van de boiler en de buffer met elkaar verbinden, en je hebt een automatische oplading van je boiler uit de buffer zonder pomp noch kleppen . Enkel nog 1 verbinding tussen beide circuits en een expansievat voor glycol, kan ook met het cv-circuit natuurlijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Maik schreef: 24 nov 2021, 22:45
Ramon schreef: 24 nov 2021, 22:35 Dat van die donatie was een grapje...

Je hebt maar 1 3wegklep nodig. En 1 eenrichtingsventiel (keerklep)

Teken het maar, als je er echt niet uitkomt, wil ik het wel tekenen voor je
Ah :fff , dan ga ik morgen nog even opnieuw aan het tekenen :mrgreen:
Had net inderdaad een keer een situatie dat ik dacht de vloeistof verkeerd om zou kunnen gaan, niet aan een eenrichtingsventiel gedacht :shock:
Mocht ik er niet uitkomen laat ik het weten, bedankt!

Wanneer ik alles aan het draaien heb ga ik zeker een donatie doen, dat is alle waardevolle info zeker waard :D
Het ziet er heel slim uit. Ik weet niet of 1 maal 3wegklep en 1 richtingsventiel kan met maar 1 pomp!

Jij hebt nu wel hoop kleppen, maar wel met maar 1 (multifunctionele) pomp!

Emmm.... ik weet niet of ik het eenvoudig(er als jou) kan bedenken met maar 1 pomp...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 25 nov 2021, 07:48 Emmm.... ik weet niet of ik het eenvoudig(er als jou) kan bedenken met maar 1 pomp...
Staat hierboven beschreven , met 1 pomp en géén kleppen .

En samen met een zonnepaneel en dc-pomp heb je zelfs geen controller nodig, volledig autonoom .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: CV Houtkachel + Buffervat + Zonneboiler opzet/installatie

Bericht door Ramon »

Staat hierboven beschreven , met 1 pomp en géén kleppen .
Je bedoelt zijn eerste schema?

Ik zie daar toch echt 2 pompen...

Een van zonnecollectoren naar sanitairvat, en 1 van buffervat naar sanitairvat
Plaats reactie