Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 05 mar 2022, 19:51 Jij heb echt NERGENS verstand van...
Zullen we nog eens een rekenoefeningetje maken over drukwijziging i.f.v. een volumewijziging . Wees gerust Ramon, u was niet alleen in uw volharding . Ik stond er versteld van dat er nogal wat onkundigen waren . :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Hoi,

de thermometer is een goedkoop Chinees product, de verf is al grotendeels verdwenen, dus slecht leesbaar. Maar het zijn wel degelijk graden Celcius, aldus de thermometer. En dus ook vaak 300 graden, als het goed gaat met de kachel.

Na heel vaak het dak opgeklommen te zijn, daar werd ik op een gegeven ogenblik erg handig in, bleek dat er een lekkage in een onderdeel zat waar ik dat niet had verwacht. Ik had alle aansluitingen al gecontroleerd en extra afgetaped zonder resultaat. In een horizontale plaat met doorvoer zat de doorvoer gestanst en dit was niet volledig waterdicht. Ik had dit dus nooit verwacht, maar nadat ik alles uitgesloten had moest dit het wel zijn en dat bleek dus. Na de naad met hittebestendige kit afgedicht te hebben was het lekkage probleem verholpen.

Later heb ik de gek voor een oude tweedehands trekkap vervangen. Dat maakte een groot verschil: veel minder rook tijdens bijvullen door betere trek.

Ik blijf vermoeden dat moderne kachels een hogere kans op rooklek naar binnen hebben door die plaat waardoor de trek afneemt maar er wel een hoger rendement gehaald kan worden. Maar als je dus alles optimaal maakt, en je vult hout pas bij als de vorige lading verkoolt is, dan gaat het in principe zonder rook, in de meeste gevallen. Zodra de thermometer 300 graden Celcius aangeeft, is de kachel dusdanig heet dat de kans op rook lekkage naar de huiskamer toe minimaal is.
Plaats reactie